انجام ۳۵۰۰ هکتار نهال کاری و ۵۲۰۰ هکتار مالچ پاشی در استان کرمان

از سال ۹۸ تا پارسال، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار نهال کاری و ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار مالچ پاشی انجام شده که بیشتر در چهار شهرستان شرقی کرمان بوده است.  

ابوالحسنی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به حفر ۶۴ حلقه چاه در تاغ زار‌های کرمان گفت: خشکسالی‌های اخیر روی تاغ زار‌های شهر کرمان تاثیر گذاشته و برخی از این درختان در حال خشک شدن هستند.

او با اشاره به طرح پرورشی تاغ زار‌ها به منظور پیشگیری از خشک شدن این گیاهان تصریح کرد: سال‌های گذشته با هرس تاغ‌های مسن اقدام به جوان سازی آن‌ها می‌کردیم که طی سال‌های اخیر موفق به اجرای این طرح نشده ایم که با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی در اولین فرصت ممکن با بازدید از تاغ زار‌های کرمان پیگیر اجرای این طرح هستیم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه مسدود کردن چاه‌ها به دلیل داشتن پروانه بهره‌برداری در اختیار منابع طبیعی نیست، گفت: پیگیر تعیین تکلیف اراضی تصرفی هستیم تا از گسترش اینگونه اراضی پیشگیری شود.

ابوالحسنی افزود: از سال ۹۸ تا پارسال حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان کرمان نهال کاری و ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار مالچ پاشی انجام شده که بیشتر در چهار شهرستان شرقی استان بوده است.  

او با بیان اینکه امسال نیز ۲ هزار هکتار مالچ پاشی در شرق استان کرمان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: ۸ هزار هکتار از اراضی شرق استان کرمان دارای اولویت نخست در مالچ پاشی هستند که حدود ۶ هزار هکتار در سال‌های گذشته مالچ پاشی شده و امسال نیز ۲ هزار هکتار باقی مانده انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مالچ پاشی در استان‌ها حمل از پالایشگاه تا عرصه مورد بهره‌برداری است، بیان داشت: نوع حمل مالچ در استان‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده است.

او با اشاره به استفاده از مالچ‌های پلیمری افزود: ۱۵ هکتار با ۱.۵ میلیارد تومان به عنوان پایلوت برای استان تعهد اجرا ایجاد شده است که این مالچ از مواد پلیمری تهیه شده و مورد تایید محیط زیست، ارزان‌تر و بهتر است.

ابوالحسنی در بخش دیگر سخنانش بیان کرد: طی این مدت حدود ۳۰ هزار هکتار کنترل هرزآب و مدیریت روان آب در شهرستان‌های مختلف استان کرمان انجام شده است.

او با اعلام اینکه تله رسوب گیر ابداع استان کرمان است که اکنون در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بعد از پر شدن تله رسوب گیر از رسوبات، نهال کاری در این تله‌ها انجام و منطقه به جنگل دست کاشت تبدیل می‌شود.

 ابوالحسنی افزود: ۲ هزارو ۶۰۰ کیلومتر تله رسوب گیر در شرق استان کرمان از سال ۹۸ تا پارسال اجرا شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به کاشت طرح یک میلیارد نهال طی چهار سال در کشور تصریح کرد: سهم استان کرمان سالی پنج و نیم میلیون است که ۲۰ میلیون برای شمال و ۲۰ میلیون نهال برای جنوب استان برای چهار سال در نظر گرفته شده است.

او گفت: در این رابطه با شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تفاهمنامه امضا شده که به عنوان مثال فولاد زرند ایرانیان ۶۰۰ هکتار تاغ کاری در اطراف این شهر انجام داده و شرکت مس تولید نهال‌های بیابانی و جنگلی ایرانی - تورانی را انجام می‌دهد.  

ابوالحسنی به شعار امسال یعنی نقش حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین به عنوان شعار سال مقابله با بیابانزایی اشاره و تصریح کرد: استان کرمان یک قدم از این شعار جلوتر است؛ زیرا ما در سال‌های گذشته دو طرح بین المللی در مناطق بیابانی داشتیم که یکی از این طرح‌ها احیای اراضی جنگلی و تخریب شده با تاکید ویژه در مناطق تحت فرسایش بادی در ریگان و دیگری ترسیب کربن در شهداد است که ۸۰ درصد اعضای این طرح‌ها با توجه به ایجاد صندوق‌های توانمندسازی جوامع محلی را بانوان تشکیل می‌دهند.  

ابوالحسنی به اجرای طرح آموزش زنان روستایی در راستای تحقق اهداف مناطبع طبیعی در مناطق مختلف اشاره کرد و افزود: در مناطق ریگان و شهداد نیز بانوانی به عنوان تسهیلگران منابع طبیعی با جوامع محلی هستند که آموزش و چگونگی احیای منابع طبیعی را به افراد آموزش می‌دهند که این طرح به سایر مناطق استان نیز تسری پیدا خواهد کرد.

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار