در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آموزش مهارت به بیش از ۲۲ هزار دانشجو در نیمه نخست سال

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۲۲ هزار و ۸۵۰ نفر از دانشجویان موفق به گذراندن دوره‌های آموزش مهارتی شدند.

آموزش‌های مهارتی و افزایش مهارت‌های شغلی به دانشجویان با توجه به مشکلاتی که در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان و دانشجویان وجود دارد ضروری است.

کارشناسان معتقدند از مهمترین علت‌های بالا بودن نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان، عدم داشتن مهارت‌های فردی، عدم ارائه آموزش مهارتی به دانشجویان در حین تحصیل و بی توجهی به کسب مهارت‌های شغلی است که باید در زمینه آموزش مهارت به دانشجویان برنامه ریزی مناسب انجام شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بیکاری فارغ التحصیلان گفته بود براساس برنامه ششم کشور باید ۳۰ درصد از آموزش‌ها در دانشگاه‌ها به صورت مهارتی انجام می‌شد در حالی که حدود ۱۶ درصد تحقق یافته است و در این زمینه دارای مشکل هستیم و متأسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دچار مشکل از نظر مهارت هستند.

وزیر کار هم در این زمینه معتقد است عمده‌ترین نرخ بیکاری در تحصیلات دانشگاهی است، چون مهارت لازم را برای اشتغال ندارند.

مهرداد عظیمی رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آموزش‌های مهارتی به دانشجویان گفت: در راستای اجرای برنامه‌های آموزش مهارتی به دانشجویان تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده است.

وی گفت: فرآیند اجرای آموزش در مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی شامل نیازسنجی، خدمات مهارت‌آموزی و خدمات مشاوره شغلی و آموزشی است. 

عظیمی گفت: مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی جهت توانمندسازی مهارتی دانشجویان و کمک به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی برپایه سه فرآیند اصلی نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت‌آموزی موردنیاز بازار کار به دانشجویان با تکیه با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایجاد شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در خصوص آمار دانشجویانی که در دوره‌های آموزش مهارتی شرکت کردند گفت: در شش ماهه نخست امسال، ۲۲ هزار و ۸۵۶ نفر از دانشجویان، دوره‌های آموزش مهارتی را گذراندند که ۱۳ هزار و ۶۴۲ نفر از آن‌ها مرد و ۹۲۱۴ نفر زن هستند.

وی افزود: ۶۰ درصد دانشجویان مهارت‌آموز را مردان و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

عظیمی گفت: طی این مدت طرح کارآموزی و کارورزی دانشجویان برای بیش از ۱۴۴۰ نفر به اجرا درآمده است که سهم دانشگاه‌های آزاد اسلامی ۳۶ درصد، دانشگاه‌های دولتی ۲۵ درصد، دانشگاه‌های غیرانتفاعی ۱۶ درصد، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ۸ درصد، دانشگاه‌های پیام نور ۸ درصد، دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی ۷ درصد و دانشگاه‌های فرهنگیان ۴ درصد بوده است.

برچسب ها: اشتغال ، فارغ تحصیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار