احمدوند:

منابع حوزه کتاب با نیاز بازار فاصله دارد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: با توجه به قول‌هایی که سازمان برنامه و بودجه در راستای تامین منابع مالی داده است امیدوارم سال آینده سال گشایش حوزه کتاب باشد.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما ناشران خوبی در حوزه انتشار کتاب‌های هنری داریم و کتاب‌های خوبی نیز تولید می‌شود، ضمن این که تولید اثر خوب کار سختی است، هم سرمایه گذاری اقتصادی است، هم تولید محتوا و هم ظرافت‌های چاپ آن بسیار و دشوار است؛ بنابراین ناشر این حوزه به واقع یک مدیر متخصص است که هنرمند و سرمایه‌گذار است. 

او ادامه داد: چقدر خوب است که مردم از نزدیک با این آثار آشنا شوند. دانشجویان، هنرمندان و علاقمندانی که مطالعه در این فضا را دوست دارند بتوانند از نزدیک با ناشران در ارتباط باشند. بسیاری از کتاب‌ها نفیس هستند و ارزشمند؛ بنابراین هر کاری که در راستای حمایت از این ناشران بتوانیم انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد. ما برای رونق بیشتر این حوزه هر کاری انجام می‌دهیم. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در بحث حمایت از ناشران حوزه هنر گفت: ما در بخش تامین منابع مالی مشکلاتی داشتیم، اما با توجه به قول‌هایی که سازمان برنامه و بودجه به ما داد امیدوارم سال آینده درحوزه کتاب گشایش داشته باشیم. در بحث خریداری کتاب و تخصیص یارانه حتما باید بخش خوبی را به آثار حوزه هنری اختصاص دهیم و برای برگزاری نمایشگاه و معرفی و ترویج نیز به تلویزیون کتاب سفارش کردیم تا آثار این حوزه‌ها را معرفی کنند. باید زنجیره حمایتی تشکیل شود تا این آثار ارزشمند بیشتر دیده شوند. 

احمدوند همچنین به خصوصی‌تر شدن برگزاری نمایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: هرچقدر بشود بخش مردمی و خصوصی را درگیر این امر کرد مطمئن باشید اتفاقات بهتری رخ خواهد داد. امیدوارم که ناشران هنری یک انجمن تشکیل دهند که هم در بحث آموزش بتوانند برای ناشران تازه کار فعال باشند و هم در امر معرفی کتاب‌های برگزیده و جایزه‌ها بتوانند کار کنند و ما نیز حمایت خواهیم کرد.

او در ادامه درباره برگزاری نخستین دوره نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر اظهار کرد: گام بسیار مهمی در حوز آموزش هنر انجام شد. اما قطعا در سال‌های آینده باید فضایی برای این کار در نظر گرفته شود که عمومی‌تر باشد و قشر بیشتری را درگیر کند. نمایشگاه‌های تخصصی معمولا خیلی موفق نیستند چرا که باید تعریف درست و انتظار به اندازه از آن داشت و مخاطب را به درستی درگیر کرد.

معاون فرهنگی وزیر در پایان گفت: یکی از وظایف ما خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌هاست، اما منابع گاهی به درستی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، ضمن این که هزینه خرید کتاب‌های هنری نیز بالاست و اختصاص یافتن منابع برای این امر کار سختی است. منابع ما با نیاز درست بازار فاصله دارد. در تلاش هستیم تا یارانه‌ای به این امر اختصاص دهیم که هم به ناشران کمک شود و هم مخاطب نهایی بتواند با شرایط بهتری به خرید کتاب اقدام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار