آیا تالاب شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر قرار گرفته است؟

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شاید صحبت‌ها و ادعا‌هایی از سوی افراد غیر مسئول در زمینه قرار گرفتن تالاب شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر مطرح شود، اما چنین چیزی گزارش نشده است.

 سید عادل مولا معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وضعیت بارندگی‌ها باعث بهبود وضعیت تالاب‌های خوزستان شده است و میزان آبگیری تالاب‌ها به جز تالاب هورالعظیم ۸۰ تا ۹۰ درصد است.

او میزان آبگیری تالاب بین‌المللی شادگان را حدود ۹۰ درصد، تالاب بامدژ را ۸۷ درصد و تالاب میانگران را حدود ۸۵ درصد اعلام کرد و افزود:، اما با توجه به آورد رودخانه کرخه و بارندگی‌های کم، تالاب هورالعظیم حدود ۵۰ درصد آبگیری شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه از پارسال تاکنون هدف، مدیریت آب موجود در تالاب‌ها است تا از فصل سخت گرما گذر کنیم، ادامه داد: برای مدیریت آب در تالاب شادگان، کار‌هایی به منظور جلوگیری از خروجی‌های آب شیرین از تالاب در حال انجام است تا از هدررفت آب جلوگیری شود.

آقای مولا در خصوص مطرح شدن قرار گرفتن تالاب بین‌المللی شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر می‌گوید: گزارش‌هایی که در این خصوص ارائه می‌شود، باید علمی و متقن باشند، شاید صحبت‌ها و ادعا‌هایی از سوی افراد غیر مسئول در این زمینه مطرح شود، اما چنین چیزی گزارش نشده و اکنون وضعیت این تالاب مناسب است.

به گفته او، تالاب شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر قرار نگرفته، اما تهدید وجود دارد و زمانی که تهدید بسیار زیاد وجود داشته باشد و تالاب رو به نابودی است، ممکن است این اتفاقات رخ دهد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در شرایط خشکسالی ممکن است هر منطقه‌ای در معرض تهدید قرار بگیرد، اما آنچه مهم است این است که این تهدید به فرصت تبدیل شود، البته حدود ۵ هزار هکتار از مساحت این تالاب که سالیان سال خشک بود، از طریق ایجاد ۲ کانال و کالورت‌هایی، احیا و آبگیری شده است.

سید عادل مولا افزود: در تالاب بامدژ در حال ایجاد سازه‌ای هستیم تا میزان هدررفت آب از این تالاب مدیریت شود، در دیگر تالاب‌ها با توجه به اینکه منابع تغذیه کننده آن‌ها صرفا روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی است، مشمول شرایط اقلیمی منطقه هستند.   

او در خصوص تخلیه فاضلاب در تالاب‌ها ادامه داد: در حال حاضر تخلیه فاضلاب در تالاب میانگران و تالاب بین‌المللی شادگان صورت می‌گیرد که موجب وقوع تنش‌هایی در تالاب‌ها می‌شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:  در تابستان چالش‌هایی از قبیل خشک شدن تالاب‌ها، از بین رفتن زیست‌مندان، آتش‌سوزی‌ها، تخریب و تصرف توسط افراد سو جو و حتی گرمای هوا در جا‌هایی که تالاب‌ها خشک می‌شوند، رخ می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.