تعرفه صفر واردات مرغ چه بر سر تولید می‌آورد؟

بسیاری از فعالان صنعت طیور براین باورند که با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، نیازی به واردات نیست و مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص صفر شدن تعرفه واردات مرغ به تولید ضربه می‌زند.

از اواخر سال گذشته بازار مرغ بدنبال کاهش جوجه ریزی و عرضه با نوساناتی روبرو شد که متاسفانه تاکنون هم این التهابات ادامه دارد. این درحالی است که بنابر اعلام‌ مسئولان روند جوجه ریزی ها نسبت به فروردین ماه افزایشی بوده است.

بنابر آمار در فروردین ۱۰۷ میلیون قطعه، اردیبهشت ۱۱۳ میلیون قطعه، خرداد ۱۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه، تیرماه ۱۳۳ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته و پیش بینی می شود که در مرداد به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد.

در همین رابطه آقای محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، راهکار رفع التهاب بازار مرغ را افزایش جوجه ریزی و برطرف کردن اختلال در بازار برشمرد و گفت: با جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه، نیاز بازار مرغ کشور به طور قطعی تامین می شود.

وزیر جهاد کشاورزی می گوید: روزانه بیش از ۱۰ هزار تن کنجاله سویا میان مرغداران توزیع شده که براین اساس جوجه ریزی ها افزایش یافته است.

در این شرایط براساس ابلاغ اخیر تصویب نامه هیئت وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور، سود بازرگانی واردات گوشت مرغ صفر شده است.

هیئت وزیران در جلسه یکم مرداد ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی سود بازرگانی گوشت مرغ را صفر تعیین کرد که این امر با واکنش شدید مرغداران روبرو شد چراکه با وجود پتانسیل صنعت مرغداری نیازی به واردات مرغ نداریم.

نیازی به واردات مرغ نداریم

آقای ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از طریق واردات بدنبال تامین نیاز مردم هستند، اما از طرفی حمایت از تولید داخل در راستای ارتقای امنیت غذایی باید صورت گیرد.

به گفته او، هم اکنون برای تامین نیاز مقطعی کشور راهی جز واردات نداریم، اما به طور کلی شرایط تولید را باید به گونه ای فراهم کنیم که نیازی به واردات نداشته باشیم.

قاسمی با تاکید بر حمایت دولت از تولید داخل گفت: اصلاح سیستم توزیع، تامین سرمایه در گردش و تامین نهاده دامی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با بیان اینکه ۳ میلیون تن ظرفیت نصب شده در واحدهای مرغداری داریم، گفت: بنابر آمار مصرف عادی مرغ در کشور یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که با گرانی گوشت قرمز و فشاری که بر گوشت مرغ وارد شد، سرانه مصرف به ۲ تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است که بازهم تا ۳ میلیون تن فاصله داریم.

او با انتقاد از قیمت گذاری دستوری گفت: قیمت گذاری دستوری آفت اقتصاد کشاورزی است چراکه در بازار رقابتی عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

در ابتدای امسال قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و مرغ گرم ۷۳ هزار تومان اعلام شد که متاسفانه از اردیبهشت کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار نگرفت که همین امر بر افزایش هزینه های تولید دامن زد.

ایران هفتمین تولیدکننده گوشت مرغ در دنیا

آقای پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: بنابر آمار هفتمین تولیدکننده گوشت مرغ در دنیا بودیم که متاسفانه بدلیل تبعات سیاست های نادرست به واردکننده تبدیل شده ایم.

به گفته او، علی رغم شعارهای سال، دولتمردان باید به مانع زدایی از تولید توجه کنند که متاسفانه هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان صورت نمی گیرد.

فروغی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: در شرایط فعلی واردات مرغ چه دردی از صنعت دوا می کند، جز اینکه این تعداد تولیدکنندگان که با مشقت فراوان تولید می کنند، از دور خارج شوند.

دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: براساس سیاست های نادرست که به صنعت تحمیل شده است، تولیدکنندگان با چالش های متعددی روبرو شده اند.

او گفت: در شرایط کنونی پتانسیل صنعت مرغداری به گونه ای است که علاوه بر تامین نیاز کشور، امکان صادرات هم وجود دارد که با این وجود نیازی به واردات نداریم.

بنابر آمار اعلامی پتانسیل صنعت مرغداری کشور ۳ میلیون تن است، درحالیکه سرانه مصرف به ۲ تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن می رسد که با این وجود نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه امکان صادرات وجود دارد. 

روند جوجه ریزی ها روبه افزایش است

آقای محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی مرداد به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد که این میزان جوجه ریزی به ندرت اتفاق افتاده که با حمایت دولت در جهت تامین نهاده‌ها امیدواریم این روند حفظ شود.

به گفته او، با تحقق ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، میزان ماهانه تولید گوشت به بالای ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تن می‌رسد، درحالیکه طبق آمار نیاز ماهانه کشور ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزارتن است.

صدیق پور با بیان اینکه گرانی مرغ ارتباطی به مرغدار ندارد، گفت: در شرایط کنونی مرغداران به قیمت مصوب اعتراضاتی دارند که امیدواریم هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

او قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ تا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: متوسط نرخ کنونی هر قطعه جوجه ۸ تا ۹ هزار تومان است که کماکان ۴ تا ۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

براساس جوجه ریزی های صورت گرفته، فعالان بخش خصوصی پیش بینی کرده اند که با توجه به افزایش تولید جوجه ریزی در کشور قیمت مرغ کاهش می یابد و در شرایط فعلی مقاومت واسطه ها به رغم افزایش تولید منجر به عرضه محصول با قیمت های کاذب در بازار شده است که مسئولان برای تنظیم بازار بدنبال واردات هستند، درحالیکه نیازی به واردات نداریم و تنها صنعت نیازمند حمایت و توجه مسئولان است‌.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
حالا نمیشود بخاطر مرغدار که میخاد سود کمتری کند 80 میلیون نفر مرغ گران بخرم ب درک که نمیصرفه اگه صرف نداره جمع کن برو پی کارت مگه الان برای من کامیوندار صرف نداره چاره ای دارم
Iran (Islamic Republic of)
قدیر
۱۲:۲۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
دولت قبل مرغ کیلوئی ۱۵ هزار تومان بود آقایان صداشون از گرانی مرغ بلند بود .الان مرغ ۱۲۰ هزارتومان شده هیچکدام از مسئولین صداشون در نمیاد.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
قشنگ ۶ ماهه که گوشت نخریدیم
مرغ هم ماهی یه دونه به هزار بدبختی تونستم بخرم
با دو تا بچه در حال رشد که نیازمند تغذیه هستن
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۰:۳۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
دوستان بنده به عنوان تولید کننده تمام مرغم رو کشتارگاه ازم میخره 52 هزار تومن چون ما مجبوریم به این نرخ بفروشیم وگرنه مجوزمون رو حتی باطل میکنن .اما اینکه مرغی که ما میفروشیم 52 چرا به دست شما میرسه کیلویی صد تومن باید کشتارگاه و دولت پاسخ بدن مشکل از تولید کننده نیست الان سی الی پنجاه درصد مرغ داران رو دارن ورشکست میکنن با این قیمتی که ازمون میخرن ،چه برسه وارداتم انجام بدن .بازم همون دلالان و صاحبان قدرتی که مرغ پنجاه هزاری مارو به شما میدن صد تومن باز افسار مرغ وارداتی رو دست میگیرن و اون موقع نونشون رو از اونجا به دست میارن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۱ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
درست اش همینه که یارانه ررو مستقیم به مردم بدهندد
نه یک رقم خنده دار
جداقل 300 دلار به ازای هر فرد
هکه چز رو ازاد کنن و قیمت گذاری نکنن ورانت پخش نکنن بگذارن تولید اقتصاد و تجارت نظم خودش رو بگیره و دخالت حکومت باید در اقتصاد در قالب قوانین و مالیات باشه نه قیمت گذاری دستوری
Iran (Islamic Republic of)
یک مستمری بگیر
۱۹:۲۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
مگر تولید چه بر سر مردم آورد ؟ شما نگران تولید هستید اما نگران نیستید که میلیونها ایرانی توان خرید مرغ را ندارند تف به باعث و بانی اش
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۲۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
اگر تولید مرغ داری پس چرا مرغ کمیاب هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
اولویت مردم هستن نه تولید کننده، کاش در همه کالاها این دید وجود داشت مثل لوازم خانگی و خودرو
تا زمانی که تعرفه بر واردات هست، حال و روز تورم بر کالاها همینه.
یه زمانی که لوازم خانگی خارجی توی ایران فراوان بود، قیمت لوازم ایرانی پایین بود ولی از زمانی که تعرفه بالا و واردات کمتر شد، قیمت لوازم ایرانی رشد شدیدی داشت!!!
(اولویت حمایت از مردم هست نه تولیدکننده مرفه)
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
روزی که مرغ ارزون شد انقدر التماس میکردند که ما بدون اینکه نیاز داشته باشبم چندبرابر نیازمون مرغ خریدیم تا از تولید کننده داخلی حمایت کنیم ولی همون ادمها چندماهه باانواع ترفندها قیمت مرغ رو بسیار بیشتر از قیمت مصوب نگه داشتن .چقدر نمک نشناس و پول پرستن این جماعت . دولت باید کلی مرغ وارد کنه با تعرفه صفر .تا زمانی که که بتونه درست تو روند تولید و قیمت گذاری مرغ نظارت و مدیریت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
مقصر مرغداران که به ۶۰ تومن رضایت ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
من با واردات مرغ موافقم چون در این چند ماهه مرغداران و کشتارگاه ها بهترین استفاده را از افزایش قیمت دلار کردند و متاسفانه با افزایش قیمت فشار زیادی بر اقشار مردم وارد کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
از دولت ممنونیم برای این تصمیم
قیمت مرغ باید به ۷۳ هزارتومان برگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
خیلی جالبه !
بجای اینکه وزارت جهاد کشاورزی بعنوان متولی تولیدات مرغ و.... اظهار نظر کند ، اتاق تعاون صحبت می کند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
ایران هفتمین تولید کننده گوشت و مرغ دنیاست ولی بخاطر یک عده اوباش و دزد و مدیران نالایق مردم باید با بدبختی و حذف پروتیین از سفره شان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
مردم خسته شدن هر روز ی قیمت هر روز گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
کدام تولید .تولیدی که محصولاتش قابل خرید واستفاده نیست به چه دردی می خورد از خارج وارد کنیم ارزونتر از داخل در میاد تازه هزینه های تولید اعم از آب وانرژی ویارانه خوراک هم بیخودی تلف نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۷:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
الکی ادعای تولید داخل نکنید دو سه ماه فرصت داشتید مردونگی خودتون رو ثابت کنید اما به ملت رحم نکردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
افزایش نرخ خوراک پتروشیمیها چه بر سر کارخانه های متانول سازی و بورس آورد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
تولید کننده بی شرم به دلیل عدم‌واردات خونه مردم رو خراب کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
بعدازگوشت قرمز ک گرون شد دلمون خوش بود گفتیم حداقل مرغ وماهی گرون نیست ولی حالا فهمیدیم ک مرغ ماهی هم اززندگی مردم داره حذف میشه فردا هم ازکمبود ویتامین هزارتا مریضی سرمون میاد خدایا خودت کمک کن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
اصولاً صنعتگران و تمام تولید کنان مرغ طیور در این ضمینه اشتباه می کند به طوری که یا کمر به نابودی این مملکت و مردم بسته اند یا بیسواد هستند و کاری از پسشان بر نمی اید، ۳۵ سال هر سال با مشکل مرغ روبرو هستیم ، هر دفعه به نوعی یا مازاد تولید یا کاهش تولید و مردم بار این سو مدریت را می کشند ،طی ۴۵ روز مرغی را تولید می کنیم که وزنش ۵۰ درصد بالا تراز نرخ وزن جهانی است که نه خریدار خارجی دارد و قیمتش در داخل می تواند با مرغ وارداتی رقابت کنند
صنعتی که۳۵ سال اینطور به امنیت غذایی این مملکت ضربه می زند همان بهتر که ویران شود و دوباره مهندسی گردد، این را هم نکنید مثل صنعت تولید خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
بازار رقابتی میشود ودلالی در بازار مرغ از بین میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
وقتی لیاقت مدیریت چند قلم نهاده و با وجود زیرساخت‌ها عرضه و تقاضا تنطیم بشه و دست دلال و مافیا قطع بشه و قیمت قطعی برای حداقل یکسال رقم بخوره . مجبورا اقدام به واردات بشه تا دیگه از این اشتباهات محاسباتی نداشته باشن که جیب مردم رو بچاپن و هر روز قیمت رو بالا ببرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
عدم واردات یعنی مرغ ۲۵۰ هزار تومانی
( پس با واردات قیمت ها پایین خواهد آمد )
( باید همه چی وارد بشه تا تولید کننده های خدا نشناس خون ملت رو توی شیشه نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
تولید کننده ها متاسفانه هر موقع که واردات ممنوع میشه بی انصافی و گران فروشی می کنن و اصلا مردم براشون اهمیتی نداره و فقط به جیب خودشون فکر میکنن که سرمایشون رو چندین برایر کنن الان دقیقا چرا مردم باید به فکر اونا باشن . انشاالله تمامی کالاها همینطوری واردات شون آزاد بشه که مردم از شر گران فروشی و ظلم ثروتمندان راحت بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
تا زماني كه مافيا وجود داشته باشه، تنها راه كنترل كردنشون ايجاد رقابته… در غير اينصورت ميشه انحصار و مثل چند سال قبل جوجه ها رو ميكشن…
خلاصه كه اتفاقا يه كار درست كرده باشن، همينه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۲۱ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
مرغ بیشتر از ۶۰تومن یعنی دهن کجی به نرخ گذاری حقوق کارگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
متاسفانه هر وقت از تولید ملی حمایت میشه تولید کنندگان سو استفاده میکنند و کالاشونو به بالاترین قیمت به مردم میدن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۰۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
واردات سریع مرغ به نفع هم مردم و هم مسئولین است..چون تولید داخل جوابگوی نیاز مردم نیست..مرغ با وجود اینکه به هر کیلویی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان رسیده.موجود هم نیست...با واردات درست .این همه فشار را رو مردم کم کنید .قیمت مرغ را ساماندهی کنید.قدرت خرید مردم را بالا ببرید... دردسر هم نه برای ما و نه هم برای خودتون درست نکنید..گوشت قرمز که از سفره مردم حذف شده ..دیگه اینو با ندانم کاری حذف نکنید..
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده مرغ گوشتی
۱۴:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
انتظار نداریم نظرات تولید کنندگان را منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
ارزون کنند. که مجبور به واردات نشیم.مرغ شده کیلویی ۱۰۰ دیگه ملت چی بخوره هر چی می کشیم از این حمایت های بی جاست‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
صنعت مرغ یا سفره مردم
Iran (Islamic Republic of)
کارمند حداقل بگیر
۱۳:۵۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
زندگی مردم بخاطر طمع و مافیای تولیدکنندگان دچار مشکل شده است. ای کاش تعرفه خودرو، مرغ و گوشت و ... بصورت آزمایشی یک ساله صفر شود.
Netherlands
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
تولید تولید تولید چی تولید داریم اگه مرغ داری که خوراک و دان حتی جوجه اش وارداتی هست چه تولید داره دون دادن اسمش تولید نیست نگهداری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
بله نیازی به واردات نیست ولی عدم مدیریت وبرنامه ریزی برای جوجه ریزی وبرداشت مرغ باعث شده در برخی زمانها مرغ کم ودر برخی زمانها مرغ زیاده از حد به بازار تزریق وبازار دچار آشفتگی قیمت شده
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۱۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
مرغداران عمدا جوجه ها را معدوم میکنند تا قیمت ها را بالا ببرند با توجه به کار غیراخلاقی ای که انجام میدهند حق هیچ اعتراضی را ندارند ما مردم هستیم که به آنها اعتراض داریم و یاید یادآوری کنیم کنیم که اخلاق و وجدان را سرلوحه کارتان قرار دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
برا من واقعا سواله که چطور در کشورهای دیگه انرژی و کارگر خیلی گران حتی دارو هم به دلار حساب میشه مرغ تولید میشه کلی حمل و نقل و تعرفه صادرات و واردات به کشورهای مبدا و مقصد پرداخت می‌کنه و میاد دست دلال ایرانی اونم سودشو می‌کنه بازم قیمت مرغ با کیفیت خارجی از ایرانی کمتر میشه هر کسی جوابی داده لطفا بنویسه
Iran (Islamic Republic of)
محرمعلی طالبی
۱۳:۰۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
درصورت وارد نکردن مرغ هم انحصاردیگری مثل انحصارخودروبرملت غلبه می کند مافقط ثبات بازار رامی خواهیم ودست دست اندرکارانی واقعآ دراین راستافعالیت میکنندرامیبوسیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۳:۰۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
فعلا نان می خوریم. نه مرغ. خدا کریم است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
چطوری نیاز به واردات نداریم وقتی مرغ شده کیلویی 120 هزار تومان
در اهواز به راحتی مرغ گیر نمیاد
آقایون تا حالا شده تو صف مرغ ایستاده باشن که حالا میگن نیاز به واردات نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
اگه واردات به خوبی صورت گیرد، یعنی نیاز به مرغ و همچنین میزان تولید هم معلوم باشه و نسبت به افزایش نیاز یعنی عدم تامین از سوی تولیدکنندگان داخل وارد کنیم هیچ مشکلی پیش نمیاد، بنظرم باید هم نیاز داخل رو تامین کرد و هم از تولیدکننده داخلی حمایت
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۱۲:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
ایشان ادعا کرده که قیمتگذاری دستوری اشتباه است و در بازار رقابتی(!) فعلی، قیمت باید آزادسازی بشه! خب واردات مرغ رو هم جزء همین رقابت در نظر بگیره و نسبت بهش اعتراضی نداشته باشه دیگه! در این حالت با تولیدکنندگان خارجی هم رقابت انجام میشه که عادلانه تره! واقعیت اینه که بازار ایران اصلاً رقابتی نیست و کاملا مافیایی، رانتی، انحصاری و طمع‌ورزانه است و تولیدکنندگان چیزی جز سود مادی از مردم را در نظر نمیگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
گوشت گوسفندی را که عشایر و دامداران بدون کمک از دولت تولید می کنند را چرا گران کردید،به دامداران هم کنجاله سویا دولت میدهد؟ اگر دولت خودشان را کنار بکشند همه چیز درست میشه!!!!! شرکتهای فرآوری گوشت دارند گوشت را با رانت از دولت می خرند و با قیمت بالا به مردم می فروشند
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۲:۳۸ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
خبر رو گذرا خوندم ؛ راست میگن نیازی به واردات نیست مثل خودرو ؛احتمالا نیت دارن مرغ رو هم مثل پراید بکنن ۳۰۰ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
واردات و تولید باید مکمل هم باشن تا نه قیمت بره بالا و نه کیفیت بیاد پایین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
چرا نیازی به واردات نیست کی ازین گرونی نفع میبره مرغ 35 شد 100 تومن چرا با ارزانی مخالفین . خیلی ها گوشت رو فراموش کردن الانم نوبت مرغ. خدااااا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
مرغداران و تاجران چه بر سر مردم می اورند؟
آخرین اخبار