علت خزان زودرس درختان کلانشهر اصفهان در تابستان چیست؟

تغییرات اقلیمی، خشکسالی، تنش دمایی و نبود جریان آب در بستر رودخانه زاینده‌رود، منجر به زرد شدن زودهنگام برگ درختان شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به برگ ریزان درختان در تابستان گفت: کاهش رطوبت هوا، و میزان گرمای زیاد موجب زرد شدن برگ درختان در تابستان شده است.


منصور شیشه‌فروش افزود: بسیاری از درختان کهن ۷۰ تا ۸۰ سال در حاشیه زاینده‌رود که ریشه آن‌ها در خاک اطراف رودخانه بوده است، اکنون در نبودِ جریان آب روی بستر رودخانه با تنش‌های آبی مواجه هستند.


او گفت: با وجود آب‌رسانی با تانکر، به علت نبود آب کافی و کاهش آب‌های زیرزمینی بسیاری از درختان ریشه‌دار اصفهان دچار تنش خشکی می‌شوند؛ به‌طوری که در تابستان امسال غیر از خشکسالی، شاهد خزان فضای سبز هستیم.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: این شرایط با نبود جریان رودخانه زاینده‌رود، وجود کانون‌های نقطه‌ای اطراف رودخانه، پیش‌بینی‌های افزایش دما، وزش باد‌های فصلی و خیزش کانون گردوغبار در پایان تابستان مجدد تکرار خواهد شد.


او  با اشاره به وجود ۶۰۰ هزار اصله درخت و درختان کهنسال در مسیر رودخانه زاینده‌رود و فضای سبز در کلان‌شهر اصفهان گفت: با هر بازگشایی و بستن رودخانه ضمن ورود تنش آبی به درختان و آسیب شدید به فضای سبز، بحران کانون‌های گردوغبار و اثرات فرونشست زمین تشدید خواهد شد، لذا نیاز است که اقدام جدی وزارت نیرو برای تأمین حقابه‌های قانونی زاینده‌رود و جلوگیری از بارگذاری‌های در حوزه انجام شود.


شیشه فروش جریان رودخانه و تأمین حقابه تالاب گاوخونی را در مباحث تغییرات آب و هوایی در مناطق استان اصفهان بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: تغییرات اقلیمی، خشکسالی و گرمایش سبب خشکی درختان، تنش دمایی و هجوم آفت به درختان کهنسال حاشیه رودخانه زاینده‌رود و مادی‌های شهر اصفهان شده است و شرایطی را برای فضای سبز ایجاد کرده است که در حال حاضر شاهد برگ‌ریزان و خزان زودرس در تابستان هستیم.


او با بیان اینکه منشأ گردوغبار‌ها سه عامل داخلی، بیرون استانی و خارج از کشور دارد، خاطرنشان کرد: در داخل استان به غیر از ۱۴ کانون گردوغبار که شناسایی شده، بسیاری از اراضی کشاورزی نیز به علت کم‌بارشی و نبود تأمین آب و کشت به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده است که با وزش باد سبب تشدید گردوخاک در استان می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.