انجام روش نوین تصویربرداری پزشکی هسته‌ای در بیمارستان قائم (عج) مشهد

استفاده از روش جدید تصویربرداری سرطان در حوزه پزشکی هسته‌ای برای کمک به بیماران سرطانی نخستین بار در کشور در بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شد.

 عمران عسکری استادیار پزشکی هسته‌ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته تصویر برداری سلول‌های سرطانی بر پایه میزان مصرف قند، به عنوان یکی از روش‌های مرسوم در ارزیابی سلول‌های سرطانی، محسوب می‌شد گفت: سلول‌های سرطانی برای رشد و تکثیر نیاز به قند دارند، از همین رو در گذشته مولکولی طراحی شد که به لحاظ ساختاری شبیه مولکول قند بود. مولکول مورد نظر توسط روش‌های پزشکی هسته‌ای نشاندارسازی می‌شد و به صورت دارو به بدن بیمار تزریق می شد.

او افزود: کمی بعد از تزریق دارو، تصویربرداری انجام می‌شد که سلول‌های سرطانی به صورت نقاطی روشن در تصویر دیده می‌شدند. محدودیت روش مرسوم این بود که همه انواع سلول‌های سرطانی الزاما مصرف قند فراوانی نداشته و بعلاوه در بعضی از مناطق بدن مثل مغز، معده و روده مصرف طبیعی فراوان قند را شاهد بودیم و ممکن بود سلول‌های سرطانی را نتوانیم در این مناطق به خوبی تشخیص دهیم.

 استادیار پزشکی هسته‌ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: رادیوداروی جدید تصویربرداری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پژوهشگران شرکت دانش بنیان پارس ایزوتوپ طراحی و استفاده شده که در چند سال اخیر پژوهشگران دنیا بسیار بر روی آن تمرکز کرده اند و ایران نیز همگام با سایر کشور‌های برتر در این حوزه در حال استفاده از این رادیودارو است.

عسکری با اشاره به اینکه اصول طراحی این رادیو دارو بر پایه ترمیم زخم است، بیان کرد: زخم بطور معمول توسط سلول‌هایی به اسم فیبروبلاست ترمیم می‌شود. در گذشته سرطان را به عنوان زخمی می‌شناختند که بهبود نمی‌یابد. بنابراین، احتمالاً فیبروبلاست‌های اطراف این سلول‌های سرطانی معیوب بوده و با فیبروبلاست‌های معمولی متفاوت هستند. برای تصویربرداری، این سلول‌های فیبروبلاست وابسته به سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کنیم؛ بنابراین دیگر مشکل تصویربرداری تومور‌هایی با مصرف قند پایین را نداریم و همچنین درگیری مناطقی از بدن با مصرف بالای قند (مانند مغز، معده و روده) را نیز بهتر شناسایی می‌کنیم.

او تصریح کرد: هزینه روش جدید تصویربرداری حدود یک بیستم روش‌های مرسوم است و می‌توانیم با دستگاه‌های معمول که در کلیه مراکز پزشکی هسته‌ای کشور در دسترس است، اقدام به تصویربرداری نماییم.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار