نظارت داروخانه‌های آذربایجان شرقی توسط سازمان غذا و دارو

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هیچ کالای قاچاق در داروخانه‌ها نداریم گفت:داروخانه‌ها به صورت مرتب توسط سازمان غذا و دارو نظارت می‌شوند.

بهزاد محیط مافی گفت: ۱۵ هزار داروخانه با ۳۲ هزار داروساز در کشور و ۸۲۶ داروخانه در استان با ۶۵۶ مسئول فنی و ۱۴۸۲ داروساز در استان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد داروخانه‌های کشور خصوصی است، ولی ۵۵ درصد داروی کشور در داروخانه‌های دولتی به فروش می‌رسد که نشانگر رعایت نشدن اصل ۴۴ در این بخش است.

رئیس انجمن داروسازان استان افزود: در سال‌های گذشته به ازای هر ۲۰۰ متر مجوز یک داروخانه صادر می‌شد که طی این مجوز‌ها داروخانه‌های شبانه روزی باید از همدیگر یک کیلومتر فاصله داشتند، ولی با ورود شورای رقابت این موضوعات حذف شد و هم اکنون شاهد افزایش روزافزون داروخانه در بسیاری از مناطق استان هستیم.

محیط مافی بیان کرد: در زمینه دارو درگیر مشکلات بسیاری هستیم که نبود برنامه‌ریزی‌های مناسب نیز در ایجاد مشکلات این زمینه بی‌تاثیر نیست. با وجود تحریم‌ها مشکل نقل و انتقالات ارز از مهمترین موانع تامین مواد اولیه دارو‌ها در کشور است.

وی با اشاره به قیمت داروها، آن را چندان واقعی ندانست و تاثیر آن بر مصرف دارو را یادآوری کرد و گفت: مصرف آنتی بیوتیک در ایران نسبت به سایر کشور‌ها بالا حدود سه الی چهار برابر است و همچنین توزیع دارو با پلتفرم‌های مجازی بسیار خطرناک است.

رئیس انجمن داروسازان استان با اشاره به مشکلات مالی داروخانه‌ها افزود: نزدیک سه ماه است که بیمه مبلغ ارزی را به حساب داروخانه‌ها واریز نکرده است که سبب ضرر سنگین به داروسازان می‌شود.

محیط مافی گفت: شغل داروسازی با وجود جذابیت‌هایی که دارد، با مشکلات بسیاری نیز مواجه است و در کشور ما به علت نبود برخی از برنامه‌ریزی‌ها و ساختار‌های مدیریتی، مشکلات دو چندان داروسازان را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: تولید فرآورده‌های دارویی مستلزم بررسی و اطمینان از کیفیت و سلامتی و اثربخشی و عدم ایجاد عوارض جانبی است و مراقبت دارویی وظیفه داروخانه‌ها است و شرایط نگهداری و استفاده درست از دارو باید به بیماران آموزش داده شود.
وی خاطرنشان کرد: انجمن داروسازان، یک موسسه خیریه و داروخانه تعاونی دارد که با کمک خیران، هزینه داروی افراد بی‌بضاعت را تامین می‌کند.

برچسب ها: غذا ودارو ، داروخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.