حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان:

بیان دین در جامعه ما ضعف دارد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بیان دین در جامعه ما ضعف دارد. البته ضعف در بیان دین به معنای ضد دین صحبت کردن نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در هیئت میثاق با شهدا درباره استفاده از شیوه‌های بیانی جدید در امر تبلیغ گفت: در زبان رهبری تبیین و تبلیغ این زمانه مهم است. واضح است که بیان دین در جامعه ما ضعف دارد. چون گاهی اوقات کسی با یک گفت‌وگوی کوتاه می‌گوید که برداشتم از اسلام و انقلاب تغییر کرد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان ادامه داد: خب معلوم می‌شود که تا به حال مطلب را به او نرساندند، یا من با تجربه ناقص‌ام در عرصه تبلیغ حرف‌هایی را می‌زنم، که همه می‌گویند آقا این صحبت‌ها جدید است. بخدا این حرف‌ها جدید نیست. این صحبت‌ها قدیمی است. پس چرا ذهن‌ها از مطالب دور است؟ خب معلوم می‌شود سبک بیان دین ایراد دارد. ما باید نهضت فراگیر ایجاد کنیم. البته ضعف در بیان دین به معنای ضد دین صحبت کردن نیست! 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید نیرو‌های خلاق وارد عرصه تبلیغ شوند، افزود: وگرنه مبلغ کتاب ۲۰۰ سال پیش را می‌خواند و می‌گوید. در آن زمان مسائلی پیش روی علما بوده، که با الان قابل مقایسه نیست. بعد مبلغ براساس کتاب‌های ۲۰۰ سال پیش قرآن و روایت را انتخاب می‌کند. خب آیات دیگری هم در قرآن هست، که بدرد این زمان بیشتر می‌خورد. از آن‌ها هم استفاده کن! 

وی درباره نقش شهید مطهری در زمانه خود توضیح داد: حتی شهید مطهری مرد زمانه خود بود. اگر او به زمانه خود نمی‌پرداخت، موثر نبود. از طرفی، چون درباره دوره خود صحبت می‌کرد، بعضی از گفت‌وگوهایش به این زمان تعلق ندارد. عالم باید بدرد زمان خود بخورد و بتواند با زبان قوم خود سخن بگوید. یکبار رهبری فرمودند که نباید در شهید مطهری متوقف شد. این سخن عاقلانه است. شهید مطهری در درگیری با مارکسیست‌ها برای خود یلی بود و آن بخش از بحث‌هایش بدرد این زمان نمی‌خورد. آیا این سخن بی‌احترامی به شهید مطهری است؟ خیر، او اتفاقاً بر زخم زمانه خود مرهم گذاشت. حالا زخم دیگری آمده است. عبور از سخنان علمای پیشین درصورتی که آنان به زمان خود پرداختند، نه‌تنها جایز بلکه لازم است. ولی این بدان معنا نیست که از قرآن عبور کنیم. قرآن منبع جاودانه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار