مصطفی یف خبر داد؛

ثبت ۲ هزار و ۴۲۵ شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان امروز در آستارا گفت: ۲ هزار و ۴۲۵ شرکت ایرانی در آذربایجان ثبت شده است.

شاهین مصطفی یف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان امروز (دوشنبه ۲۶ تیر ماه) در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در شهر مرزی آستارا گفت: ۲ هزار و ۴۲۵ شرکت ایرانی در آذربایجان ثبت شده است که بخش زیادی به صورت شرکت‌های فعال حضور دارند.

او با بیان اینکه حجم ترانزیت بین المللی در کریدور شمال - جنوب ۶۹ درصد افزایش داشته است، افزود: در سال ۲۰۲۲ حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور ۳۰ درصد رشد یافته و در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ این مبادلات ۹ درصد رشد را ثبت کرده است.

 معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افزود: بخش حمل و نقل از بخش‌هایی است که در مناسبات دو جانبه اهمیت بسزایی دارد از این‌رو شاهد رشد و توسعه این بخش‌ها هستیم به طوریکه در سال گذشته رشد ۴۸ درصدی را شاهد بودیم.

 مصطفی یف با اشاره به طرح‌های گسترده حمل و نقل تصریح کرد: هم اکنون خط اتوبوس باکو - نخجوان در مسیر ایران، عبور روزانه ۳ دستگاه اتوبوس بین خاک اصلی آذربایجان و نخجوان از خاک ایران و به طور هفتگی ۲ پرواز بین تهران و باکو وجود دارد.

او همچنین گفت: کریدور شمال - جنوب اولویت اصلی را در بخش حمل و نقل به خود اختصاص داده است و ما در سن پترزبورگ در مورد این کریدور مذاکره کردیم.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افزود: این کشور از امضای یادداشت تفاهم بین روسیه و ایران حمایت می‌کند، از طرفی آمادگی داریم یاداشت تفاهمی مشابه با روسیه در سمت خود در مرز روسیه به امضا برسانیم.

شاهین مصطفی یف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان

به گفته مصطفی یف، در ارتباط با پروژه کریدور شمال - جنوب ۲ پروژه نیمه‌تمام شامل بارانداز ریلی آستارا، ساخت پل خودرویی در آستاراچای و تأمین ساخت تأسیسات لازم برای گمرک و مرزیابی در ۲ سوی پل مورد توجه و تأکید است.

او تصریح کرد: اتصال منطقه اقتصادی «زنگزور شرقی» از مسیر ایران است که این پروژه در دیدار روسای جمهوری ما در عشق آباد مورد توافق قرار گرفت و سندی امضا شد، ضمن اینکه در نفت و گاز نیز همکاری‌های مشترکی داریم که در این رابطه نیز مذاکره خواهد شد.

«زَنگَزور» یکی از مهم‌ترین مسیر‌های حمل و نقل زمینی است که جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می‌سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۶ تير ۱۴۰۲
سرمایه ایرانی باعث رونق تولید و اشتغال در کشور آذربایجان که متحد اسرائیل است شده کسی نیست در ایران فکر بکند که چرا این سرمایه ها در داخل کشور هزینه نمی شود و یا چرا کار کردن و ایجاد صنایع و گرفتن پروان چرا اینقدر هزینه بر باشد که این همه فرار سرمایه داریم کی می‌خواهیم بفهیم و جلوی سنگ اندازیها و فساد را بگیریم و دست گردن کیفتان خائن داخلی را که دارند به کشور ضربه می‌زنند بگیریم و ریشه افراد بانفوذ که دارند برای ثروت اندوزی از هر خیانتی فرو گذار نیستند بخشکانند حالا وابسته به هر کس که می‌خواهند باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۶ تير ۱۴۰۲
دو هزار تا تو اسرائیل دوم ؟ دیپلماسی التماسی تمام کنید
همینکارارو کردین که شاخ و شونه میکشه جمهوری باکو چی داره که چسبیدین بهش راه ترانزیت از اذربایجان و گرجستان بازه
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۲۰:۳۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
ایران را آباد کردید رفتید سراغ آذربایجان !!!!