سند بلندمرتبه‌سازی مشهد در آستانه تصویب قرار دارد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: یک سال از انعقاد قرارداد با مشاور به منظور تهیه سند بلند مرتبه‌سازی شهر مشهد گذشته و فرآیند تهیه این سند مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و به‌زودی تصویب می شود.

 حمید ضمیری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد پیرامون ساخت‌وساز در مشهد گفت: «بلندمرتبه‌سازی» موضوعی است که بیشتر در کلانشهر‌ها مطرح بوده، ولی بنا به اقتضائات و شرایط، در شهر‌های مختلف، متفاوت است؛ به عنوان مثال، در شهر مشهد مقدس، به کریدور منظری حرم مطهر رضوی نباید به هیچ عنوان خدشه‌ای وارد شود.

او با بیان اهداف و رویکرد‌های مختلفی را با بلندمرتبه‌سازی دنبال می‌کنیم افزود: از جمله این اهداف می‌توان به کنترل ساخت‌وساز، جلوگیری از گسترش افقی شهرها، افزایش بهره‌وری و استفاده از زمین، ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های ناکارآمد شهری و حفظ باغ‌ها و فضا‌های شهر اشاره داشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد  ادامه داد: طرح بلندمرتبه‌سازی به منظور جلوگیری از پراکنده‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه در کلانشهر‌ها و هدایت آن‌ها به پهنه‌های مشخص و مناسب نیز مورد توجه است.

ضمیری با بیان اینکه براساس ضوابط شورای عالی شهرسازی، ساختمان‌های با ارتفاع بیش از ۲۷ متر، جزو ساختمان‌های بلندمرتبه تعریف می‌شوند، بیان کرد: براساس ضوابط جدید که در دست بررسی هستند، ساختمان‌های ۱۵ تا ۲۵ طبقه به عنوان ساختمان‌های بلندمرتبه امکان احداث دارند.

او  با بیان اینکه براساس طرح جامع مشهد، مصوب سال ۱۳۸۳، سند بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد باید در همان زمان تهیه و تصویب می‌شده، گفت: متاسفانه پس از گذشت ۱۹ سال، هنوز این اتفاق نیفتاده، ولی با دغدغه‌مندی مدیریت شهری، شهرداری قراردادی با مشاور، سال گذشته منعقد کرد که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد  افزود: براساس این سند، پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی مشخص و ضوابط آن نیز اعم از مساحت زمین و عرض معبر و ارتفاع مجاز ساختمان تبیین خواهد شد.

ضمیری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تمهید جدیدی نیز با عنوان طرح «میان‌مرتبه‌سازی» را پیگیر هستیم برای ساخت‌وساز‌هایی که در زمره بلندمرتبه و یا تراکم پایین قرار نمی‌گیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه بی‌ثباتی و تغییر در ضوابط و شرایط ساخت‌وساز به فعالان حوزه ساختمان ضربه می‌زند، گفت: عمده تمرکز شورای شهر نیز بر این شده که سیاست‌های ساخت‌وساز تبدیل به قانون شوند که با تغییر مدیران، دستخوش دگرگونی نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.