رودخانه باراجین به طول دو کیلومتر ساماندهی می‌شود

با آغاز ساخت پروژه کمربندی سبز، ساماندهی رودخانه باراجین نیز در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و بخش قابل توجهی از آن اجرا شده و در مرحله اتمام است.

میر احسان میرزاده مدیر پروژه کمربندی سبز با بیان اینکه اجرای این پروژه بزرگ عمرانی به طول بیش از ۵ کیلومتر از سال ۹۷ آغاز شده است، گفت: این پروژه، اولین و اصلی‌ترین قطعه از کلان پروژه کمربندی شرق شهر محسوب می‌شود.

وی افزود: بر این اساس، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این عملیات به اتمام برسد و منظر و فضایی جذاب پیرامون رودخانه و کمربندی سبز برای عبور و مرور و حضور شهروندان فراهم گردد.

مدیر پروژه کمربندی سبز تصریح کرد: پروژه کمربندی شرق شهر قزوین با هدف بهبود عملکرد ترافیکی شبکه حمل ونقل قزوین و با کاهش زمان سفر و طول مسیر و توسعه فضای سبز شهری و فضای ورزشی- تفریحی مانند مسیر‌های پیاده روی و دوچرخه سواری در کنار ساماندهی رودخانه باراجین و ایجاد ظرفیت بهره‌برداری از فضا‌های مجاور این رودخانه به منظور ایجاد فضای تفرجگاهی آغاز شده است.

میرزاده با اشاره به اینکه محدوده مورد مطالعه مسیر رودخانه باراجین نشان داد پهنه این رودخانه گسترده بوده و نیاز به ساماندهی دارد، گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت آب منطقه‌ای استان، طرح‌های مختلف ساماندهی در قالب پیشنهاد عرض‌های ۳۰، ۵۰ و ۷۰ متر برای رودخانه مطرح و بررسی شد. در نهایت طرح ساماندهی رودخانه باراجین با ۵۰ متر عرض تایید شد، زیرا با اختصاص این عرض به رودخانه، در صورت وقوع بارش‌های قابل توجه نیز جریان آب سیلابی در رودخانه ایجاد نمی‌شود و حقابه مورد نیاز باغات پایین دست تأمین می‌گردد.

وی عنوان کرد: با هدف حفظ بستر رودخانه، کف آن در طرح ساماندهی، حالت طبیعی خود را حفظ کرده است، زیرا به مرور زمان و با جذب آب توسط خاک کف رودخانه، شدت جریان آب کاسته شده و از بروز سیلاب در زمان بارندگی‌های فصلی جلوگیری می‌شود.

میرزاده یادآور شد: ساماندهی رودخانه باراجین می‌تواند از بروز سیلاب صد ساله جلوگیری کرده و وقوع سیلاب ۲۰۰ ساله را کنترل کند که نمونه آن را می‌توان در بارندگی‌های سال ۹۸ و جلوگیری از سیلابی شدن جریان آب در رودخانه بیان کرد.

این مسئول بیان کرد: باتوجه به اینکه بخشی از آبیاری نهر ارنجک در پایین دست و باغات و حقابه آن‌ها توسط رودخانه باراجین تأمین می‌شد و میزان حقابه انتقال شده، ۳ متر مکعب بر ثانیه بود با کانال کِشی بیش از یک هزار و ۵۰۰ متر، ضمن همکاری معاونت عمرانی شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای استان، میزان حقابه از ۳ متر مکعب بر ثانیه به ۱۰ متر مکعب در هر ثانیه افزایش یافته است.

وی با اذعان به اینکه تمام نقشه‌های رودخانه باراجین اعم از ساماندهی و ایجاد کانال ارنجک با تأیید و کارشناسی شرکت آب منطقه‌ای استان انجام شده است، گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد از ساماندهی رودخانه انجام شده، ۲۰ درصد از ساماندهی دیواره‌های آن باقی مانده است و در تلاش هستیم با سرعت بیشتری عملیات ساماندهی به اتمام رسانده شود.

سینا جمشیدی مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نیز اظهار کرد: طرح اولیه ساماندهی رودخانه باراجین با همکاری شهرداری در سال ۹۴ با رویکرد ایجاد فضای سبز و پارک ساحلی تهیه شد و در ادامه در سال ۹۷ باتوجه به سیاست‌های شهرداری مبنی بر احداث کمربندی سبز، بخشی از اراضی مورد نظر برای ساماندهی در مسیر پروژه کمربندی قرار گرفت؛ بر اساس این طرح، ساماندهی رودخانه باراجین به طول دو کیلومتر (از میدان شورا تا بند ارنجک) در نظرگرفته شد که در حال حاضر بخش قابل توجهی از آن انجام شده و بخش کمی باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی رودخانه باراجین از دخل و تصرفات سودجویان جلوگیری می‌کند، گفت: در صورت عدم ساماندهی و مدیریت رودخانه‌ها در زمان ورود به فاز شهری، عموماً این رودخانه‌ها به محل دفع نخاله‌های ساختمانی، محل انباشت ضایعات و پسماند‌های کشاورزی منازل تبدیل می‌شوند که این فضا چهره چندان زیبایی برای طبیعت و فضای شهری نخواهد بود.

جمشیدی با بیان اینکه ضمن ساماندهی رودخانه‌ها و تعیین حد و مرز برای آنها، علاوه بر تضمین عبور جریان‌های سیلابی آب، از دخالت و تصرف سودجویان به محدوده رودخانه‌ها جلوگیری می‌شود، گفت: شرایط رودخانه‌های شمالی قزوین به ویژه رودخانه باراجین این گونه است. در زمان ورود رودخانه کوهستانی به دشت، در اثر گسترش عرض رودخانه، میزان سودجویی و تصرف سودجویان پیرامون آن افزایش می‌یابد.

این مسئول با تاکید بر این امر که تخلیه نخاله‌ها در رودخانه‌ها در عبور جریان‌های سیلابی تأثیرگذار است، گفت: رودخانه‌های باراجین و ارنجک جزو رودخانه‌های تأمین کننده حقابه باغستان قزوین هستند و زمانی که این رودخانه‌ها با نخاله پر می‌شوند، تصرف صورت گرفته و در میزان حقابه در پایین دست اختلال ایجاد می‌کند. البته با ساماندهی رودخانه ها، موضوعات مطرح شده مرتفع می‌شود.

وی تصریح کرد: در تمام شهر‌های ایران به منظور دسترسی مردم به فضای سبز و منظر شهری، رودخانه‌های محدوده شهری ساماندهی می‌شوند و این ساماندهی در رودخانه باراجین شهر قزوین نیز در حال انجام است.

جمشیدی گفت: ساماندهی رودخانه باراجین به هیچ عنوان خللی در تأمین میزان آب باغستان ایجاد نمی‌کند، چرا که قرار نیست برداشت آب از این رودخانه صورت گیرد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در پایان با اشاره به مهم‌ترین دستاورد‌های طرح ساماندهی رودخانه باراجین، گفت: عبور ایمن جریان‌های سیلابی، جلوگیری از دخل و تصرف در بستر رودخانه، ایجاد منظر شهری مناسب و انتقال مناسب جریانات فصلی به پایین دست، از جمله این دستاورد‌ها خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.