پیشنهاد ایجاد میز زیارت، نذر و وقف در رایزنی‌های فرهنگی ایران

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی پیشنهاد داد میز زیارت، نذر و وقف در رایزنی‌های فرهنگی ایران ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه با اشاره به اهمیت مراکز زیارتی در پیشبرد اهداف فرهنگی، گفت: بعد از دوران همه گیری کرونا که محدودیت‌هایی برای حضور زائران در زیارتگاه‌ها وجود داشت، شوق زائران در کشور‌های مختلف به اعتاب شیعه بیشتر شده است و این روند با افزایش روزافزون زوار، ادامه دارد.

او  افزود: در همین راستا، طرحی به عنوان دیپلماسی زیارت به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه ارائه کرده ایم تا بتوانیم از شهروندان کشور‌هایی که صاحب زائر هستند لغو روادید کنیم. مقامات وزارت امور خارجه نیز اعلام آمادگی کردند تا در این مسیر، یاری رسان باشند.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی ادامه داد: این نهاد، مبتنی بر موقوفات و نذورات فعالیت می‌کند و یک ریال از بودجه ملی و دولتی استفاده نمی‌کند می‌تواند الگویی مناسب، پیش روی رایزنان فرهنگی برای اثرگذاری در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  فقیه اسفندیاری بیان کرد : با توجه به ابعاد فعالیت‌های آستان قدس رضوی، لازم است در عرصه دیپلماسی فرهنگی، به اشاعه سیره رضوی خدمت کنیم.

او  با بیان اینکه در‌های آستان قدس رضوی به روی همه، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، باز است، ابراز کرد: شایسته است توریستی که به ایران می‌آید بتواند از آستان قدس رضوی و داشته‌های منحصربه فرد آن چه در بعد مذهبی و چه در بعد تاریخی و موزه‌ای، بازدید کند.

فقیه اسفندیاری از رایزنان فرهنگی خواست، تلاش کنند یک روز جهانی به نام امام رضا (ع) ثبت شود و فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) به گوش همه جهان برسد.

وی ادامه داد: خواهشمندیم در راستای اهداف فرهنگی، در کشور‌های همسایه، دست به رویدادسازی بزنید. در کنار این موضوع، فراهم آوردن شرایط برای حضور شخصیت‌های علمی و دانشگاهی کشور‌های منطقه برای حضور در آستان قدس رضوی نیز می‌تواند در عرصه دیپلماسی فرهنگی دارای اهمیت باشد.

نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.