اگر اوایل مهر برای دریافت واکسن آنفولانزا از دست رفت، همچنان دیر نیست

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: فصل احتمالی شیوع بیماری آنفولانزا در پاییز و زمستان است.

همه ساله با شروع فصل سرما در دنیا و کشورمان شاهد شیوع بیماری آنفولانزا و دیگر عارضه های تنفسی هستیم.

یکی از راه های ایمن بودن در برابر این بیماری تزریق به موقع واکسن آنفولانزا است. به گفته مسئولان این واکسن در داروخانه های سراسر کشور توزیع شده است.

متخصصان توصیه کرده اند که مادران باردار، کادر بهداشتی و درمانی و بیماران زمینه ای واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال ۴۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزای تولید داخل و ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارداتی تحویل وزارت بهداشت شده است.

به گفته وی فصل احتمالی شیوع بیماری آنفولانزا در ایران پاییز و زمستان است و واکسن آنفولانزا در هر زمان قابل تزریق است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت بیان کرد: توصیه به تزریق واکسن آنفولانزا در اوایل مهر ، نافی تزریق در ماه های بعد نیست و افرادی که در معرض خطر و عوارض بیشتر بیماری هستند، بهتر است واکسن دریافت کنند. چون ممکن است  بیماری در دی بیشتر شود و در این خصوص اگر کسی در آبان هم واکسن زده باشد، منتفع خواهد شد.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: با شروع فصل سرما کشورها به سمت ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا می روند. یک پیک این بیماری های تنفسی تا اواسط آبان و پیک دیگر در اوایل دی در کشورهای دنیا اتفاق خواهد افتاد.

او اضافه کرد: در کودکان زیر شش سال دو دز واکسن آنفولانزا نیاز است؛ بر خلاف بزرگسالان که یک نوبت تلقیح واکسن کافی است.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم با اشاره به این که عفونت‌های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شوند، گفت: این عفونت‌ها ممکن است به ذات‌الریه و عفونت شدید دستگاه تنفسی تبدیل شوند؛ در حالی که بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری هستند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به وجود واکسن موثر برای آنفولانزا، گفت: تزریق به موقع این واکسن در پیشگیری بسیار کمک کننده است و نقش موثری در جلوگیری از مرگ و میر و بستری افراد دارد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: امسال هم مانند سال گذشته واکسن ایرانی آنفولانزا نیز در دسترس مردم قرار دارد که مطالعات انجام شده بر روی واکسن نوترکیب ایرانی نشان داده اند که اثربخشی لازم وجود دارد و این واکسن تاییدیه وزارت بهداشت را نیز اخذ کرده است.

طبرسی با اشاره به تولید واکسن ایرانی فلوگارد با فناوری نوترکیب افزود: در فناوری نوترکیبی، بازطراحی قطعات مختلف ویروس آنفولانزا در شرایط خاص انجام می‌شود.

طبرسی با تاکید بر ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا برای افراد در معرض خطر٬ توصیه کرد: سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی یا سرطان، دیابت، بیماران قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی حتما در آستانه فصل پاییز و روز‌های ابتدایی مهر، واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
چرا ما واکسن آنفولانزا نمیسازیم
آخرین اخبار