رازگشایی از سنگ عجیبی که در عربستان سعودی پیدا شد!

باستان‌شناسان تبر دستی غول پیکری را کشف کردند که تصور می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار سال قدمت داشته باشد.

یک تیم بین المللی از محققان این مصنوع سنگی ماقبل تاریخ را طی یک بررسی باستان شناسی که در یک بیابان (دشت قره) در شمال غربی عربستان سعودی انجام شد، کشف کردند.

این تبر دستی یکی از مهم‌ترین یافته‌های حاصل از بررسی دشت قره است. این ابزار سنگی شگفت‌انگیز بیش از نیم متر طول دارد و بزرگترین نمونه از یک سری ابزار سنگی است که توسط اومر آکسوی یافت شد.

آکسوی گفت: " این ممکن است یکی از بزرگترین تبر‌های دستی باشد که تاکنون کشف شده است. "

دشت قره، یک شهر واحه باستانی با خانه‌های خشتی و سنگی است که در قرن ششم قبل از میلاد تأسیس شد.

منطقه اطراف آن منطقه‌ای با اهمیت طبیعی و فرهنگی برجسته در عربستان سعودی است که دارای بقایای باستانی و سایت‌های مهم است. به غیر از خود شهر، این منطقه همچنین خانه اولین سایت میراث جهانی یونسکو در عربستان سعودی، هگرا است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۲
,,برای چی تیراندازی کردند
Japan
احمد
۰۹:۱۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۲
ما انسان ها شاخه ای از پستانداران هستیم که بصورت تکامل طی بیان علم به اینجا رسیده ایم .انسان نخستین در تکامل خود دردویست هزار سال قبل از این ابزار استفاده کرده تا اینجا رسیده ایم .انسان نخستین در اول در افریقا تکامل پیدا کرد وبعد از طریق مناطق مصرامروزی وارد قاره اسیا وعربستان امروزی شمال غربی اش شد.وبعد هم مناطق دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
Sohil
۰۴:۲۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۲
اولین تمدن واسه ایرانه.اون موقع عربستان کجا بود
Iran (Islamic Republic of)
واحدعقل لی
۱۱:۴۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۲
مواظب باش،اسمت عربیه!!!خودت کجابی؟
Iran (Islamic Republic of)
منصوری
۱۳:۳۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
سلام دوستان،عربستان بدنبال تهیه تاریخ و فرهنگ است ،که پروژه بزرگ بینی خودش را در تمام زمینه ها تکمیل کنه !شاید ابزاری باشد ،اما بوق و کرنا کردن و کمک از شبکه های جهانی ؟متاسفانه ما آثار بسیار گرانقدر را حتی در موزه ها تبدیل به سطل زباله میکنیم ،مرحبا بر چنین مسولان خوش غیرت وطن پرست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
بله دنیا کی درست شده کسی نمی داند باستان شناس تا امروز عده ای پیدا شدن فیلسوف در ایران تمدن‌های بود کاش اینترنت سال ۵۶ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
مال حضرت آدم نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
اوایل
۱۲:۰۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
سلام خدمت دوستان. الان ثابت شده که صرفا نمیتوان روی تمدن و تاریخ حساب باز کرد و به آن افتخار کرد. زیاد کشورهایی داریم که با وجود تمدن قدیمی و با شکوه، مردمانش به کشورهایی فرار میکنند ک حتی کمتر از هزار سال تمدن دارند. الان عده ای توی کشور خودمون هستند که ایران باستان را به خیال خودشون تحقیر میکنند و قبول هم ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
کله های قوم ثمود کم شون بود حالا یه سنگی برداشتن میگن مال چه زمانی، مگه ما سنگ ندیده هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
صرف اینکه از عرب جماعت بدتون میات این معنی رو نمی‌ده که هرچی از دهنتون در میات بارشون کنید.عرب زبان هم تمدن قدیمی داشتن که شما کم سواد ها نمی‌دونید. انسانیت حرف اول رو میزنه نه کرد ترک و فارس و عرب بودن .
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
دشت قره .نام ترکی است .در مناطق فارس نشین ایران هم چنین است اسم دره ها کوهها .چشمه ها ترکی است .معنی آن خاکایت دارد که حاکمان در یک دوره هزار ساله و بیشتر ترکها بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
مهندس
الان اسمش دشت قره هست
و هر جایی از هر نژادی دارههمین ایران خودمون
تو استان های لر نشین اسم بعضی شهر ها و روستاها لریه و کردستان کردی و اذربایجان ترکی
حالا ما بیایم بگین حدود 200 هزار سال پیش اصلا تمدن وجود نداشته ترک بوده یا کرد بوده ؟
همینجوری عقده هاتو نمیشه خالی کنی که
Iran (Islamic Republic of)
هادی خاکی
۲۱:۴۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
بله داداش گلم اولین شهر و روستا نشینی و یکجا نشینی مربوط به ترکان سومر در بین النهرین عراق کنونی بوده. بحث ترک کرد و فارس هم نداریم همه ما انسان و بندگان ناچیز خداییم. بهترین نژاد اقوامی هستند که با تقواترند. یا الله
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۲:۰۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
سلام. در پاسخ به آقای خاکی عزیز باید بگم اولین دفعه هست که چیزی به اسم ترکان سومر میشنوم.‌ اینکه حرف آخر را انسانیت میزند که درسته. ولی اینکه فکر کنید خیلی راحت میتونید تمدن سومر را به اسم خودتون بزنید اسمش دزدی از نوع مضحک است. در پاسخ دوست ناشناسمون هم باید بگم اگر خیلی از کشورت و شهرت راضی هستی و اون را قله ی علم و تمدن میدونی بیا توی شهرت زندگی کن. وگرنه صرفا از دور شعار دادن که معنیش مشخصه.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۲:۱۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
متعجبم اولین باری که می‌شنوم ترکان سومر اصلا همچنین چیزی وجود نداشته لطفا یکم تحقیق ومطالعه کنید جای بسی تاسف استکه پان ترک تاکجاها میخواد واسه خودش هوییت بخره
Iran (Islamic Republic of)
نصرت اله منصوری
۱۳:۴۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
دوستان آیا قبل از اسلام از تمدن واختراعات وفرهنگ عرب آثاری هست ؟بعد از کشور گشایی اعراب تمام علوم (حتی مذهبی)صاحبان آن ایرانی بوده اند ،مانند کتب نسایی و صحابه مسلم و بخاری که شش کتاب فقه اهل تسنن است که ....پس علوم آنها سرقتی یا جبری ست که از آن هم چیزی نمی‌دانند.
Iran (Islamic Republic of)
امینی
۱۵:۳۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
این اسم مال زمانی هست که منطقه بنام سرزمین حجاز بوده و مستعمره دولت عثمانی بودند