معاون محیط زیست طبیعی استان اصفهان:

خشکی تالاب گاوخونی به مرز فاجعه رسیده است

اکبری گفت: به استناد پایش‌های میدانی و آخرین تصویر ماهواره ای مربوط به اوایل مهرامسال، سطح تالاب گاوخونی نسبت به خشکی چندین سال اخیر، خشک تر هم شده و این یک فاجعه است.

حسین اکبری گفت: سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲هم تمام شد و وارد سال آبی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شدیم، اما حق آبه مؤثری به تالاب گاوخونی داده نشد و علاوه بر این در نیمه دوم ۱۴۰۲ منتهی به شهریورِ امسال با بسته بودنِ سد رودشتین، به‌تدریج زه آب‌های کشاورزی و پساب‌های ورودی به تالاب هم کاهش شدیدی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ورودی زه آب و پساب‌ها از ایستگاه شاخه کنار به سمت تالاب گاوخونی به کمترین حدِ ممکن و چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ لیتر در ثانیه رسید و نتیجه این شد که تالاب گاوخونی به‌صورت صد درصد خشک شد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: حالِ تالاب گاوخونی خوب نیست و پیگیری در سطوح مختلف برای بهبود شرایط تالاب هم نتوانسته موجب شود که حق آبه مؤثری به تالاب داده شود.

وی گفت: در سالِ آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ به‌رغم اینکه وضعیت بارش‌های خیلی خوبی نسبت به سال قبل هم در سرشاخه‌های زاینده‌رود و هم در کلِ حوزه داشتیم اما تالاب گاوخونی حقابه هایش را دریافت نکرد.

اکبری یادآور شد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به سالِ قبل از آن، ذخیره سد زاینده‌رود چیزی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود و در چنین شرایطی مشخص است که نمی‌شود آب را برای تالاب گاوخونی رها کرد اما در نیمه دوم ۱۴۰۱ بارندگی خیلی خوبی نسبت به سالِ ۱۴۰۰ در حوزه زاینده‌رود و به‌خصوص در بالادست داشتیم، به‌طوری‌که ذخیره سد زاینده‌رود در ماه‌های اردیبهشت و خرداد تا تیرماه نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب هم رسید.

وی افزود: بااین‌وجود، بازهم با ۶۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره سد زاینده‌رود، هیچ آبی به تالاب گاوخونی رهاسازی نشد و این در حالی بود که بارها و بارها آب با احجام قابل‌توجه برای کشاورزانِ شرق و غرب اصفهان رهاسازی شد .

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در ادامه گفت: نگاه انسانی و اراده وزارت نیرو برای تالاب گاوخونی می‌بایست دستکم در این زمان محقق شود که درصدی از حق آبه زاینده رود به تالاب گاوخونی برسد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی یادآور شد: اسفند سالِ ۱۴۰۱ که آب برای اولین بار برای کشاورزی پس از مدت‌ها رهاسازی شد، با پیگیری‌های عدیده‌ای که در جلسات مختلف و مطالبه‌گری زیادی که در جهت هم‌افزایی و هماهنگی در جهت نجاتِ تالاب گاوخونی داشتیم، تنها در دو مرحله خیلی گذرا ۲ بار آب از سد رودشتین به سمت تالاب رهاسازی شد.

اکبری تصریح کرد: منظور از گذرا این است که شاید چند ساعت یک دبی چند مترمکعبی به ایستگاه شاخه کنار و درمجموع حدود هشت میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید؛ این اما حالی بود که در این سالِ آبی به نسبت مناسب، ذخیره سد زاینده‌رود به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید و رودخانه شور هم حدود ۲ ماه با دبی قابل‌توجه جاری بود.

اکبری یادآور شد: رودخانه شور متعلق به پایداری زاینده‌رود، پایین‌دست آن و تغذیه تالاب است که متأسفانه سهم تالاب گاوخونی از این آب هم داده نشد.

این مقام حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: آخرین بندی که آب برای کشاورزی توزیع می‌شود، سد رودشتین است و ۸۰ کیلومتر تا تالاب گاوخونی فاصله دارد اما این سد همیشه بسته است و این نشان می‌دهد که وزارت نیرو کاری به ترسالی و خشکسالی ندارد.

وی ادامه داد: سؤال ما این است که چرا باید ۸۰ کیلومتر از طول یک رودخانه به سمت تالاب و پایاب از دستور کار خارج شود، این‌یک سؤال قابل‌تأمل و مطالبه عموم مردم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
دریغ از یه خبر خوب
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۷:۳۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
توسعه استان ما باید بسمت کوهپایه ها مثلا بسمت چرمهین ،باغ بهادران کوهپایه های رخ و شهر مجلسی و یا بسمت بهارستان و آزادراه خلیج فارس باشد و نه بیابانها این را همه بفهمند و درک کنند و برای انتقال های گسترده آب از اقیانوس هم باید برنامه کامل و گسترده ایی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
در همین اصفهان هندوانه و گوجه کاشته شد که به خاطر قیمت کم ارزش برداشت نداشت،آنوقت مسولین با پول ملت میخواهند آب از دریا شیرین وانتقال دهند که بسیار گران تمام میشود.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۷:۲۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
انتقال آب اقیانوس آبی پایدار و مانا و همیشگی برای حال و آیندگان خواهد آبی که به تر سالی و خشک سالی ربطی ندارد آبی مانا و ماندگار و قابل برداشت تا میلیاردها متر مکعب و چه بسا بسیار بسیار بیشتر با افزایش فناوری و تکنولوژی های جدیدتر و پوینتر و بروزتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
اون مسولینی که اجازه ساخت کارخانه فولاد که مصرف بسیار زیاد آب داره رو باید محاکمه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
وقتی تو استان های کویری مثل اصفهان و یزد و کرمان صنایع پر مصرف آب مثل فولاد و نیروگاه و... ساخته میشه معلومه آب های زیر زمینی خشک میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
دستکم همین صنایع برای شیرین سازی و انتقال آب از اقیانوس آستین بالا بزنند و هزینه کنند اگر بفکر آبادانی هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
آیا ریختن آبهای شیرین کشور به تالاب و مرداب و باتلاق درست است؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۲۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
یقینا درست نیست و اسراف است جای آب شرب در گلوی تشنه مردمان ایران است نه باتلاق و مرداب و تالاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
خدا را شکر دریاچه ارومیه احیا شد شما هم نگران این تالاب نباشین به همت مسولین عزیز وخدوم مربوطه این هم احیا میشه انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
چه خبر از دریاچه ارومیه؟اعتباراتش دریافت شد، در محل پیش بینی شده هزینه شد،یا خرج حیف ..................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
یا خرج حیف ومیل وتبلیغات شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
تقصیر مردم و آمریکا و اسراییل و اوپایی هاست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
ببخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
لطفا به داد تالابها ودریاچه های کوچک برسید ونگذارید خشک و نابود شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
مشکل اصلی وزارت نیرو و سازمان آب و برق است سعی دارند با جلوگیری از بهره وری مناسب از منابع آبی مردم مجبور به استفاده غیر قانونی از آب شده و می بینیم که بسیاری از باغات و اراضی کشاورزی با حفر چاه های غیر مجاز وضعیت آبهای زیر زمینی را به وضعیت بحرانی می کشانند و تالابها و دریاچه ها در حال خشک شدن هستند . اگر در باره وضعیت وزارت نیرو و سازمان آب و برق تحقیق و تفحص جدی نشود محیط زیست و آینده کشاورزی در بسیاری از استانها به نا بودی کشیده شده و وسدها پر از لای شده و ظرفیت نگهداری آب در سدها از اینی که هست کم تر می شود و چه باران ببارد و چه نبارد کشور با بحران بی آبی درگیر است . جایی از کار مشکل اساسی دارد. دولت چرا بیدار نمی شود مجلس کجاست و با چه مسائلی درگیر است که از بسیاری از مشکلات کشور غافل است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
تالاب که هیچ رودخانه دریاچه و دریا و اقیانوس رو هم خشک میکنیم ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
کجای این مملکت با ندانم کاری مسئولین بی تخصص بی کفایت به فاجعه نرسیده است؟
وقتی دراین مملکت، انتخاب و نصب مسئولی برمبنای شایسته سالاری وتخصص نیست بلکه برمبنای باندبازی وارزشی بودن هست ، میشود این وضع واوضاع الان که همه ما بدبختی آنرا داریم میکشیم...