ارزش افزوده و اشتغال بیشتر صنایع با روی آوردن به دانش‌بنیان‌ها

نماینده ناظر در شورای راهبری فناوری و تولیدات دانش‌بنیان گفت: صنایع در تحقیق و توسعه خود از دانش‌بنیان‌ها استفاده کنند و در این صورت ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتری خواهند داشت.

نماینده ناظر در شورای راهبری فناوری و تولیدات دانش‌بنیان به بیان توضیحاتی درباره اثرات تخصیص اعتبار مالیاتی به واحد‌های تحقیق و توسعه واحد‌های بزرگ صنعتی در رشد دانش بنیان‌ها پرداخت.

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده ناظر در شورای راهبری فناوری و تولیدات دانش‌بنیان گفت: یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بود. ما فارغ التحصیلان زیادی را داریم، ولی از این فارغ التحصیلان آنگونه که باید و شاید استفاده نکرده ایم و علم را به حوزه صنعت کشاورزی و مجموعه‌های دیگر رسوخ نداده ایم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: یکی از راه‌هایی که می‌توانستیم با استفاده از آن علم را به این حوزه‌ها رسوخ دهیم این بود که شرکت‌های دانش بنیان را توسعه دهیم.

وی افزود: برای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان هفت خوان رستم باید طی می‌شد و فرآیند گرفتن مجوز‌ها و تسهیلات و فروش محصول زمان بر و طولانی بود، مجلس در تمام این دوره‌ها مشکلات را در قانون جهش تولید دانش بنیان مرتفع کرد.

وی در ادامه بیان کرد: در بحث حمایت‌هایی که باید از این مجموعه‌ها انجام می‌شد بحث مالیات‌ها حائز اهمیت بود. ما هر جه قدر که بتوانیم این حمایت‌های مالیاتی را از این مجموعه‌ها داشته باشیم می‌توانیم به تقویت آن‌ها هم کمک کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در اقدام جدید و برای اولین بار مجلس مصوب کرد که اگر صنایع در تحقیق و توسعه خود از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند اعتبار مالیاتی به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

عباسی افزود: این موضوع به خود شرکت‌های دانش بنیان هم تعلق می‌گیرد و هر چه در زمینه تحقیق و توسعه بخش‌های خصوصی و یا صنایع ورود کنند اعتبار دریافت می‌کنند و هم خودشان و هم دریافت کننده خدمات آن‌ها از این اقدام سود می‌برند.

وی افزود: شرکت‌های غیر دانش بنیانی که از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند هم حمایت می‌شوند و تا سر حد ممکن از این شرکت‌ها حمایت می‌شوند تا بخش‌های خصوصی به این صورت به علاقه‌مند به استفاده از محصولات آن‌ها شوند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: مطمئنا ترغیب افراد به سمت استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و محصولات آن‌ها برای صنایع ما سود آور خواهد بود و از سوی دیگر دولت نیز از این امر منتفع می‌شود، زیرا ارزآوری زیادی  خواهد داشت. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هم مجموعه‌های صنعتی و هم شرکت‌های دانش بنیان ترغیب می‌شوند که در زمینه‌های تحقیق و توسعه و دانش بنیانی حرکت کنند و پایدار هم بمانند. نتیجه پایداری آن‌ها ایجاد اشتغال برای جوانان است. یکی از مشکلاتی که ما امروز در کشور داریم درصد بالای بیکاری فارغ التحصیلان ما است و بر اساس آمار درصد بیکاری افرادی که سطح سواد کمتری دارند از افراد تحصیل کرده بالاتر است.

عباسی در ادامه گفت: از سوی دیگر صنایع با روی آوردن به سمت دانش بنیان‌ها ارزش افزوده بیشتری هم نصیبشان می‌شود و اشتغال بیشتری هم برایشان ایجاد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار