وزارت نیرو برای جبران حقابه هیرمند در کوتاه مدت چه برنامه‌ای دارد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از حفر ۱۱۵ حلقه چاه در دشت‌های دارای ظرفیت آبی در منطقه سیستان به منظور جبران کوتاه‌مدت حقابه ایران از هیرمند توسط وزارت نیرو خبر داد.

علیرضا قاسمی   اظهارکرد: با توجه به بدعهدی کشور افغانستان در خصوص تحویل حقابه هیرمند، برنامه‌ریزی برای تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان انجام گرفت.

وی بیان کرد: طی سال‌های قبل، طرحی جهت جبران کمبود آب شهر زاهدان از دشت حرمک آغاز که با توسعه این پروژه جایگزین طرح اضطراری شد و ۱۵ حلقه چاه با دبی ۴۰۰ لیتر بر ثانیه از این دشت وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت و همزمان برداشت آب از چاه‌نیمه کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: طرح دومی که اکنون در حال اجراست، حفر ۳۵ حلقه چاه با دبی ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه در دشت هامونِ هیرمند و حفر ۱۵ حلقه چاه در منطقه شیله با پیش‌بینی ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه است که در مجموع با چاه‌های حرمک ۲ مترمکعب در ثانیه آب تولید و از این میزان ۵۰ درصد برای سیستان و نیمی دیگر برای زاهدان وارد مدار شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت خطوط انتقال موجود، امکان انتقال آب برای سیستان یک‌هزار لیتر بر ثانیه از آبخوان‌های هامونِ هیرمند و شیله است.

قاسمی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اجرا گفت: چاه‌ها حفر شده، ۴۹ کیلومتر عملیات برق‌رسانی به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی خطوط انتقال آب ۸۰ درصد است، پیش‌بینی می‌شود تا مردادماه آب برای شیرین‌سازی آماده تحویل شود.

وی با اشاره به طرح میان‌مدت تهلاب نیز اظهارکرد: با توجه به وسعت آبخوان تهلاب در شرق استان، تامین آب از محل این آبخوان شرقی، توسط وزارت نیرو در حال برنامه‌ریزی است که توسط شرکت آب‌ نیرو انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: در جریان اجرای طرح اضطراری تأمین آب سیستان و زاهدان ساخت ۲ آب‌شیرین‌کن نیز پیش‌بینی شده که در حال طی کردن فرآیند خرید تجهیزات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار