سرایت آنفلوانزا به دیگران تا هفت روز پس از بهبودی

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: آنفلوانزا یکی از بیماری‌های شایع در فصل سرما است که دو روز قبل از بروز علائم و هفت روز پس از بهبودی فرد، می‌تواند به دیگران سرایت کند.

سمیه جوادی اظهار داشت: پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و یا عطسه (استفاده از ماسک یکبار مصرف)، شست‌وشوی مداوم و مکرر دست‌ها (با آب و صابون و به طریقه صحیح)، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت مطلق از جمله مواردی است که باید پس از ابتلا به آنفلوانزا باید انجام داد.

وی افزود: همچنین استفاده از دارو‌های ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه دارو‌های آنتی بیوتیک چراکه این دارو‌ها بر روی سرماخوردگی و آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی تأثیری ندارند و پرهیز از حضور در اماکن عمومی و تجمعات کار‌های اساسی پس از ابتلا به آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی است که بهتر است صورت پذیرد.

جوادی اضافه کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری دریافت واکسن سالیانه آنفلوانزا بالاخص اگر در گروه‌های حساس، آسیب‌پذیر و در معرض خطر قرار دارید، ضروری است.


بیشتر بخوانید


وی گفت: دوری از افرادی که مبتلا به بیماری (واگیر) هستند (رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تماس غیرضروری)، اجتناب و پرهیز از تماس دست‌ها (قبل از شست‌وشو و ضدعفونی کردن آن ها) با چشم‌ها، دهان و بینی؛ زیرا ممکن است از این طریق عوامل بیماری‌زا وارد بدن شما شوند را مد نظر قرار دهید.

جوادی ادامه داد: تمیز کردن و گندزدایی مداوم وسایل و سطوح مشترک در خانه بالاخص زمانی که فرد بیماری در خانه حضور دارد، شست‌وشوی مداوم دست‌ها (با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده)، تهویه مناسب و مطلوب هوای محل زندگی، پرهیز از تماس بدون محافظ با پرندگان و سایر حیوانات و بالاخص لاشه پرندگان و حیوانات تلف شده از دیگر راه‌کار‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار