آغاز مرمت برج خواجه نعمت در عقدا

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان گفت: مرمت و ساماندهی برج خواجه نعمت در عقدا به صورت پیمانی آغاز شده است.

مصطفی سپهری رئیس  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان گفت: از جمله اقدامات مرمتی  برج خواجه نعمت عقدا ، تراشیدن اندود فرسوده کاه گل بدنه برج، اجرای شرفی لبه بام دوخت و دور ترک‌ها و اجرای اندود ته کش کاهگل و اجرای کاهگل رو‌کش عنوان کرد.

او تصریح کرد: قدمت برج خواجه نعمت مربوط به دوره ایلخانی - صفوی است و در جنوب بافت تاریخی واقع و در تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۱۵ به شماره ۳۶۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان درادامه خبر از راه اندازی و بررسی مسیر گردشگری قنات قطب آباد در محل خانه تقدیری داد و یادآور شد: اقداماتی نظیر، کف سازی مسیر قنات از محل آب انبار خادوگ تا بافت تاریخی محله شریف آباد، تهویه فضا‌های شهری و سبز جهت رفاه حال مردم و بازدیدکنندگان و تامین هزینه‌های لایروبی و ساماندهی پایاب‌های قنات مذکور با همکاری شهرداری اردکان، انجام خواهد گرفت.

 قنات قطب آباد با قدمت بیش از هزار سال در منطقه قطب آباد اردکان در استان یزد قرار دارد.

این قنات که یکی از مهم‌ترین قنات‌های شهر اردکان است، ۱۲۰ هکتار از اراضی شمال شرق این شهر را سیراب می‌کند.

قنات قطب آباد با ۲۰ کیلومتر طول یکی از معدود قنوات این شهرستان است که بعد از قرن‌ها هنوز آب آن جاریست و از منطقه فیروزآباد میبد تا کشتخوان قطب آباد اردکان ادامه دارد و سند این قنات نیز به نام چند کشاورز اردکانی صادر شده است.

کشتخوان قطب آباد از عمده‌ترین مناطق کشاورزی شهرستان اردکان و حتی استان یزد به شمار می‌رود که ۱۰ هزار نفر در آن اشتغال دارند.

در حال حاضر یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان اردکان شناسایی شده که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان ۱۶۰ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهر‌های عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار