آغاز اجرای طرح افکار سنجی استاندارد در سیستان و بلوچستان

مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح افکار سنجی استاندارد در این استان با هدف ترویج و نهادینه کردن فرهنگ استاندارد برای سلامت جامعه آغاز شد.

مهدی شهرکی  اظهار کرد: طبق ماده سه و ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد این سازمان به عنوان مرجع حاکمیتی عهده دار سیاستگذاری، حسن نظارت، هدایت نظام استاندارد و اطمینان بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در کشور تولید یا از کشور صادر و یا وارد می‌شود و همچنین موظف به ارزیابی انطباق کالاها و خدمات از منظر ایمنی، بهداشت و سلامت عمومی است.
وی ادامه داد: به بیان ساده تر در همه مواردی که از نظر سلامت و ایمنی مردم دارای اهمیت بوده این سازمان موظف است زنجیره ارزش استاندارد سازی را که شامل تدوین استاندارد، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت یا اعتبار بخشی و اندازه شناسی می‌شود را پیاده سازی کند.

مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: با تدوین استانداردها معیارهای لازم برای سنجش انطباق کالا یا خدمت با شرایط مطلوب مهیا می‌شود و مرحله بعدی اجرای این استانداردها یا ارزیابی انطباق محصول اعم از کالا یا خدمت با استاندارد ملی است.

وی افزود: اجرای استاندارد یک فرآیند پیچیده و گسترده است که به‌ ۲ صورت اجباری و تشویقی انجام می‌شود.

شهرکی با بیان اینکه یکی از روش‌های عملی اجرای استاندارد به ‌ویژه در مورد محصولات، اعطای نشان استاندارد به محصول است، اظهار کرد: نشان استاندارد در واقع ملاک تایید محصول با استانداردهای مربوط است و ایجاد این مهم که استاندارد، حداقل ویژگی های قابل قبول است.
وی تصریح کرد: همچنین فرآیند دریافت نشان استاندارد منحصر به سنجش کیفیت محصول نیست، بلکه واحد تولیدی متقاضی موظف به دریافت نشان استاندارد باید از نظر فعالیت‌های تضمین کیفیت از قبیل کنترل کیفیت، بازرسی و نمونه‌برداری، آزمون و کالیبراسیون مورد تایید باشد و سازمان ملی استاندارد باید از وجود سیستم تضمین کیفیت و کنترل کیفیت محصول و از روش‌های نمونه برداری در واحد تولیدی اطمینان یابد.

مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان افزود: از سوی دیگر در فعالیت ارزیابی انطباق آزمایشگاه آزمون، شرکت بازرسی کننده و نمونه بردار باید توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعتبار سنجی شده و تایید صلاحیت شوند.

وی ادامه داد: نمای کلی زنجیره ارزش استانداردسازی برای اعطای نشان استاندارد به یک محصول شامل تدوین استاندارد ملی ویژگی و روش آزمون محصول و سپس رعایت شرایط تضمین و کنترل کیفیت محصول توسط واحد تولیدی و مطابقت محصول با استاندارد ملی است.

شهرکی اظهار کرد: در این مرحله این سازمان با بهره گیری از شرکت های بازرسی و نمونه برداری و آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده، نظارت بر حسن اجرای استاندارد محصول در واحد تولیدی و مراکز توزیع و فروش را انجام می‌دهد و نقش اندازه شناسی در این زنجیره، اطمینان بخشی به صحت عملکردی دستگاه‌های آزمایشگاهی تا ترازوی فروشگاهی دارد.

وی عنوان کرد: در اثر اقدام هماهنگ چندین گروه اعم از تولیدکننده، توزیع کننده، شرکت‌های بازرسی، آزمایشگاه و نظارت عالیه سازمان ملی، اعطای نشان استاندارد به یک محصول دارای استاندارد اجباری انجام شده و اجازه ورود آن به بازار داده می شود.
مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این سازمان برای تامین سلامت و ارتقا کیفیت محصولات و خدمات، فرآیند پیچیده‌ای را راهبری می‌کند که نشان استاندارد ماحصل نتیجه نهایی این تلاش است.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که اثر گذاری این فرآیند را افزون می کند میزان آگاهی مردم از اهمیت نشان استاندارد، دقت در جلوگیری از تقلب و جعل نشان با ردیابی صحت آن از سازمان های اطلاع رسانی شده و اطمینان به محصول داخلی دارای نشان استاندارد است.

شهرکی از شهروندان خواست جهت اطمینان از اصالت پروانه کاربرد علامت استاندارد کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.