اجرای ۳۰ کیلومتر پروژه تله رسوبگیر در چاهدگالِ فهرج

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از اجرای ۳۰ کیلومتر پروژه احداث تله رسوبگیر در شمال روستای توکل آباد و قدرت آباد چاهدگال خبرداد.

علیرضا ابوالحسنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از محل اجرای پروژه احداث تله رسوبگیر در شمال روستای توکل آباد و قدرت آباد چاهدگال از توابع بخش نگین کویر شهرستان فهرج بازدید کرد.

او با اشاره به اینکه پروژه مذکور به طول ۳۰ کیلومتر و به منظور جلوگیری از هجوم شن‌های روان به سمت روستا‌های توکل آباد و قدرت آباد در حال اجرا است، گفت: هدف از اجرای این پروژه کنترل فرسایش بادی و کاهش اثر توفان‌های شن برای حفاظت از راه آهن و جاده‌های مواصلاتی، باغات روستاییان و عرصه‌های نهالکاری است.

ابوالحسنی بیان کرد: تله رسوب گیر، طرح ابداعی منابع طبیعی شمال استان کرمان در سال ۸۵ به طور آزمایشی برای اولین بار در استان اجرا و با توجه به تأثیر خوب و مزایای آن در سال‌های بعد در سطوح بیشتری عملیاتی شد.

او درباره ثمرات دیگر اجرای این پروژه افزود: با اجرای این پروژه در برخی از نقاط که بافت خاک یا لایه سخت (هارد پن) مانع از اجرای طرح بیولوژیک بود، پس از گذشت چند سال و رسوب گیری کانال‌ها و اصلاح بافت خاک، امکان عملیات بیولوژیک یا نهالکاری فراهم می‌شود.  

ابوالحسنی بیان کرد: این پروژه به علت سرعت اجرای بالا، تأثیر فوری آن، سهولت اجرا و نظارت، یکی از پروژه‌های قابل توجه است که در سال‌های اخیر در مناطق مختلف استان، مانند: دارزین بم، جنوب جاده انار به یزد، منطقه شورآباد، فهرج و ... اجرا شده است.

مدیرکل منابع  طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: در پروژه تله رسوب گیر با استفاده از بیل مکانیکی در عرصه‌های مورد نظر، کانال‌هایی عمود بر جهت باد که فاصله آن‌ها را با توجه به شرایط عرصه و نظر کارشناس تعیین می‌کنند، حفر می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار