زیبایی فرش دستباف کلات، در سایه رونق و سرمایه گذاری

سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فرش، استقبال از فرش بافی و حمایت‌های دولتی، باعث شده است حوزه فرش بافی در شهرستان کلات از رونق خوبی برخوردار باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کلات با اشاره به بافت منحصر بفردترین فرش‌های ابریشم دستباف ایران در این شهرستان، گفت: طی چند سال اخیر در بخش زاوین در این شهرستان، با پشتیبانی اداره فرش سازمان صمت، فرش‌هایی با ابریشم طبیعی بافته می‌شود که نمونه آن را در کل کشور فقط در کلات و تبریز می‌توان یافت.

محمدرضا اردلان افزود: زنان منطقه زاوین ابریشم‌بافی را که کاری ظریف است، با بهترین کیفیت انجام می‌دهند و فرش‌های دستبافی که در شهرستان کلات بافته می‌شود، از این جهت بسیار نفیس است و بافت هر تخته فرش ۶ مترمربعی، حدود سه ماه زمان می‌برد.

وی ادامه داد: یک سرمایه گذار ابتدا با پنج دار قالی و ۱۰ بافنده شروع کرد و طولی نکشید که به ۳۰ دار قالی افزایش یافت و برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و مشکلات اقتصادی، درآمد خوبی در این حوزه برای زنان خانه‌دار شهرستان ایجاد شده است.

اردلان اظهار کرد: تلاش می‌شود امسال با پشتیبانی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان، این رقم به ۱۰۰ دارقالی و اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ نفر خانم برسد و تمامی بافنده‌ها بیمه شوند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کلات با اشاره به اینکه صنعت فرش دستباف اکنون از رونق خوبی برخوردار است، افزود: این نوع فرش به لحاظ ظرافتی که نقشه‌ها دارد، فقط در شهرستان کلات و تبریز بافته می‌شود.

وی اضافه کرد: در این شهرستان دو نوع کارگاه متمرکز و نیمه متمرکز وجود دارد که نیرو‌های کارگاه‌های متمرکز همه در یک سالن مشغول قالیبافی هستند و کارگران کارگاه‌های نیمه متمرکز نیز در خانه اقدام به قالیبافی می‌کنند.

اردلان گفت: فرش‌های محلی که قدیم بافته می‌شدند، بازارپسند نبوده و بیشتر خود دختران برای جهیزیه‌شان می‌بافتند و از کیفیت لازم برخوردار نبود، ولی اکنون روستا‌های سررود، اورتکند، سینی و شهر زاوین شهرستان کلات از فرش‌بافی استقبال خوبی دارند و فرش‌های خوبی بافته می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر صادرات چمدانی در این حوزه به مقصد کشور‌های عربی از جمله دبی است، عنوان کرد: هندوستان یکی از رقبای ایران در تولید فرش دستباف است و امیدواریم به زودی زمینه صادرات به عربستان هم فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.