در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

افزایش ظرفیت پدافند هوایی با پهپاد کرار

الحاق ده‌ها فروند پهپاد کرار مسلح به موشک مجید توان پدافند هوایی را تقویت کرده و در دنیا  چند کشور انگشت شمار دارای این توانمندی هستند.

طی مراسمی به میزبانی دانشگاه خاتم الانبیاء (ص) پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با دستور امیر سرلشکر موسوی فرمانده‌کل ارتش؛گروه‌های پروازی پهپاد کرار مسلح به موشک مجید؛ به مناطق پدافند هوایی ملحق شدند و تعداد انبوهی از این پهپاد‌ها تحویل فرماندهان مناطق مختلف نیروی پدافند هوایی ارتش شد.

ماکت پهپاد کرار برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ در یک نمایشگاه تجهیزات نظامی دیده شد و بعد‌ها در سال ۱۳۸۹ طی مراسمی با حضور رئیس جمهور وقت ایران با نام پهپاد بمب افکن کرار رونمایی شد.

پهپاد کرار بیش از یک دهه است که در نیرو‌های مسلح کشورمان استفاده می‌شود. این پهپاد ابتدا برای ارزیابی سامانه‌های راداری و موشکی نیروی پدافند هوایی به کار می‌رفت، اما در ادامه با ارتقای کرار، این پهپاد مجهز به موشک شد و توانست اهداف زمینی را هدف قرار دهد. اخیرا ارتش با ارتقای مجدد کرار، توانست برای اولین بار با موفقیت موشک هوا به هوای مجید را بر این پهپاد نصب کند.

در رزمایش پهپادی اخیر ارتش، کرار توانست با موفقیت پهپاد دشمن فرضی را شناسایی کرده و با موشک مورد اصابت قرار دهد.

کرار به باند پروازی نیازی ندارد یعنی در هر نقطه از زمین بدون وابستگی به باند و با حداقل پرسنل تا ارتفاع ۴۹ هزار پا (۱۵ هزار متر) پرواز کند.

افزایش عمق دفاعی، ارتقای ظرفیت پدافند تاکتیکی، انعطاف تغییر فضای درگیری پدافند از سکوی زمینی به سکوی هوایی، صرفه‌جویی در اقتصاد دفاعی، افزایش قابلیت تحرک و جابجایی مؤلفه‌های توان رزم پدافندی از جمله ویژگی‌های کرار است.

پهپاد چند منظوره کرار؛ اولین پهپادی است که با استفاده از یک پلتفرم می‌تواند طیف وسیعی از انواع تسلیحات از جمله تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح را حمل و استفاده کند.

کرار بر اساس پهپاد MQM-۱۰۷ A آمریکایی ساخته شده است. پهپاد MQM-۱۰۷ A قبل از انقلاب برای استفاده به عنوان پهپاد هدف در تمرینات پدافندی و شلیک موشک هوا به هوا خریداری شده بود. در واقع از نظر ظاهری پهپاد کرار شباهت بیشتری به پهپاد Skua ساخت آفریقای جنوبی دارد. اما بطور کلی این پهپاد با دو پهپاد Skua و MQM-۱۰۷ تفاوت زیادی دارد.

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم الحاق ده‌ها فروند پهپاد کرار مسلح به موشک مجید اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که پس از مدت‌ها کار، تلاش، طراحی و برنامه ریزی امروز یک مرحله دیگری از ارتقای توان نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را شاهدیم.

وی ادامه داد: ما از مدت‌ها قبل این نیاز را احساس می‌کردیم که بایستی پرنده‌ای داشته باشیم که همه چیز آن از درون توسط دانشمندان داخلی کشورمان ساخته شده باشد و با قیمتی بسیار ارزان بتواند ماموریت‌هایی را که فعلاً ما توانایی انجام آن را نداریم و یا مجبوریم با هزینه‌های گزاف آن ماموریت‌ها را انجام بدهیم را انجام دهد؛ این کار به سرانجام رسید و اولین بار در رزمایش چندی پیش، آزمایش موفق عملیاتی خود را پشت سر گذاشت.

وی تاکید کرد: دشمنان بایستی در راهبردها، راکنش‌های نبرد‌های هوا به هوای خود را به خصوص در ابعاد هواپیما‌های بدون سرنشین تجدید نظر قطعی کنند و نیروی پدافند هوایی امروز در این عرصه دست بالایی در نبرد‌های هوایی خواهد داشت.

پهپاد کرار

رونمایی  و الحاق پهپاد کرار به مناطق عملیاتی کشور با واکنش رسانه‌های خارجی نیز همراه بود.

روزنامه «جروزالم پست» روز یکشنبه در تحلیلی به قلم «ست جی فرانتسمن» درخصوص استقاده ایران از پهپاد رهگیر «کرار» نوشت، ایران نقش جدیدی را برای پهپاد کرار خود در نظر گرفته است. ایران این پهپاد را با موشک‌های هوا به هوای «مجید» مسلح کرده است. برد این پهپاد ۱۰۰۰ کیلومتر است.

این تازه‌ترین اقدام ایران در استفاده از پهپاد در ظرفیت پدافند هوایی است. ترکیب پهپاد و موشک به ایران نوع جدیدی از قابلیت دفاع هوایی را می‌دهد. ارائه رهگیر‌های جدید در هوا توانایی ایران را برای دفاع از مرز‌های طولانی خود افزایش می‌دهد.

جروزالم پست در ادامه گزارش خود نوشت: «به نظر می‌رسد هدف دیگر ایران از قرار دادن موشک بر روی پهپاد کرار صرفه جویی در هزینه‌ها باشد. توانایی جدید هزینه بسیار کمتری نسبت به جنگنده دارد.»

ایران می‌تواند این پهپاد‌ها را از دریا به پرواز درآورد و سپس از آن‌ها برای حمله به سایر پهپاد‌ها استفاده کند. ایران می‌تواند از این پهپاد برای پرواز در دریا و سپس از موشک پهپاد برای حمله به پهپاد دشمن استفاده کند. این مفهوم دیگری برای ایران در زمینه مقابله با پهپاد‌های دشمن است.

الحاق ده‌ها فروند پهپاد «کرار» مسلح به موشک «مجید» توان پدافند هوایی ایران را تقویت کرده است و در دنیا  چند کشور انگشت شمار دارای این توانمندی هستند.

ایران اکنون پنجمین کشوری در دنیا است که توان عملیاتی پهپادی با پرنده‌های دیگر در آسمان را دارا است.

برخی از جزئیات پهپاد کرار:

طول: ۳.۷۵ متر

وزن: ۵۰۰ کیلوگرم

وزن تسلیحات قابل حمل: تا ۲۵۰ کیلوگرم

بیشترین سرعت: ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت

ارتفاع: ۱.۵ متر

طول بال: ۳.۱ متر

برد عملیاتی: تا ۵۰۰ کیلومتر (بیشترین برد حدود ۱۰۰۰ کیلومتر)

سقف پروازی: ۱۰۷۰۰ تا ۱۳۱۰۰ متر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
ارتشی دمت گرم خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
عمرتان با پایان رسیده است فکر آرامگاه طلایی باشید نه پهپاد
Iran (Islamic Republic of)
پریسا طباطبایی
۱۶:۳۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
به‌نظر من افزایش ظرفیت پدافند هوایی وصنعت‌دفاعی‌ نه‌تنها امنیت در منطقه وکشورراتضمین‌میکندبلکه‌درسطح‌تبادلات‌‌اقتصادی‌وافزایش‌توان‌اقتصادی مفیدوسازنده است برخلاف نظربرخی‌که‌میگوینداین‌همه موشک‌وپهپاد چه فایده دارد من ازانهاسوال‌میکنم اگر صنعت دفاعی حمایت نشودتوان دفاعی ‌‌ضعیف‌شودچگونه‌میتوان‌کشورواقتصادمنطقه راساخت وقتی امنیت نباشدصادرات واردات سیر نزولی داردپس پرسایه امنیت است که کشورپیشرفت میکندوچرخ های اقتصادی کشور به حرکت درمیایدامنیت‌ورونق کسب‌وکارلازم وملزوم‌یکدیگرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
بقول اون سیاستمدار مرحوم !
امریکا در روی زمین با شوروی مسابقه تسلیحاتی داد
رفت هوا مسابقه تسلیحاتی داد
رفت فضا مسابق ......
یدف روسیه امد پایین دید هیچی نداره !
گورباچف دستاشو برد بالا و گفت دیگه نمیتونیم !!!!!
Netherlands
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
بیمار سرطانی هستم.کارمند دولت بودم الان خرج منو کسی دیگه میده
Germany
عبدالمجید سجادیان
۱۵:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
پهباد های تولید ایران درغزه واوکراین جواب نداده پس پهبادی که توان رزمی ندارد نیاز به تولید آن نیست وهزینه مضاعف برکشور تحمیل نکنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
این همه به فکر پهبادی به فکر مردم باش ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
سلام. پهپاد برای دفاع از مردمِ این سرزمین ضروری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
سلام دادش جون
چون ارتش و سپاه به فکر دفاع از مردم و کشور در مقابل دشمنان هستند باید به فکر پهپاد باشند
هر مسئول دیگر هم باید در جای خودش درست کار بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
خسته نشدید از این همه فاز منفی ؟! کی دس برمیدارید
به جای کمک به کشور چوب لاچرخ کردید و اب تو اسیاب دشمن ریختید ..راس گفتن اونی که خودشو به خواب زدرو نمیشه بیدار کرد …
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۴۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
ایران قدرتمند هست. تشکر.جلوی دزدیها رو بگیرید و ارزانی بیاورید
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۵:۴۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
سلام و درود
باید با فساد در هر جایی مقابله بشه درست
ولی این کار برو بچه های نظامی هم خودش نوعی جلوگیری از دزدی است از نوع خارجی اش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
بله که قدرتمند هستیم به ازای هر نفر که در غزه کشته میشه باید یک موشک داشته باشیم برای روز مبادا !!!
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۴۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
مسیری که طی میکنیداشتباهه خودایران نمیدونه ظرفیت اصلایعنی چی وچی افزایش شده چی کاهش چون نظم وقانون درکشورحرف اول وآخرومیزنه نه هزینه های بی برنامه تسلیحاتی وبی تدبیری اقتصادی """
هیچ چیزتحت کنترل ایران نیست "" نه اقتصادنه سیاست نه اجتماع نه تسلیحات ونه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
دوغتو بنوش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
کلاس چندمی.
آخرین اخبار