بی‌گره بافی، تهدیدی برای فرش نیشابور

رییس میراث فرهنگی نیشابور گفت: یکی از تهدیدات فرش نیشابور بی‌گره‌ بافی است که در چند روستای نیشابور رواج پیدا کرده است.

کمال خانی رییس میراث فرهنگی نیشابور اظهار کرد: مسئله بی گره بافی که مسئولان این حوزه را درگیر کرده است به دلیل این که هزینه تولید فرش بی‌گره، نصف فرش گره‌دار است رواج پیدا کرده است.

وی افزود:  بی‌گره‌بافی سبب پایین آمدن کیفیت فرش نیشابور شده است. از این رو تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش استان خراسان‌رضوی پیگیر هستند که بی‌گره بافی در مناطق دیگر توسعه پیدا نکند و در همان روستاها هم این مشکل حل شود.

بافت فرش‌های با طرح افشان و لچک ترنج

بی‌گره بافی

وی تصریح کرد: فرش‌های نیشابور، بیشتر در طرح‌های افشان و لچک ترنج بافته می‌شوند و مواد اولیه‌ای که برای بافت آن‌ها استفاده می‌شود بیشتر پشم و ابریشم است اما برخی از تولیدکنندگان برای بافت فرش از الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند که این تهدیدی برای فرش نیشابور است.

خانی با بیان این که نیشابور از آن دسته شهرهایی است که روستاهای زیادی با بافت جمعیتی قابل توجهی دارد و همواره یکی از قطب‌های تولید فرش در استان خراسان رضوی بوده، اذعان کرد: ۳ فرش پارچه بزرگ نیشابور  ۷۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۲۸۰۰ متری که در مساجد کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس پهن است در روستاهای یوسف‌آباد، باغشن و...نیشابور بافته شده است.

بافت عمده فرش‌های مصرفی مشهد در روستاهای نیشابور

بی‌گره بافی

رئیس میراث فرهنگی نیشابور ادامه داد: تقریبا عمده فرش مصرفی مشهد در روستاهای نیشابور از جمله روستای ریگی، روستای اردمه، روستای باغشن و شهر جدید قدمگاه بافته می‌شوند.

خانی با بیان این که فرش‌های این منطقه تا حدود زیادی به سبک فرش‌های مشهد و از نظر رنگ‌بندی بیشتر در زمینه کرم بافته می‌شوند، تشریح کرد: چند روستای نیشابور، مرکز تولید فرش‎ های بزرگ پارچه است که در این روستاها بافندگان در کارگاه‌های نیمه‌متمرکز به بافت فرش‌های ۱۸، ۲۴ و در برخی موارد  ۸۰ متری مشغول هستند.

رئیس میراث فرهنگی نیشابور با ذکر این نکته که نیشابور از جمله شهرهایی است که مجتمع‌های فرش‌بافی در آن از سابقه بالایی برخوردارند، تصریح کرد: در روستای ریگی نیشابور حدود ۲۰۰ بافنده در تمام ایام سال به صورت حرفه‌ای برای مجتمع‌های فرش در حال فرش‌بافی هستند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.