افتتاح اتاق چندحسی در دبستان نابینایان و کم بینایان امام علی (ع) مشهد

اتاق چند حسی با حضور جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و شهرداری مشهد در دبستان نابینایان امام علی (ع) مشهد افتتاح شد.

سرپرست معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یکی از اهداف آموزش عادلانه در نظام تعلیم و تربیت، تحت پوشش قرار دادن تمامی دانش آموزان ایرانی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متفاوت است.
 
رضا کشتی دار با اشاره به گران بودن تجهیزات ورزشی مخصوص ورزش‌های نابینایان، افزود: در نشستی که با مسئولان اداره کل ورزش و جوانان و هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین خواهیم داشت، این موضوع را مطرح و برای تامین اعتبار اقدام خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای خرید تجهیزات گلبال و کف پوش تاتامی رایگان برای سالن ورزشی، به مدرسه امام علی (ع) اختصاص داده می‌شود. 
 
سرپرست معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین از مسئولان شهرداری برای توجه به افراد توانیاب و دارای معلولیت قدردانی کرد.
 
در این دیدار ضمن بازدید از کلاس‌های درس و قدردانی از زحمات معلمان دانش آموزان با آسیب بینایی، بسته لوازم تحریر به دانش آموزان اهدا و اتاق چندحسی افتتاح شد.
 
در حال حاضر ۴۸۴ دانش آموز با آسیب بینایی در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند که ۱۹۷ نفر در مقطع متوسطه، ۲۳۰ نفر در مقطع ابتدایی و ۵۷ نفر در مقطع پیش دبستانی هستند.
 
در سال گذشته، اتاق چند حسی در دبستان مهندس عمرانی و همچنین مرکز تخصصی پیش دبستانی طراوت سزاوار رحمت در مشهد به بهره برداری رسید.
 
امسال هم علاوه بر افتتاح اتاق چند حسی چند معلولیتی در دبستان کوشا مشهد، در روز جهانی نابینایان، یک اتاق چندحسی در مدرسه امام علی (ع) مشهد و یکی هم در مدرسه وکیلی ۴ شهرستان نیشابور افتتاح شد.
 
پانزدهم اکتبر یا ۲۳ مهر به عنوان روز جهانی نابینایان یا «عصای سفید» نامگذاری شده است. (در سال‌های کبیسه، ۱۵ اکتبر مقارن با ۲۴ مهر است).
 
‫اتاق چند حسی یا snoezelen room، محیطی است که حواس پنجگانه فرد را هدف قرار می‌دهد و از طریق مجموعه‌ای از محرک‌های حسی مانند نور، صدا، بو و ... به تقویت و بهبود پردازش حسی در مغز منجر می‌شود.
 
اتاق چند حسی در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط درمانگران هلندی به دنیا معرفی شدند و هدف نهایی از ایجاد آنها، کمک به افراد دارای ناتوانی بود تا با تلفیق آرامِ بازی و تجربیات حسی، از محیط خود لذت ببرند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی، محبوبیت آن‌ها در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است و امروزه می‌توان اتاق‌های حسی را در خانه ها، مدارس، کلینیک ها، خانه‌های سالمندان و حتی محیط‌های کار پیدا کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار