اجرای آیین گندم کوبی در روستای انجرک

نجفی نژاد با بیان اینکه قدمت مراسم سنتی گندم کوبی انجرک به ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد، گفت: این مراسم ارزش قرار گرفتن در فهرست آثار ملی را دارد.

علی نجفی‌نژاد گفت: در مراسم گندم کوبی روستای انجرک بافت، اهالی روستای انجرک گندم‌های درو شده را در آب خیس کرده و روی گلیم بزرگی می‌ریزند تا کمی خشک شوند، سپس با چوب‌های مخصوصی بر روی آن ها می‌کوبند تا پوست از آن ها جدا شود.

او افزود: اهالی سپس گندم‌های تمیز شده را به وسیله آسیاب‌های قدیمی به صورت آرد درآورده و برای آش نذری آماده می‌کنند.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت بیان داشت: این آش نذری که با ختم صلوات همراه است در بین تمامی مردم روستای انجرک توزیع می‌شود.

 نجفی نژاد تصریح کرد: هر ساله در ایام ماه محرم در روستاهای مختلف شهرستان بافت مراسم و آیین‌های مذهبی ویژه‌ای برپا می‌شود که هر کدام از آن ها ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارند.

او افزود: در ایام محرم، هیئت های مذهبی با حضور جمع کثیری از مردم و عزاداران به اجرای برنامه می‌پردازند که هیئت بالا باغا و هیئت پایین باغا با بیش از ۸۰ سال قدمت از قدیمی‌ترین این هیئت‌ها است.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت با بیان اینکه هیئت‌های بیان شده از حضور مداحان و نوحه خوان‌های قدیمی بهره می‌برند که نام هر کدام از آن ها می‌تواند در آثار ناملموس کشور ثبت شود، بیان کرد: علی حسینی معروف به حاجی روضه خان، علی رجایی و محمد حسین شمس‌الدینی از آن جمله هستند.

او تصریح کرد: همچنین در طول ایام محرم، مراسم‌ مختلف دیگری همچون چاووش خانی، شده گردانی، گهواره گردانی، طبخ آبگوشت و توزیع در بین عزاداران نیز انجام می‌شود. 

برچسب ها: ثبت ملی ، ماه محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار