دخترم چادر نمی‌پوشد‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏،‎‎‏‏‏‏ کتابی با هدف انتقال اطلاعات به مخاطب عام

کتاب «دخترم چادر نمی‌پوشد!»، با حضور سیده زهرا موسوی و سمیه سادات موسوی نویسندگان کتاب رونمايي شد.

آیین رونمایی و بررسی کتاب «دخترم چادر نمی‌پوشد!»، روز با حضور سیده زهرا موسوی و سمیه سادات موسوی (نویسندگان کتاب) و ابوالفضل اقبالی (کارشناس) با همکاری شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

اثری فاخر با نثری روان و قلمی شیوا

ابوالفضل اقبالی در این نشست بیان کرد: کتاب «دخترم چادر نمی‌پوشد!» اثری خوب و فاخر با نثری روان و قلمی شیوا است. این کتاب برای مادرانی که چالش ارتباط با نوجوانان را دارند، مفید خواهد بود. یکی از چالش‌های امروز جامعه ما این است که والدین در یک فضای رقابتی نابرابر برای تربیت فرزندانشان روبه‌رو هستند و ابزار‌های مهارتی و دانش لازم را در اختیار ندارند. یک سوال عمومی بین والدینی که دختری نوجوان دارند این است که چه کنیم تا دخترمان سبک اعتقادی و پوششی شبیه ما داشته باشد؟ این کتاب با ساختار ارائه مناسب و مقدمه‌چینی و با استفاده از نثر روان و قلم محاوره‌ای خیلی خوب توانسته این پرسش را پاسخ دهد تا والدینی که این دغدغه را دارند بتوانند برای تجهیز خود در ارتباط با فرزندشان توشه‌ای بگیرند. این کتاب و آثاری از این دست، ضرورت امروز جامعه است. 

وی در ادامه با اشاره به محتوای این اثر افزود: کتاب در حیطه مباحثی که در آن‌ها ورود کرده، موفق بوده است. این کتاب یک اثر پژوهشی نیست و طبیعتا انتظار نمی‌رود در مباحث نظری عمیق شود. این اثر صرفا می‌خواهد ارتقاء دانشی را در والدین رقم بزند، اما نیاز است مبتنی بر اتقان عملی و علمی حرفش را بزند. تا جایی که این اثر را مطالعه کردم، این اتقان وجود دارد، ولی عمیق و بسیط وارد مباحث نشده است. می‌توان در ویراست جدید مباحث دیگری را نیز به اثر افزود. در مجموع اتقان مباحث کتاب قابل دفاع است.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش گفت: به‌نظرم چالش اصلی ما در حوزه پوشش نوجوانان، چادر و مساله حجاب نیست، بلکه بیشتر مباحث هویتی ناظر به رفتار‌هایی مثل حجاب و نماز است؛ لذا باید راهکار‌های صیانت از مرز‌های هویتی را به والدین و افراد موثر بر هویت نوجوانان آموزش دهیم. بخشی از چالش‌های ارتباطی ما با نوجوانان، ریشه در تعامل ما در دوره‌های سنی قبل دارد.

اقبالی ادامه داد: اگر در مواردی مساله‌ای با تقاضا گره بخورد و عطش را در جامعه ببینیم، رسالت ما این است که درباره آن موضوع بنویسیم. شاید برای خانواده ایرانی امروز، ازدواج سفید مساله تربیتی نباشد، ولی حجاب مساله باشد، چون سطح درگیری خانواده با آن بیشتر است. جدا از بحث چادر، اصل حجاب و حیامندی، مسائلی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد و درباره آن‌ها نوشت. 

وی افزود: در گذشته رقبای تربیتی خانواده و والدین کمتر بودند و جامعه به‌نوعی با خانواده هم‌افزایی داشت، ولی از اواخر دهه ۷۰ به سمت این تجربه اجتماعی رفتیم که رقبای خانواده متکثرتر شد و هنجار‌های معارض با فرهنگ دینی و خانوادگی در جامعه گسترش پیدا کرد؛ لذا اگر در گذشته والدین با فرمول‌های ساده و بدون نیاز به مطالعه بیشتر، تربیت فرزندان را رقم می‌زدند، چون هم‌راستا با فطرت بچه‌ها بود، پذیرش آن هم ساده‌تر بود. اما امروزه در مدرسه، رسانه و فضای مجازی، گروه دوستان، فضای دانشگاه و ... مغایرت‌ها و تعارضاتی وجود دارد که والدین را در امر تربیت به زحمت می‌اندازد. امروزه رقابت تمدنی و پیچیده است و لذا والدین باید اندکی مجهزتر باشند. 

این کارشناس امور تربیتی در پایان گفت: در اعتراضات اخیر در بیش از ۱۰۰ مدرسه با دختران نوجوان حرف زدم، آن‌ها به شدت حق‌پذیر و استدلال‌پذیر هستند، ولی از آن‌سو روایت‌های موجود در فضا‌های مختلف جامعه ازجمله فضای مجازی به شدت بر آن‌ها تأثیرگذار است؛ لذا امروزه ضرورت تألیف و انتشار چنین کتاب‌هایی دوچندان شده است. 

رسالت اصلی این اثر، انتقال اطلاعات به مخاطب عام است

سیده زهرا موسوی یکی از نویسندگان کتاب «دخترم چادر نمی‌پوشد!» نیز در این آیین عنوان کرد: حوزه حجاب بحثی است که هم می‌تواند اخلاقی و هم تربیتی باشد. علاوه بر اینکه جامعه این دغدغه را داشت، این موضوع دغدغه خود ما هم بود. امروزه محتوا‌های زیادی در این زمینه آماده شده، ولی مشکل اصلی امروز جامعه ما، رساندن این محتوا و اطلاعات به مخاطب است، لذا با تألیف این کتاب تلاش کردیم سطح اطلاعات عموم را کمی افزایش دهیم و به‌نوعی رسالت اصلی این اثر، انتقال اطلاعات به مخاطب عام است. مخاطبان امروز تنوع قلم را طلب می‌کنند، لذا با بررسی و مشورت این سبک نوشتاری ساده و گفتمان صمیمانه را برای کتاب انتخاب کردیم. 

وی با اشاره به اینکه حجاب، نوع پوشش است، اما مسأله اصلی حیا و عفاف است، ادامه داد: در زمان نگارش کتاب به این ضرورت پی بردیم که چطور حجاب و عفاف را از کودکی به کودکان آموزش دهیم که در سنین بالاتر این امر برای آن‌ها حالت اجبار نداشته باشد. در کتاب به افراد اثرگذار بر دختران به‌ویژه تأثیر پدر نیز اشاره شده است. 

محتوایی ساده و کاربردی برای مادران

سمیه سادات موسوی، دیگر نویسنده کتاب «دخترم چادر نمی‌پوشد!» نیز در سخنانی کوتاه گفت: پرداختن به این موضوع از سوی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) سفارش شد، اما این موضوع دغدغه خود ما هم بود. در واقع هدف این بود که محتوایی ساده و کاربردی در اختیار مادران قرار بگیرد. این کتاب می‌تواند آغازی برای انتشار کتاب‌هایی با این سبک نوشتاری باشد که می‌تواند مخاطب عام را جذب کند. 

وی افزود: امروز در جامعه مادرانی با پوشش چادر می‌بینیم که دخترانی با حجاب ضعیف دارند. اولین سوال این است که مادر چطور نتوانسته تربیت را از کودکی انتقال دهد. این مادران نیاز به کمک دارند. کتاب‌های زیادی درباره حجاب و عفاف وجود دارد، اما اثری که پوشش چادر را به زبان ساده و صمیمانه ترویج کند، کمتر دیده می‌شود. در این کتاب در کنار انتقال مفاهیم، راهکار نیز ارائه شده است. راهکار‌های ارائه شده در کتاب، دارای پشتوانه علمی قوی است، ولی باید طوری آن‌ها را می‌نوشتیم که مخاطب آن را بپذیرد. سعی کردیم محتوای کتاب سنگین و خسته‌کننده نباشد، لذا برای نوشتن این سبک را انتخاب کردیم.

برچسب ها: کتاب ، ادبیات ، چادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۸ تير ۱۴۰۲
آیین رونمایی و بررسی کتاب «دخترم چادر نمی‌پوشد!»، روز با حضور سیده زهرا موسوی و سمیه سادات موسوی (نویسندگان کتاب) و ابوالفضل اقبالی (کارشناس) با همکاری شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
آخرین اخبار