هشت آزمایشگاه همکار جدید در خراسان رضوی آغاز به کار کرد

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: امروز شنبه ۱۰۰ آزمایشگاه همکار استاندارد در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کردند که از این تعداد هشت آزمایشگاه در خراسان رضوی بوده است.

محمد سجادی روز شنبه در حاشیه آیین آغاز به کار یکی از آزمایشگاه های همکار استاندارد در مشهد گفت: آزمایشگاه های یاد شده پس از چند ماه بررسی موفق به کسب استاندارد ۱۷۰۲۵ از "مرکز ملی تایید صلاحیت ایران" شدند که زیر نظر سازمان ملی استاندارد فعالیت می کند.

وی ادامه داد:این آزمایشگاه ها مربوط به بخش خصوصی است و از هشت آزمایشگاه همکار به جز یک مورد که در تربت حیدریه واقع است بقیه هفت مرکز در مشهد فعالیت خود را آغاز کرده اند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: فعالیت چهار آزمایشگاه در حوزه عیارسنجی فلزات گرانبها، کالیبراسیون، برق و الکترونیک و ساختمانی، ۲ آزمایشگاه در بخش شیمیایی و ۲ آزمایشگاه نیز در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی است.

سجادی افزود: سازمان ملی استاندارد در چهار محور استاندارد سازی، اندازه شناسی و تنظیم تجهیزات کالیبراسیون، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق شاخص های استاندارد فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: وقتی سازمان ملی استاندارد شاخص های مورد نظر کیفیت را در هر بخش تعیین کرد، مجموعه های تایید صلاحیت شده در قالب آزمایشگاه های همکار، شرکتهای بازرسی و کارشناسان رسمی استاندارد، آزمایشها و آزمونهای لازم را در خصوص انطباق کیفیت محصولات با شاخص های استاندارد انجام می دهند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: در تایید صلاحیت آزمایشگاه ها و شرکتهای بازرسی همکار استاندارد، مواردی همچون ذی نفع نبودن شرکتهای بازرسی در حوزه نظارتی، داشتن تجهیزات فنی دقیق و به روز و صلاحیت تخصصی مدیر فنی مدنظر است اما علاوه بر جوانب تخصصی، تعهد مرکز و مدیر فنی نیز بررسی می شود.

آزمایشگاه همکار آزمایشگاهی است که براساس تایید سازمان استاندارد در خصوص تطبیق ویژگی کالا یا کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری با استانداردهای ملی و یا سایر ضوابط تعیین شده با سازمان استاندارد همکاری می کند.

در حال حاضر ۱۶۰ آزمایشگاه همکار استاندارد و ۳۰ شرکت بازرسی مستقر در استان با اداره کل استاندارد خراسان رضوی همکاری دارند.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارند و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت نیز پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.