رئیس سازمان امور اداری واستخدامی کشور:

مرز خودکفایی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باید تعیین شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: بخش آموزش عالی کشور ماموریت دارد تا حد و مرز خودکفایی یا سقف پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف را تعیین کند و در این رابطه باید ساز و کار آن تعریف شود.

میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باید براساس نیاز جامعه باشد نه به میزان صندلی خالی دانشگاه ها، این مهم هم مطالبه ماست و باید مطالبه دانشجویان از متولیان هم باشد.

او افزود: براساس اصل ۴۰ قانون اساسی، تحصیل تا پایان دوره متوسطه برای فرد باید رایگان باشد و ادامه تحصیل او در بخش آموزش عالی نیز باید در حد خودکفایی در نظر گرفته شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: نظام گزینش در کشور نیازمند باز طراحی همسو با پیشرفت‌های تکنولوژیک روز دنیاست، اما باید قاعده‌مند باشد، قواعد گزینش در دانشگاه، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، اما از قاعده و قانون تا اجرای آن فاصله زیادی است که پذیرفتنی نیست.

لطیفی افزود: راهکار هم آن است که گزینش در وهله نخست توسط مراجع ذیصلاح و خود آن وزارتخانه انجام گیرد، با این حال سهم سازمان امور اداری و استخدامی کشور از گزینش افراد برای استخدامی پنج درصد بوده و باقی به آن دستگاه اجرایی مربوط می‌شود.

وی همچنین کارآموزی دانشجویان را در سازمان‌های مختلف ایده بسیار خوبی دانست و گفت: امسال در همین راستا در سازمان امور اداری و استخدامی کشور ۵۰ نفر به عنوان کارآموز مستقر شدند که بسیار کمک دهنده بودند، حضور کارآموزان دانشجو، فضای صادقانه و باطراواتی را به سازمان‌ها می‌بخشد و فضای بوروکراتیک را صیقل می‌دهد.

لطیفی در خصوص حقوق دانشجویان رشته دکتری گفت: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب کاری در دانشگاه نیست که دانشجویان نتوانند انجام دهند، آنان قادر به انجام هر کاری هستند لذا به نظر می‌رسد بسیاری از امور را می‌توان به خود دانشجویان در دانشگاه‌ها واگذار کرد.

وی، درنظر گرفتن سهمیه ۲۵ درصدی استخدام خانواده شهدا و ایثارگران و سه درصد معلولان در دستگاه‌های اجرایی را قانون و لازم الاجرا دانست و گفت: بوروکراسی اداری زمانی حل می‌شود که مردم بر آن مسلط شوند، لذا برای حل بوروکراسی اداری باید مجهز به مفاهیم آن شد.

وی با اشاره به اینکه در سال اول فعالیت دولت سیزدهم ۷۰۰ هزار تقاضا برای استخدام توسط دستگاه‌های اجرایی به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارایه شده است، گفت: برای بررسی همه این تقاضا‌ها تیم‌های ارزیاب این سازمان‌ها اعزام شده اند، با این حال هنوز وزارت آموزش و پرورش ۱۵۰ هزار کمبود نیروی انسانی دارد، اما ظرفیت پذیرش نیروی انسانی در این وزارتخانه سالانه ۱۵۰ نفر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.