گفتگوی اردوغان با پوتین و زلنسکی درباره انفجار سد «کاخوفکا»

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتایان روس و اوکراینی خود تشکیل کمیسیون بین‌المللی بررسی انفجار سد کاخوفکا را مطرح کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در تماسی تلفنی به همتای اوکراینی خود ولودیمیر زلنسکی گفت که ممکن است یک کمیسیون بین المللی برای تحقیق در مورد تخریب یک سد بزرگ در خط مقدم بین نیرو‌های روسیه و اوکراین تشکیل شود.

به گزارش رویترز، او همچنین در تماسی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت که تحقیقات جامع در مورد تخریب این سد مورد نیاز است.

در بیانیه دفتر اردوغان آمده است که اردوغان به پوتین گفت که یک کمیسیون بین المللی متشکل از سازمان ملل و ترکیه می تواند برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

اوکراین و روسیه یکدیگر را مسئول تخریب این سد می‌دانند که سیلاب‌ها را به یک منطقه جنگی منتقل کرده و هزاران نفر را مجبور به فرار کرده است.

همچنین در بیانیه دفتر اردوغان درباره گفتگو با رئیس جمهور اوکراین آمده است که اردوغان به زلنسکی گفت که روشی مانند مذاکره در مورد کریدور غلات دریای سیاه را می‌توان برای رسیدگی به موضوع سد هم دنبال کرد.

پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به انفجار سد کاخوفکا خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی شد.

زاخارووا اعلام کرد که کمپین اتهامی غرب در خصوص حمله مسکو به نیروگاه کاخوفکا به بخشی از جنگ اطلاعاتی غرب علیه روسیه تبدیل شده است که هدف آن، تنها افزایش بودجه برای کی‌یف است.

دو شب پیش، نیرو‌های اوکراینی مجموعه‌ای از حملات را به نیروگاه آبی کاخوفکا انجام دادند که در نتیجه آن قسمت بالایی ایستگاه تخریب شد. تخلیه غیرنظامیان از سه منطقه نووکاهوفسکی، گولوپرستانسکی و آلیوشکینسکی آغاز شد. ولادیمیر لئونتیف، رئیس اداره منطقه شهری نووکاخوفکا، مسئولیت تخریب نیروگاه را متوجه کی‌یف دانست.

در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه فاش کرد که یکی از اهداف بمباران نیروگاه کاخوفکا توسط کی‌یف، محروم کردن کریمه از آب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار