رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

رکورددار ضایعات کشاورزی در دنیا هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به دلیل ضایعات کشاورزی در دنیا رکورددار هستیم، بر همین اساس شاهد پرداخت هزینه مادی بسیار برای کشت محصولاتی هستیم که برداشت نمی‌شود.

غلامرضا قنبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بهره‌وری کمی در تولیدات کشاورزی و دامی وجود دارد و باید همراه با توسعه عمودی کشاورزی و افزایش راندمان تولید در سطح، نسبت به افزایش ضریب تولید در محصولات زراعی، باغی و دامی نیز برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اینکه خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و نقش بزرگی در امنیت غذایی کشور دارد و تامین کننده نیاز سایر استان‌های کشور هستیم، ولی می‌توان با برنامه ریزی، میزان برداشت محصولات خود را افزایش دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در موضوع صادرات به غیر از کیفیت محصولات، قیمت تمام شده نقش بسیار مهمی دارد، بیان کرد: به طور متوسط از هر هکتار حدود سه و نیم تن گندم برداشت شده است و حال آنکه با هزینه پرداخت شده باید رقمی معادل ۶ تن گندم برداشت شود. بر همین اساس شاهد افزایش قیمت تمام شده محصول هستیم و از سوی دیگر برای تهیه یک کیلو گوشت دام سبک حدود ۱۲ کیلو علوفه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که برخی دامداران توانسته اند برای همان مقدار گوشت، حدود هفت کیلو علوفه مصرف کنند.

وی گفت: در طرح تحول کشاورزی استان که می‌تواند سرآغاز حرکتی بزرگ در تمام کشور باشد، سعی شد تا با برنامه ریزی، شاهد افزایش محصولات اساسی و مورد نیاز استان در کنار محصولات مزیت دار استان همچون زعفران، زیره سبز و پسته باشیم.

قنبری افزود: باید با توجه به تحریم ها، خشکسالی و کمبود بسیاری از منابع مورد نیاز، بتوانیم راندمان ضعیف خود در تولید محصولات کشاورزی و دامی را بهبود ببخشیم تا برای امنیت زنجیره غذایی و تامین آن، شاهد خروج ارز از کشور نباشیم و در عین حال صرفه جویی ریالی منجر به افزایش تولید محصول هم شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس باید موضوع گفتمان سازی در کشاورزی مورد توجه باشد تا با تلاش کشاورزان و رفع نیاز‌های آموزشی آنان در کنار پژوهش‌های مورد نیاز برای این موضوع، شاهد توسعه کشاورزی و دامداری با راندمان بالا باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: برای سال زراعی که از یک ماه قبل آغاز شده است ۱۷ گروه محصولی در واحد‌های کشاورزی و دامی در نظر گرفته شده است تا بخش بزرگی از نیاز خوراکی انسانی و دامی تامین شود.

وی همچنین در خصوص ارتباط با کشور‌های همسایه و کشت فرا سرزمینی نیز بیان کرد: گفتگو با مقامات کشور افغانستان صورت گرفته و این در حالی است که آنان ضوابط و قوانین خاص خود را دارند. بر همین اساس توسعه مشترک در خصوص کشت فرا سرزمینی در جلسات مشترک مطرح شده است و امیدواریم به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم.

قنبری همچنین گفت:سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان به خارج از کشور بالغ بر ۳۰ درصد رشد داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار