تعداد روستاهای دارای تنش آبی در مشهد کاهش یافته است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تعداد روستاهای دارای تنش آبی در این کلانشهر به رغم سه سال خشکسالی پیاپی کاهش یافته است و افزایش جمعیت تحت پوشش شبکه آب‌رسانی به صورت جدی پیگیری می شود.

حسین اسماعیلیان گفت: سال ۹۹ شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی ادغام شدند و آب‌رسانی به روستاهای شهرستان مشهد به شرکت آبفا مشهد واگذار شد.

وی اضافه کرد: در ابتدای تحویل گیری روستاها، ۲۲۰ روستا تحت پوشش شرکت قرار گرفتند که ۱۴۳ روستا از این تعداد در وضعیت تنش آبی قرار داشتند اما هم اینک ۹۶ درصد جمعیت روستایی شهرستان مشهد شامل ۳۰۰ روستا تحت پوشش این شرکت قرار دارد که ۱۱۱ روستا از این تعداد در شرایط تنش آبی قرار دارد و این درحالی است که طی این مدت با خشکسالی پیاپی مواجه بوده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: همچنین بخشی از کسری آب ۳۴ روستا، از طریق آب‌رسانی سیار تأمین می شود که این آب با زمان‌بندی مشخص و با وجود هزینه زیادی که برای انتقال در مسیرهای طولانی وجود دارد به صورت رایگان به دست مردم روستا می‌رسد و منابع این آب، آب شربی است که برای شهر مشهد استفاده می‌شود.

اسماعیلیان افزود: سال گذشته حدود ۳۰ حلقه چاه برای آب‌رسانی به روستاها حفر شد و حدود ۱۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه صورت گرفت و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۶ حلقه چاه برای تأمین آب روستاها حفر و حدود ۳۰ کیلومتر اصلاح شبکه روستایی انجام شده است.

منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، اَرداک، دوستی و کاردِه" می شود که سد دوستی از مهم‌ترین آنهاست و در حال حاضر تنها ۶ درصد از حجم ذخیره این سدها آب دارد همچنین چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات منابع آبی دیگر مشهد را شکل داده اند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار