میشل: حمله به زیرساخت‌های اوکراین جنایت جنگی است / گروسی: خطری نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تهدید نمی‌کند

مقامات اروپایی و غربی به حمایت از اوکراین در موضوع انفجار سد کاخوفکا پرداختند.

انفجار در سد کاخوفکا که بر روی سد دنیپرو ساخته شده است باعث زیرآب رفتن مناطق گسترده و وارد آمدن خسارات به مناطق مسکونی شد. روسیه و اوکراین اکنون یکدیگر را به ایجاد خرابکاری در این رابطه متهم می‌کنند. این در حالی است که مقامات اروپایی و غربی به جانبداری از کی‌یف وارد ماجرا شده و مسکو را در این زمینه مقصر می‌دانند. 

به گزارش تل تریدر، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد انفجار روی داده و تخریب سد کاخوفکا اقدامی خرابکارانه بود که جان هزاران غیرنظامی را به مخاطره انداخته و باعث وارد آمدن خسارات گسترده به محیط زیست شد. 

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا نیز در اظهاراتی با انتقاد از روسیه به دلیل آغاز جنگ اوکراین گفت: «من از حمله بی‌سابقه به سد کاخوفکا شوکه شدم. حقیقت این است که حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی جنایت جنگی است و روسیه و نیرو‌های نیابتی این کشور باید در این زمینه پاسخگو باشند.»

سد کاخوفکا برای تأمین آبرسانی به شبه‌جزیره کریمه و نیز خنک کردن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو با بروز حادثه در این سد نگرانی‌ها درباره عملکرد نیروگاه زاپروژیا افزایش یافته است.

«رافائل گروسی» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) با ابراز تأسف از وقوع حادثه در سد کاخوفکا، اعلام کرد: «این حادثه باعث کاهش چشمگیر میزان ذخایر آب مورد نیاز به منظور خنک سازی نیروگاه زاپروژیا شد. با این وجود هیچ تهدید فوری علیه امنیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در حال حاضر وجود نداد.»

مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیز اعلام کردند این نیروگاه برای حفظ آب، موارد غیرضروری مصرف کننده آب را تعطیل کرده است و مدیریت منابع آب جایگزین را در نظر می‌گیرد. 

گروسی می‌گوید: «جایگزین اصلی در این رابطه یک حوض خنک کننده در کنار تأسیسات است. هفته آینده برای بازدید از نیروگاه به زاپروژیا سفر خواهم کرد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۴:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
روسیه قبلا هشدار سد کاخوفکا را داده بود و اعلام کرده بود که اکراین قصد انفجار سد را دارد برای فشار آوردن به شبه جزیره کریمه. روسیه که منافع خودش را نابود نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
اوکراین نیروی نیابتی کیه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
ننه ترامپ خخخ
آخرین اخبار