صیانت محیط زیست از ۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۱۵.۳ درصد مساحت استان در قالب مناطق حفاظت شده تحت مدیریت این اداره کل قرار دارد.

سعید یوسف‌پور اظهار داشت: در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه حفاظت شده شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده به مساحت ۱۵۵ هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار برای زیستگاه حیات وحش وجود دارد که مامنی و منطقه بکری برای زندگی حیات وحش است.

وی افزود: این مناطق شامل منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خداآفرین و اثر طبیعی ملی لاله واژگون است.

یوسف‌پور اضافه کرد: حدود ۱۲۰ نیروی اجرایی به عنوان محیط بان حفاظت و حراست از این مناطق را برعهده دارند که براساس استاندارد محیط‌زیست برای حفاظت از این عرصه‌ها به ۱۵۰ نفر نیروی محیط‌بان دیگر نیز نیاز است.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، کمبود نیرو و امکانات مورد نیاز محیط‌بانان، گستردگی مناطق تحت مدیریت و آزاد و فراوانی وجود اسلحه غیرمجاز در سطح استان از مهمترین مشکلات حوزه حراست از مناطق حفاظت شده و آزاد است.

یوسف پور با اشاره به اینکه محیط‌بانان علاوه بر گشت و کنترل و پیشگیری از تخلف شکار و صید غیر مجاز در حوزه پایش آلودگی از جمله آلودگی صنایع، کشاورزی و تخریب و تصرف اراضی ملی، قطع درختان جنگلی در محدوده مناطق حفاظت شده فعالیت دارند، تصریح کرد: گستردگی مناطق حفاظت شده استان باعث سخت‌تر شدن شرایط برای محیط‌بانان شده است.

وی گفت: محیط‌بانی شغل پر خطر است و در سطح یگان حفاطت، محیط‌زیست کشور بیشترین تعداد شهید را با ۱۵۰ شهید تقدیم حفاظت از آب و خاک کرده است.

یوسف پور با اشاره به اینکه در ماموریت‌ها در مناطق تحت مدیریت طرف مقابل محیط‌بانان، افراد مسلح غیرمجاز هستند و در هر ماموریت امکان درگیری مسلحانه وجود دارد، افزود: تاکنون جانبازی ۱۲ نفر از محیط‌بانان استان که بر ا ثر شلیک مستقیم زخمی شدند، احراز شده و جانبازی تعدادی از محیط‌بانان هنوز احراز نشده است.

وی ادامه داد: شرایط سخت آب و هوای در استان در فصل سرما، سخت‌گذر بودن مسیر که بیشتر در فصل سرما باعث می‌شود تردد با وسایل نقلیه امکان پذیر نباشد و محیط‌بانان تا چند کیلومتر پیاده‌روی داشته باشند، دوری از خانواده به دلیل شیفت سه شبانه‌روزی، تنش و فشار ناشی از تعقیب و گریز شکارچیان و متخلفان و مواجه با حیات وحش از جمله خرس، گرگ و مار گزیدگی و سقوط از ارتفاعات و سرما و گرما زدگی از دیگر مشکلات محیط‌بانان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.