کاهش ساعت ادارات در مدیریت تقاضای برق چقدر موثر است؟

بنابر اعلام وزارت نیرو کاهش ۳۰ درصدی مصرف در زمان فعالیت ادارات و کاهش ۶۰ درصدی بعد از پایان ساعت کاری ازجمله اهدافی است که در طرح تغییر ساعت ادارات دنبال می‌شود.

امسال برنامه ریزی شده بخش اداری همانند سال گذشته نقش پررنگی در صرفه‌جویی مصرف برق داشته باشد. بر اساس مصوبه هیئت دولت بخش اداری موظف است از ۱۵ خرداد امسال ساعت کاری خود را به منظور کاهش بار در اوج مصرف، از ۶ صبح تا ۱۳ تغییر دهد.

طبق آمار مجموع مصرف بخش اداری طی سال به نزدیکی ۱۴ هزار میلیون کیلووات‌ ساعت می‌رسد و این مصرف در دوران اوج بار مصرف برق حدود ۳ هزار مگاوات ثبت شده است.

به همین منظور همه اداره‌های دولتی در مناطق عادی ملزم به خاموش‌کردن سیستم‌های سرمایشی تا یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری هستند که به گفته کارشناسان با توجه به اینکه ۶۰ درصد برق در این بخش مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است، تغییر ساعت کاری تا ۶۰ درصد صرفه‌جویی در بخش اداری را به همراه خواهد داشت. با روشن‌کردن این سیستم‌ها در زمان مناسب و خاموش‌کردن آن‌ها قبل از پایان ساعت اداری نقش اداره‌ها در مدیریت مصرف و پایداری شبکه برق به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

آقای مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این خصوص می‌گوید: براساس مصوبه هیئت وزیران، از نیمه خرداد کلیه دستگاه‌های اجرایی و‌ ادارات طرح مدیریت مصرف بخش اداری را آغاز کردند. براساس این طرح که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ادامه دارد، ساعت کار ادارات از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۳ خواهدبود. همه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی غیردولتی مانند بانک‌ها و شهرداری‌ها تحت پوشش این موضوع قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: با توجه به ساعت پایان کار ادارات که همزمان با شروع ساعت اوج بار است، خوشبختانه در اولین روز اجرای طرح همکاری بسیار خوبی از سوی دستگاه‌ها با مدیریت مصرف برق را شاهد بودیم و ۴۷۰ مگاوات کاهش مصرف برق را در اولین روز اجرای طرح ثبت کردیم.

مقایسه اوج  مصرف روزانه برق پس از اجرای تغییر ساعت کاری

گزارش وضعیت شبکه برق کشور نیز در آخرین آمار که مربوط به ۱۷ خرداد است نشان می‌دهد که تا ۱۲:۴۰ و در دقایق پایانی کار ادارات، مصرف برق به ۶۱ هزار و ۷۶۴ مگاوات رسیده و در مقایسه با سال قبل که ۵۹ هزار و ۹۷۷ مگاوات بوده فاصله چندانی ندارد.این در حالی است که طی روز‌های قبل از اجرای طرح تغییر ساعات ادارات، اختلاف مصرف امسال با سال گذشته به نزدیکی ۷ و یا حتی ۱۰ هزار مگاوات می رسید. در پایان روز ۱۷ خرداد و در ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه هم، نیاز مصرف در پیک دوره اوج سال گذشته رقم کمتری به ثبت رسید.

در طرح تغییر ساعت کاری امسال و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ادارات همچنین ملزم هستند از طریق روش‌های مختلف صرفه‌جویی میزان مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

به گفته رجبی مشهدی، ۸ درصد مصرف برق به بخش دولتی اختصاص پیدا کرده و با طرح تغییر ساعت کار، ۳۰ درصد کاهش مصرف در دوره فعالیت ادارات و ۶۰ درصد کاهش مصرف نیز بعد از تعطیلی ادارات تحقق خواهد یافت. یعنی وسایل سرمایشی باید کامل خاموش باشند و لامپ‌های غیر ضروری نیز خاموش شوند. 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه میزان مصرف ادارات رصد می‌شوند، گفت: اگر کاهش ۳۰ درصدی در طول فعالیت یا ۶۰ درصدی بعد از پایان کار توسط اداره‌ای رعایت نشود، تذکر کتبی داده می‌شود و در این زمینه مسئولیت به عهده رئیس دستگاه است.

راه اندازی مولد‌های اضطراری یکی دیگر از مواردی است که ادارات باید نسبت به انجام آن اقدام کنند. آن‌ها باید مولد‌های اضطراری را باید بین ساعت ۱۲ تا ۱۸ وارد مدار کنند. برای تامین سوخت این مولد‌ها نیز موارد لازم پیش بینی شده و متناسب با توان تولید برق آنها که از طریق کنتور های هوشمند رصد می شود، سوخت آن‌ها تامین خواهد شد.

صرفه جویی در ادارات به اندازه ۲ نیروگاه برق

وزارت نیرو با اجرای این طرح به دنبال کاهش هزار مگاواتی مصرف برق در بخش اداری است که برای این میزان از برق، نیاز به ۲ یا ۳ نیروگاه سیکل ترکیبی است. کاهش مصرف در این بخش به تامین پایدار برق برای بخش خانگی و همینطور تامین بخش مولد در سال رشد تولید کمک خواهد کرد.

طبق آمار سال گذشته ۵۴۷ مگاوات کاهش مصرف در بخش اداری کشور رقم خورد و با توجه به اینکه امسال سیستم‌های پایش مجهز‌تر شده اند و رصد وضعیت مصرف ادارات از کنتور‌های هوشمند میسر شده، انتظار می‌رود کاهش هزار مگاواتی دور از دسترسی نباشد. در این صورت، امکان عرضه برق در بخش خانگی کشور بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
در بسیاری از کشورها ساعت بازگشایی مغازه ها و بستن را در مجوزشان ذکر میکنند ،کپی مجوز را هم باید بگذارند جلو چشم در سایز استاندارد تا مردم ببینند ،مثلا مغازه های پوشاکو و لوازم خانگی از ۹صبح تا ۶ بعد از ظهر حتی تعمیر گاهها و از این قبیل .پیتزا فروشیها و رستورانها اکثرا از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب ،حتی بعضی فقط بعد از ظهراز ۳ یا ۴ تا ده یا ۱۱ شب مجبورند و بیشتر حق باز بودن ندارند ،جریمه سنگین و حتی تا لغو مجوز در صورت تکرار هم داره ،خصوصا انها که در اطراف مناطق مسکونی هستند ،اونها که از مناطق مسکونی دورند بسته به نوع تقاضا و میزان باز بودن اضافی هزینه ای سالیانه یا ماهیانه باید به شهرداری بپردازند که همان هزینه گذاشتن با اضافی بر برق و گاز و .....هست .و این دزیافتیها خرج مصرف بهینه و صرفه جویی در برق و گاز و ایمنی شهرها و اورژانسها میشود .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
همیشه بجای اینکه از تجربیات گذشتگان خود درس بگیرید آن ها را زیر سوال می برید
نیمه دوم سال چرا ساعت ها جلو کشیده میشد قدری به اون مغز پوسیدتون فشار بیارید
هوای گرم باید بری سر کار هوای خنک خونه باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
هیچ تاثیری ندارد میشود پنل های خورشیدی در بیابانها گذاشت تا کمبود برق جبران شود
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۰۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
مثل همیشه یک تصمیم کارشناسی نشده واحساسی....هیچ آدم عاقلی ازخواب اول صبحش نمیزنه ۶صبح بره اداره....این تصمیم کاملا هیجانی وبدون برنامه گرفته شده
Ireland
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اداره ها هم اداره های قدیم چقدر خوش می‌گذشت ، بهشت کارمندان بود.. سرویس ایاب ذهاب رایگان . مهدکودک های مجانی و نهار و صبحانه مجانی ،وام های متعدد ، گردشگری های اختصاصی اداره ها و گماشته و پیش خدمتم دراختیارشون . آب و برق فراوان ، در مورد وظایف هم هیچی به هیچی هیچی نه هیچی . حاضر نبودن دیگه به خانه هایشان برگردند. پاداش هم که به آخرکار اضافه شده بود. مشاغل سخت و زیان آور گوشه ای ازاین مزایا را نداشتند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چرا دوایر دولتی از نیروی برق خورشیدی استفاده نمیکنن // که نخوان ساعات کاری را دستکاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
صبح ها کسر خواب داریم بعد از نماز صبح هم که دیگه نمیشه خوابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
لطفا گزارشی از تولید برق و افزایش نیروگاه ها تهیه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
سالهاست که بانکها تافته جدا بافته شده اند و دولتها و مجلس مشکلات و..... خودشان را پشت سر بانکها پنهان کردن. این طرح هم فقط باعث افزایش فشار کاری. بانکها و خستگی و فشار چند برابر بر آنها شده و همچنین طبق معمول تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هم شامل بانکها نشده !!! اما متأسفانه. باز هم هر بار با تحریک و فریبکار دولت و مجلس. مردم بر علیه بانکها و مثل. دشمن. رفتار می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اتفاقا هیچ کاهشی در کار نیست. این طرح یک نقشه برنامه ریزی شده برای افزایش ساعت و فشار کاری ( بانکها ) بود . چون دولت و مجلس هر بار بنا به عللی مورد خطاب و مشکل میشوند فورا این کارها اذهان مردم را منحرف میکنند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
مهمترین دستاورد این تصمیمات و کاهش ساعات کاری : افت شدید راندمان و نارضایتی مردم هست .
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۱۰:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
با درود. در سازمان ما هم ساعت کار ۶ تا ۲.۴۵ تعیین شده. اولا طبق قانون ۴۴ ساعت کاری پوشش داده نمی شه طبق روال ۴۰ ساعت کاری در هفته داشتیم و پنج شنبه ها تعطیل. ثانیا معلوم نیست کدوم نخبه ای این ساعت ۲.۴۵ را در آورده!!! ثالثا کی می تونه تو این شرایط سر ۶ صبح خودشو به محل کار برسونه؟؟؟ ما محل کارمون کرجه .چهارم اون که با این وضعیت و اوج مصرف برق از ساعت ۱۲ تا حول و حوش چهار بعد از ظهر دایر بودن محل کار تا ۲.۴۵ نقض غرض نیست؟!؟تازه مدیرانی که بعد وقت می مونن چی؟؟؟ از همه بحث بر انگیز تر اینه که رییس سازمان اداری استخدامی گفته دورکاری بعد ساعت ۱۳. آخه آدم عاقل از همون اولش کار درست انجام بدین. تا کارمند بعد وقت محل کارشو ترک کنه برسه منزل که دیگه می شه عصر . کدوم دور کاری!!! رییس مجلس هم که انتقاد کرد و گفت ما ساعت تابستانی را لغو کردیم ولی دولت ... . افزون کنیم بر آن به هم ریختگی زندگی عده ای که بچه مهد کودکی دارند
Germany
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
ساعات کاری مغازه ها و بازار و ادارات باید نظم بدهند
از ساعت نه صبح تا نه شب
هم در کنار خانواده هستند
هم بار برق و بنزین کمتر مصرف میشه!
مانند المان
بعد مدارس هم می توانند دو روز در هفته تعطیل باشند!
مدیریت مهمترین کار دولت هست!
Ireland
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اشتباهی منفی دادم ، کاملا پیشنهادتون درسته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
کدوم آدم ساعت ۶ صبح مراجعه می کنه مراکز بهداشت برای غربالگری که مراکز بهداشت رو ساعت ۶ باز کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
ما هم نفهمیدیم چه جوری جلو کشیدن ساعت کاری باعث کاهش مصرف میشود آخه زودتر سرکار بروند ظهر زودتر میروند خانه، همان برق را در خانه مصرف می کنند!!!با این طرح فقط در پول برق ادارات صرفه جویی میشودنه مقدار مصرف برق وترافیک خیابانهاهم کم میشود.
Ireland
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
وقتی قانون بشه این کارو می‌کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ایران من
۱۰:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
راستی انرژی هسته ایی که این همه بابتش شهید دادیم هزینه دادیم. هنوز بخاطرش تحریم جهانی هستیم و..... پس کجا بدرد مردم میخوره؟ هنوز یک نیروگاه هسته ایی. یا آب شیرین کن هسته ایی نداریم که از این فاجعه برق و آب نجات پیدا کنیم. همه کشورهایی که انرژی هسته ایی هم ندارند دادن براش نیروگاه و آب شیرین کن و... ساختند و استفاده می‌کنند. همین ترکیه روسیه داره براش دو نیروگاه هسته ایی می‌سازه سال دیگه تموم میشه..سرچشمه آب دستشه. نیروگاه هسته ایی برق هم بسازه دیگه به گاز ما هم نیاز نداره میشه قدرت بالای سر ایران...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
هیچ تاًیری ندارد سرایدار هر اداره تا دو یا سه ساعت بعد از کارکنان جهت نطافت شرکت می ماند و همه دستگاهای روشن هستن.بهترین روش جمع آوری کولرهای گازی و داکت اسپلیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
هیچ اثری ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
الان مردم را با این گزارش ... اقناع کردید که 6 صبح شروع ادارات کار عقلانی بوده!!!!
مردم هم باور کنند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
شرکت برق رو خصوصی کنید
هر اداره ای باید پول مصرف برق خودشو بده
همه ارگان و نهاد و اداره و پادگان‌ها پول برق خودشونو به نرخ آزاد بدن تا مصرف استاندارد بشه
Iran (Islamic Republic of)
حمار
۰۹:۴۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
طبق فرمایش ایشان با یکساعت جلو کشیدن ۶۰ در صد صرفه جویی شد و اگر دو ساعته می‌کشیدیم ۹۰ در صد میشد ، درخواست امت حزب الله و خانواده شهدا ساعت ۵ شدن شروع کار ادارات تا در مصرف برق ۹۰ درصد صرفه جویی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
امت حزب الله و خانواده ی شهدا لطف کنن از بیت المال و .. به بهانه حقوق بنیاد و سهمیه شاهد و ایثارگر زیاد نخورند به خدا ملت هیچ کدوم راضی نیستن یک نفر برای دفاع از وطن شهید بشه هزار نفر از قبل اون خون مردم رو بکنن تو شیشه اونم به ناحق . پدر پیر منم زمان جنگ به ناچار باید تو کارخانه کار می کرد که مدام هم موشک باران می شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
وسایل سرمازا و خنک کننده در تابستان و گرمازای زمستان در کشور پر مصرفند مثل خودرو هامون با مصرف بالا ،همه میترسند یک حرکت درست انجام دهند ،این همه پول حیف و میل میشه و این موضوعات بدیهی که حل آنها بسیار ساده هست را کسی بفکر نیست را سوالیست که سالهاست در ذهن مردم تکرار میشود ،چرا مشکلات ساده را دولتها حل نمیکنند و بعد تبدیل به مشکلات بزرگ میشوند و همه اشک تمساح میریزند و یکدیگر را مقصر میکنند ،از خود شروع کنید ،بقیه را رها کنید ،انها وقت شما را کم میکنند ،اوقات مفید خود را به افراد بی کفایت نپزدازید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
تمام روشنایی ها را با روشنایی ال ایی دی با ساخت داخلی اپدیت کنید از نتیجه اون تعجب میکنید ،حتی اگر روشنایی منازل و مغازه های خیابانها را هم از بودجه دولت عوض کنند با نسبت به ضرر سالیانه هیچ حساب میشود (هزینه آن از مصرف زیاد یرق و هدر رفت آب و گاز برای تولید برق و قطعی برق و در نتیجه ضرر به منافع شخصی و دولتی و صنعتی و کشاورزی بسیار کمتر خواهد بود)
آخرین اخبار