کاهش مازوت‌سوزی واحد‌های صنعتی در مشهد

مازوت سوزی واحد‌های صنعتی در کلانشهر مشهد و خراسان رضوی به یک سوم قبل کاهش یافته است که در این میان اطلاع‌رسانی و اقدامات رسانه‌ای نقش بسزایی داشته است.

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در کارگروه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه این کارگروه از سه سال پیش در شورای فرهنگ و عمومی کشور تعریف شده است، افزود: اکنون چالش‌های متعددی در حوزه حفاظت محیط زیست وجود دارد که تنها بحث نظارت و کنترل آن‌ها را حل نمی‌کند، بلکه وجود فرهنگ حفاظت از محیط زیست می‌تواند راهگشای این چالش‌ها باشد.

او افزود : لازمه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست همکاری دستگاه‌های مختلف و متولی درحوزه فرهنگ سازی و مرتبط با حوزه محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: مباحثی مانند از بین رفتن حقوق عامه، تخریب و تجاوز به زیستگاه حیوانات، انواع آلودگی ها، حیات وحش و تهدید زندگی از جمله موضوعات محیط زیستی است که باید برای جلوگیری از آن‌ها اقدام به فرهنگ سازی به شکل هدفمند نمود.

اله پور استمرار برگزاری این کارگروه و مشارکت دستگاه‌های مختلف را اقدامی مثبت در جهت حفاظت از محیط زیست ارزیابی و بیان کرد : در کلانشهری مانند مشهد که به عنوان دومین کلانشهر کشور شناخته می‌شود، بسیاری اقدامات را باید برای ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست انجام داد.

اله پور فعالیت موثر و مفیدسازمان‌های مردم نهاد را نشان از وجود ظرفیت‌های بالای مردمی در حفاظت محیط زیست دانست و افزود: نیازمند کار بر روی فرهنگ حاکم بر مدیریت پسماند هستیم.

محمد حسین زاده  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه احصای برش عملیاتی سند ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست برای اثرگذاری و اجرا در استان ضروری است، گفت: برخی سند‌ها آنقدر عریض، طویل و کلی هستند که در اجرا موثر نیستند، اما باید با نظر کارگروه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست، کمک اداره کل حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط با موضوع، برش عملیاتی این سند ایجاد و طبق هدف گذاری اجرا شود.

او با بیان اینکه باید در حوزه محیط زیست از ظرفیت‌های موجود کمک گرفت و الگوسازی نماییم، افزود : به عنوان مثال ضایعات پلاستیکی که در برخی تفرجگاه‌های استان مشاهده می‌شود، بسیار نگران کننده و موجب مخدوش شدن بصری زیبایی‌های محیط زیست و تاثیر منفی بر گردشگران می‌شود.

این مقام مسئول  ادامه داد: با جمع آوری‌های نمادین و تبلیغات رسانه‌ای در زمینه رهاسازی ضایعات پلاستیکی می‌توان فرهنگ سازی کرد، هرچند که امروز توجه به محیط زیست خیلی بیشتر از گذشته است.

حسین زاده با تاکید بر اینکه می‌توان رسانه‌ها را به یاری طلبید و اداره کل محیط زیست استان می‌تواند با همکاری ما با قوت وارد عمل شود، بیان کرد: آموزش خانواده‌ها و اقشار مختلف از ضروریات است، ضمن اینکه در روند فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست، سبک زندگی بزرگان دینی مرتبط با حوزه محیط زیست مورد غفلت واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.