هنوز مناسب سازی درست در سطح شهر برای افراد نابینا صورت نگرفته است

مدیرعامل انجمن نابینایان با بیان اینکه آن‌طور که باید برای افراد نابینا در سطح شهر مناسب سازی صورت نگرفته، گفت: هنوز مشکل اشتغال نابینایان هم حل نشده است.

جمالی مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در نشست روز جهانی نابینایان اظهار کرد: ما به مدت ۳۰ سال است که هر ساله این روز را جشن می‌گیریم.

او تصریح کرد: متاسفانه برنامه‌ها و کار‌هایی را که برخی از مسئولان باید حضور می‌داشتند و رسیدگی می‌کردند اکنون حضور ندارند. امیدواریم خواسته‌ها و حرف‌های ما به کمک خبرنگاران به گوششان برسد. همیشه  در مورد مسائل و مشکلات نابینایان گفته شده و امیدواریم به سرعت به این مشکلات رسیدگی شود.

جمالی گفت: هنوز مشکل اشتغال نابینایان حل نشده است و دوستان دچار مشکلات فراوان هستند و هنوز بحث مهارت آموزی و برنامه‌ریزی اصولی برای آموزش مهارت‌های اصولی ارائه نشده است.

او بیان کرد: برای  مناسب سازی اعم از فیزیکی و نرم‌افزاری هنوز اقداماتی صورت نگرفته است و تنها ۲۰ درصد مناسب سازی صورت گرفته است. هنوز بسیاری از قطار‌ها و اتوبوس‌ها و مسیر‌های قابل تردد برای افراد نابینا مناسب سازی نشده است. هنوز مسائل فرهنگی مربوط به نابینایان آنگونه که باید و شاید و نیاز جامعه نابینایان می‌طلبد حل نشده است.

جمالی تصریح کرد: در ایران فقط یک چاپخانه برای انتشار کتاب‌های غیر درسی نابینایان داریم. این در حالی است که نزدیک به ۳۰۰۰ چاپخانه دولت برای انتشار کتاب غیر نابینایان وجود دارد و یک چاپخانه دولتی تا چه میزان می‌تواند نیاز نابینایان را برطرف کند.

او در پایان گفت: همچنین حدود ۳۰۰۰ نشریه اعم از فصلنامه، ماهنامه و همچنین روزنامه در کشور برای غیرنابینایان منتشر می‌شود که فقط یک مجله ماهنامه مناسب نابینایان داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار