در هفته‌ای که با ۳ روز کاری گذشت؛

بازار سرمایه چگونه عمل کرد؟

در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش ۰.۷۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۸ هزار واحد ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۱.۴۵ درصدی در پله ۷۷۶ هزار و ۶۴۶ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۱۹ درصدی در تراز ۲۸ هزار و ۹۶۳ واحدی ایستاد و در نهایت در این هفته با سه روز کاری، هر سه شاخص مثبت بودند.

روند شاخص کل بورس

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چوبی با افزایش ۱۱.۶۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چرمی با افزایش ۱۱.۱۷ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت سایر معادن نیز با کاهش ۹.۹۷ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

در هفته کاری قبلی شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش ۶.۱۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود. 

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۱ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۶ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان، سه شنبه ۷ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان و چهارشنبه ۷ هزار و ۴۹۹ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هفته کاری قبلی ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۴۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان بود. 

۶۳ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد

به گفته او، در این هفته کاری دو روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و یک روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که چهارشنبه ۲۷۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سهام ثبت شده و شنبه ۲۸ میلیارد تومان و سه شنبه ۱۸۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی را بازار شاهد بوده که در مجموع بازار ۶۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی را در این هفته کاری شاهد بوده است.

هفته گذشته در مجموع بازار ۳ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی را ثبت کرده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

هفته قبلی میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بود.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها ۲ روز کاری هفته را شاهد ورود نقدینگی بودند و در مجموع ۳۹۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها ثبت شده است.

او می‌گوید: از جمله موارد خبری بورسی این هفته آغاز به کار نمایشگاه صنعت مالی بود که در این نمایشگاه از قرار داد آتی سهام، صکوک پلاس، افکارسنجی بازار سرمایه رونمایی شد.

ارزش معاملات پایین حاکم در بازار سرمایه

دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی هم گفت: این هفته بازار نیمه تعطیلی را پشت سرگذاشتیم، خیلی از اهالی بازار سرمایه پای بازار نبودند.

او می گوید: ارزش معاملات پایین و رکود در معاملات حاکم است. فقط شاهد نوسانات محدودی در سهام در محدوده های حمایتی بودیم و معدود تک سهم هایی که با همراه سازی جریان پول شاهد تداوم صعود هستند. با توجه به اصلاح قیمتی یک ماه اخیر و قیمت مناسب اکثر شرکت‌ها برای سرمایه گذاری، به نظر می رسد به مرور شاهد افزایش ارزش معاملات و ورود پول های حقیقی به سهام و حق تقدم باشیم و به مرور روند معاملات از حالت نوسانی فاصله گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
بیش از ۳ سال است بازار سرمایه منفی است وسهامداران بین ۴۰ تا ۶۰ درصد سرمایه اولیه خود را ندارند چه برسد به رشد تنها سرمایه شان امروز منفی بی ارزش شده است و آسیب به سهامداران بوده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
نوسانگیری هارو محدود کنید تا ملت روبه سرمایه گزاری بلند مدت بیاورند و شرکت هاپیشرفت کنند واز هیجان و ضررو التهاب دور باشند سرمایه گزاران
آخرین اخبار