وجود ۲۹۸ فروشگاه‌ آفت‌کش نباتی و داروخانه‌ گیاه‌پزشکی مجاز در کرمانشاه

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان کرمانشاه گفت : تعداد فروشگاه‌های آفت‌کش نباتی و داروخانه‌های گیاه‌پزشکی مجاز به فروش سموم کشاورزی در استان ۲۹۸ واحد است.

ایرج بهرامی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان کرمانشاه گفت : یکی از راهکار‌های افزایش تولید محصولات کشاورزی توجه مدیران بخش کشاورزی به حوزه حفظ نباتات جهت کنترل آفات و علف‌های هرز است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان کرمانشاه افزود: اگر موضوع استفاده سموم و کود‌های شیمیایی با رعایت استاندارد‌های لازم صورت نپذیرد متاسفانه اثرات سویی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی خواهد داشت لذا رعایت استاندارد‌های لازم در استفاده از سموم بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: برای اینکه این موضوع در مسیر درست قرار گیرد بر اساس قانون وزارت کشاورزی وظیفه صدور مجوز‌ها را به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی واگذار کرده و این سازمان با تعداد ده هزار عضو این ظرفیت را دارد که وظایف محوله از طرف وزارتخانه و سازمان حفظ نباتات را با بهترین شیوه انجام دهد.

بهرامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹۸ داروخانه گیاه‌پزشکی در استان و شهرستان‌ها نسبت به ارائه انواع سموم مختلف به کشاورزان و بهره‌برداران اقدام می‌کنند که بیشترین آن‌ها به تعداد ۱۲۱ داروخانه گیاه‌پزشکی در شهر کرمانشاه هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد: قریب به ۳۳ کلینیک گیاه‌پزشکی و ۱۴ انسکتاریوم یا واحد‌های کنترل بیولوژیک آفات از این سازمان مجوز دریافت کرده‌اند.

وی افزود: کلینیک‌ها به‌عنوان مراکز تخصصی کشاورزی می‌توانند به عنوان مرجعی برای مبارزه با آفات در مزارع محسوب می‌شوند.

بهرامی با اشاره به رصد فعالیت داروخانه‌های گیاه‌پزشکی و ثبت فروش سموم در سامانه مانیتورینگ، تصریح کرد: مراکز فروش سموم کشاورزی موظف هستند سموم خریداری شده و فروخته شده را در این سامانه ثبت کنند که با ادامه این روند، امید است ضمن علمی‌تر شدن مصرف سموم، با کاهش میزان سموم کشاورزی، تولید محصولات سالم افزایش پیدا کند. 

وی با اشاره به اینکه بایستی در هر داروخانه گیاهپزشکی حداقل یک کارشناس فنی حضور داشته باشد، تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ نفر از کارشناسان کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در این کلینیک‌ها مشغول به فعالیت هستند.

بهرامی بیان کرد: مطابق بند ۱۹ ماده ۱ نظام صدور مجوز و پروانه واحد‌های گیاه‌پزشکی فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط گیاه‌پزشکی شامل تولیدات گیاهی، باغبانی، زراعت و اصلاح نباتات، علوم کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزی (زراعت، باغبانی، گیاه‌پزشکی) در مقطع لیسانس یا بالاتر با ارائه حداقل سه سال سابقه قابل قبول حائز شرایط اخذ مجوز اشتغال به‌کار داروخانه گیاه‌پزشکی هستند. 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: کلینیک‌های گیاه‌پزشکی باید بر روند مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در مزارع و باغات نظارت دقیق داشته باشند. 

وی یادآوری کرد: آموزش‌های ترویجی لازم در خصوص ضرورت و اهمیت توجه به جایگزینی روش‌های بیولوژیک، اهمیت تولید محصول سالم و حرکت به سوی کشاورزی پایدار در قالب کلاس‌های آموزشی- ترویجی و آموزش‌های چهره‌به‌چهره به بهره‌برداران از طریق معاونت ترویج ارائه می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.