اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای برگزاری دوره‌های آموزشی نقش زنان در سینما

رئیس دانشگاه تهران گفت: آمادگی داریم با ایجاد مرکزی، زنان سینماگر در حوزه‌‌های مختلف را با رویکرد اسلامی و ایرانی پرورش دهیم.

اولین دوره جشنواره فیلم «حوا» با محوریت موضوعی زن و با رویکرد حمایت از خانواده، به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و با همکاری دانشگاه تهران و وزارت ارشاد هم‌زمان با تهران در ۱۲ استان دیگر کشور از ۲۰ تا ۲۳ تیر برگزار شد.

بوذری نژاد، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران در اختتامیه نشست‌های تخصصی این جشنواره گفت: در انقلاب اسلامی و با توجه به اندیشه های امام خمینی، سینما ابزاری است که می‌تواند محتوای دینی و اسلامی خود را داشته باشد.

او با اشاره به برگزاری ۸ نشست تخصصی از زمان آغاز این جشنواره، از برخی از آن‌ها اعم از تصویر زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب، سیاست های خانواده در ایران، خانواده و دنیای مدرن،  رسانه های تصویری در حوزه زن و تاثیر زنان در انقلاب نام برد.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران گفت: نشست های مختلفی به تفکیک حوزه ها به صورت تخصصی برگزار شده اند و امیدواریم نتایج آن ها برای جامعه علمی ، فرهنگی و هنری مفید باشند.

رییس دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به شعار این دانشگاه که "جهاد علمی برای تحقیق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی" است، گفت: یکی از حوزه‌هایی ک تمرکز ما بر آن بوده، حوزه‌ مسئولیت پذیری اجتماعی است. دانشگاهی می‎ تواند اثرگذار و کارآفرین باشد که ارتباط خود را با عامه مردم برقرار کند.

او ادامه داد: یکی از حوزه‌ های مورد علاقه مردم حوزه‌ سینما است و بزرگان ما به آن تاکید دارند. هنر برای ایجاد زبان مفاهمه برای برقراری تعامل و گفت‌وگو با ملیت‌ها و ادیان‌های مختلف بسیار مهم است و  رهبر انقلاب در جهاد تبیین به این موضوع اشاره کرده ‎اند، ما باید متناسب با اقدامات دشمن استراتژی های خود را تنظیم کنیم.

وی افزود: یکی از مهم ترین این راهبردها توجه به رسانه و سینما و نقش زن در این عرصه است. یکی از عناصر مهم فرهنگ ها بررسی سوابق و تاریخچه فیلم و فیلمسازی در کشورها است.

مقیمی ادامه داد: بنیاد بین المللی گوهر شاد برنامه هایی را  در این زمینه ترتیب داده و فرصت بسیار خوبی است که واکاوی کنیم آیا زن در سینمای ایران نقش خود را آن طور که شایسته است ایفا می کند یا خیر و اگر پاسخ منفی است، چه راهکارهایی پیشنهاد می‌شوند. 

برگزاری دوره‌های آموزشی نقش زنان در سینما

رئیس دانشگاه تهران ضمن ابراز امیدواری درباره استمرار جشنواره های بعدی و نشست ها اعلام کرد: ما در دانشگاه تهران این آمادگی را داریم که بتوانیم در خصوص نقش زنان در سینما دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی را تعریف کنیم و مرکزی را با همکاری نهادهای مرتبط  برای ساماندهی این مقوله ایجاد و زنان سینماگر را در حوزه‌‌های مختلف با رویکرد اسلامی و ایرانی و تمدنی ایرانی پرورش بدهیم و وارد این عرصه کنیم.

جمیله علم‌الهدی،  دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارند، تفکیک هنر از علم و تفکیک علم از معنویت را نادرست دانست و گفت: ما در ایران تلاش زیادی کردیم که هم هنر و هم علم دینی داشته باشیم؛ اما هنوز چالش های زیادی داریم.

جمیله علم‌الهدی، دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

او گفت: امروز سینما نقش بزرگی در تعلیم و تربیت مردم، کودکان و نوجوانان دختر و پسر دارند که با هیجانات سینما هیجان زده می شوند. دانشگاه نقش مهمی در شغل و کار مردم دارد.

 دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی  تاکید کرد: از اساتید، دانشمندان و بزرگان  می خواهم کمک کنند آن چیزی که جمال و زیبایی و واقعیت زیبایی زنان است در فیلم‌ها نشان داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار