قالیباف در دانشگاه علوم و تحقیقات:

برای انتخاب مجلس سهم‌خواهی نکردم/ برای برنامه هفتم بیش از دو سال وقت گذاشته‌ام

رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم و تحقیقات حضور یافت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ۱۶ آذر  روز دانشجو در دانشگاه علوم و تحقیقات حضور یافتند.

 دانشگاه با انقلاب اسلامی متحول شد

تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای مراسم روز دانشجو گفت: دانشگاه به این معنایی که امروز با آن درگیریم نهادی برآمده از مدرنیته است که حدود ۹۰ سال پیش وارد کشور شد.

وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی دانشگاه متحول شد و نفس امام دانشگاهی را ساخت که با رهبری انقلاب طلوع بخش مرجعیت علمی در کشور شود.

 تهرانچی گفت: ما به رفتار آمریکا در مواجهه با مردم با سلاح عادت داریم. کودتای ۳۲ که خون دانشجویان را بر زمین ریخت و امسال هم شاهد شهادت نفر اول کنکور غزه بودیم. آمریکا و نظام سلطه پاسخ حرکت‌های انقلابی را این چنین می‌دهند.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در جمهوری اسلامی مفتخریم راه استقلال را اختیار کردیم و این راه راه سعادت است، چون اقتصاد و فرهنگ اقتدار کشور را نوید می‌دهد.

آمدنم به دانشگاه آزاد کار درستی بود

قالیباف پس از تجلیل از پدر شهید مدافع حرم مصطفی صادقی گفت: امروز روز شهید و دشمن شناسی و مبارزه با دشمن است. امروز زیبایی‌هایی را در جمع دانشگاه آزاد دیدم که در محافل دیگر دانشجویی به این شکل نشنیده بودم.

وی گفت: بدون تعارف می‌گویم از زمانی که قرار شد به اینجا بیایم مورد نقد برخی دانشگاه‌ها قرار گرفتم، چرا به دانشگاه آزاد می‌روی، اما امروز متوجه شدم که کار درستی کردم به اینجا آمدم.

رئیس مجلس بیان کرد: در شفافیت من تنها یک طرح امضا کردم و امروز آرای ۲۲۰ نفر در مجلس شفاف است. آرمان خواهی و مطالبه گری مطالبه اصلی شماست و امثال بنده در جمع شما چیزی یاد می‌گیریم.  

قالیباف افزود: باید مسیر قانون را طی کنیم. آیین نامه داخلی مجلس دو سوم رای می‌خواهد که کار سختی است. وقتی شفافیت را به رای گذاشتیم از دو سوم، سه تا رای کم آورد. قالیباف قول داد به شفافیت، اما یک تعدادی از نمایندگان قول ندادند.

وی تصریح کرد: به نظرم شفافیت یک ضرورت است. کار سیاسی نبود، بلکه موضوع مهمی در کشور است. هر طرحی بیاید و رای نیاورد تا شش ماه دیگر قابل طرح در مجلس نیست، اما یک تبصره است که اگر بیش از صد نفر این قانون را خواستند قابل طرح است و برای شفافیت رای گرفته شود، اما در موضوعاتی مثل خودرو که رانتی و انحصاری است و صنعت خودرو سیر نزولی دارد که ما آن را وارد نکردیم تا به تولید داخل لطمه نخورد.

رئیس مجلس افزود: حرف ما این است چرا این موضوع نباید شفاف باشد و حالا که با سیاست‌های کلان مغایرت داشته و به مجمع رفته است، اما بگویند چه استدلالی بود که نگذاشتند تصویب شود.

وی ادامه داد: اینکه شفافیت زمان برد ما در این فراز و نشیب بودیم. مصوبه مجلس به قانون تبدیل نشده و نمایندگان قبول کردند که آرایشان شفاف باشد و همان زمان که مصوبه را به شورا ارسال کردیم گفتیم باید شفاف باشد. هفته قبل با دبیرخانه مجمع به توافق رسیدیم که اصلاح شود و کار پیش رفت.

مجلس در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌كند

رئیس مجلس بیان کرد: در ارتباط با عزل و نصب‌ها اینکه می‌گویند من به حضرت آقا عرض کردم درباره عزل و نصب‌ها تاکید نکنید دروغ محض است، چون حضرت آقا خودشان تصمیم می‌گیرند و کسی که این دروغ را گفته شئونات رهبری را حفظ نکرده است.

وی ادامه داد: حضرت آقا فرمودند در مجلس قومیت‌گرایی نکنید، چون برخی در مجلس این کار را می‌کردند. در مجموعه هیئت رئیسه با یک نفر در این باره برخورد کردم و نگذاشتم برروی صندلی هیئت رئیسه بنشیند و گفتم نمی‌توانم شما را از مجلس بیرون کنم، اما این صندلی در اختیار من است و نمی‌گذارم در اینجا بنشینید، چون خلاف نطر حضرت آقا عمل کردی.

قالیباف بیان کرد: در عزل و نصب‌ها آقای رئیس جمهور وقتی هیئت دولت را معرفی کرد در مجلس گفت هیچ‌کس در انتخاب وزرا به من فشار نیاورد و من خودم آن‌ها را انتخاب و به مجلس معرفی کردم و مجلس هم به همه آن‌ها رای داد.

وی ادامه داد: الان که در سال آخر مجلس هستیم در یک مورد از سطح وزیر تا پایین دخالت نکردم و پیشنهاد ندادم البته مورد مشورت قرار گرفتم، اما برای بررسی هیچ‌کس را معرفی نکردم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: آقای وحیدی دوست قدیمی و چهل ساله من است. وقتی به مجلس آمد کاغذ و یادداشت بین نمایندگان توزیع کرد که اگر استاندار پیشنهادی دارید بگویید و از آن‌ها تظر خواست. اگر نماینده‌ای به من مراجعه کرد که اوایل این کار را می‌کردند که فلان استاتدار و مدیر برکنار شود که من قبول نکردم و به آن نماینده هم گفتم حق نداری برای عزل و نصب کسی راسا اقدام کنی البته مجلس حق نطارت و تحقیق و تفحص دارد و می‌تواند استیصاح کند، اما حق ندارد تعیین کند چه کسی وزیر شود.

قالیباف اضافه کرد: آقای وحیدی در اهواز گفت معاون سیاسی خود استعفا کرد. آیا کار او در بخسنامه‌ای که صادر کرد قانونی بود که وزیر در اردیبل نوشت بخش چهار و شش آن خلاف قانون بود و همان روز که این بخشنامه معاون سیاسی صادر شد وزیر گفت آن غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: آقای وحیدی قبل از این بخشنامه معاون سیاسی، استیضاحش با سی الی چهل امضا آمده بود که برای شش ماه قبل بود و ربطی به این موضوع نداشت و برای زمان معاونت آقای خرمشاد بود.

رئیس مجلس اظهار کرد: این موضوع سیاسی شد. بعد تعویضی که وزیر انجام داد زمان برد که موضوعات را سیاسی‌تر کرد و مجلس را حساس کرد البته استیضاح وزیر کشور ربطی به این موضوع نداشت و ۱۰ الی ۱۱ بند داشت. من هم با اسیتضاح مخالف بودم و بعد اینکه معاون وزیر رفت جریان‌های سیاسی مشخص شد از جریان‌های سیاسی چه کسانی پشت آن بودند.

وی ادامه داد: درباره عزل و نصب‌ها بگویم تنها مجلسی هستیم که با اینکه در ماه‌های پایان خود هستیم فقط یک وزیر را استیضاح کرده آن هم وزیر صمت که موضوعش خودرو بود البته موضوعات دیگری هم بود.

قالبیاف گفت: اگر رهبری می‌گوید این مجلس انقلابی است برای این است که کارکردش روشن است. تعاملات با دولت دقیق است و آقای رئیسی گفته با هیچ‌کس عقد اخوت نبستم و هرکس کارآیی نداشت او را جابه‌جا می‌کنم. 

رئیس مجلس بیان کرد: ما نماینده مردم هستیم و این را در حضور دولت گفتم. ما برای برنامه هفتم کمبود منابع داریم. ما نیازمند به تحول هستیم. ما محتاج به منابع هستیم، اما هرگز برای پیشرفت کشور دست در جیب مردم نمی‌کنیم. 

رئیس مجلس اظهار کرد: به دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها رسیدگی شده و هیئت نطارت به آن‌ها رسیدگی می‌کند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان را مکلف کردیم که اگر کسی را ردصلاحیت کردید باید دلیل آن را به وی اعلام کنید.

مورد نقد سياسيون هستم

رئیس قوه مقننه گفت: من در اکثر سخنرانی‌های خود در طول خدمتم گفتم اگر ما انقلابی و حزب‌اللهی هستیم و به‌دنبال ایران قوی هستیم در ۱۳ آبان موضوع جنگ غزه و دشمنی‌های آمریکا را گفتم و اعلام کردم جنگ اصلی ما برای کارآمد کردن کشور است. 

وی ادامه داد: ما نیازمند تحول هستیم. من در بین سیاسیون مورد نقد هستم. می‌گویند قالیباف نمی‌تواند با آدم‌های بزرگتر از خود و قوی کار کند و دائم با جوانان کار می‌کند، اما من این را افتخار می‌دانم. در شهرداری یک شخص سی ساله را شهردار کردم. در نیروی انتطامی درجه تشویقی می‌دادم که سرهنگ دوم شود تا بتوانم به او فرماندهی بدهم. 

قالیباف بیان کرد: یکی از افتخاراتم این است که پلیس زن در نیروی انتظامی استخدام شد و تا قبل از آن همه با آن مخالفت می‌کردند. 

رئیس مجلس بیان کرد: کسی گفت که نزدیکان خود را به مجلس بردی در جوابش می‌گویم اگر در سال ۹۸ اسم خود را می‌نوشتم و اسم ۲۹ نفر دیگر را در رای می‌نوشتم می‌گفتم رای می‌آورد، اما سهم خواهی نکردم. 
 
رئیس قوه مقننه اظهار کرد: مجلس امروز را ببینید خیلی‌ها می‌گفتند نمی‌خواهیم با قالیباف هم‌لیست شویم. در گام دوم مطمین محور جوانان هستند و بدون جوانان حل مشکلات کشور وجود ندارد البته نباید تجربه را کنار بگذاریم. 
 
وی ادامه داد: تحول یعنی کوچک‌سازی و توسعه فضا و اختیار واگذار کردن به مردم. تحول دو حکم دارد ایمان به سنت الهی همان کاری که غزه علیه رژیم صهیونیستی کرد که در رژیم صهیونیستی در طول ۷۵ سال عمر کثیفش نخورده بود و پایه دیگرش مردمی‌سازی است؛ علت اینکه اقتصاد فشل است، چون دولتی و خصولتی است و این دو عنصر لازمه تحول است. 
 
قالیباف اظهار کرد: چرا وضع فرهنگ ما این است. ما آموزش و پرورش داریم. اگر از حجاب و طلاق می‌نالیم. آموزش و پروش در بیست سال گذشته نزدیک ۱۸ الی ۱۹ وزیر و سرپرست عوض کرده است. این‌ها از اشکالات ما است.
 
رئیس قوه مقننه بیان کرد: روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت در کشور هدر می‌دهیم که بالای صد میلیارد دلار می‌شود یعنی ظرفیت داریم، اما عرضه نداریم که این اقتصاد مبتنی بر مردم می‌خواهد.
 
وی با بیان اینکه امروز دست نیاز به شما دراز می‌کنم که جوانان بیایند مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: اگر صرفه‌جویی کنیم قادریم در پنج تا هفت سال سرمایه را به ثروت تبدیل کنیم و وارد مدار کنیم و دست خود را به سوی توتال دراز نکنیم که می‌خو‌است در پنج سال چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که بعد از برجام قهر کرد و رفت.
 
قالیباف بیان کرد: مگر در زمستان مشکل گاز نداریم؟ ما بد مصرف می‌کنیم. ما الان حدود چهار برار استاندارد اروپا بد مصرف می‌کتیم.
 
وی افزود: برنامه هفتم مبتنی بر خانواده است. اگر خانواده در هفته سوم آذر سال قبل در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد او را سهیم کنیم تا بهره‌مندی مالی پیدا کند و این سرمایه ملی کشور است.
 
كشور ما چهار قوه دارد
 
قالیباف بیان کرد: هر کجا هر حرفی زدم عمل کردم. دو سال و اندی زندگی من بر پایه برنامه هفتم بوده است. یک مدیر نباید از مسئول بالادستش اختیار و اعتبار بخواهد. به برکت خون شهدا اگر کاری کردیم برای این است که شرط نداشتیم. اعتبار در فعالیت است. کار بخشی از جوهر انسان است که ممات و حیات ما از آن است.

وی اظهار کرد: کشور ما چهار قوه دارد که قوه چهارم بوروکراسی که به قوه‌های دیگر دستور می‌دهد. در گروه‌های جهادی می‌گفتند اول باید بسیجی شود بعد کار جهادی که من با آن مخالفت کردم. مگر هرکسی آمد جبهه اهل نماز بود. آنجا که آمدند نمازخوان شدند. 

رئیس مجلس بیان کرد: مرکز پژوهش‌ها جزو جوان‌ترین نیروهاست و جلسات فردی خود را با آن‌ها که عمدتا زیر چهل سال هستند، برگزار می‌کنیم. 

رئیس قوه مقننه بیان کرد: درباره طرح سربازی حضرت آقا به ستاد کل اعلام کردند برای سربازی تجدیدنظر شود. در زمانی که در نیروی انتظامی بودم یک سربازی در سیستان و بلوچستان دیدم پرسیدم چندوقت است مرخصی نرفتی گفت شش ماه است که من ناراحت شدم و فرمانده‌اش را خواستم که سرباز گفت من خودم نمی‌روم، چون پول ندارم، اما امروز حقوق سرباز‌ها را ۱۲ برابر کردیم و یک سرباز می‌تواند ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرد. 

وی گفت: قانون بانک مرکزی از افتخارات مجلس است و یک رکن آن مربوط به حوزه فقهی است و حالا می‌گویند به بعد اسلامی توجه نشده است. در برنامه هفتم جلوی جریمه‌ها را گرفتیم و سود مرکب را ممنوع کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار