چرا با فاجعه حمله وحشیانه به داور ترکیه، کل فوتبال جهان شرمسار شد؟

فاجعه حمله وحشیانه رئیس باشگاه به داور بازی در سوپرلیگ ترکیه، اتفاقی تلخی نیست که فقط محدود به جغرافیای ورزشی این کشور باشد بلکه هشداری است که فوتبال مدرن امروزی را تهدید می‌کند.

هفته جاری و در فوتبال ترکیه، اتفاق بسیار ناراحت کننده‌ای رخ داد. در پایان یک مسابقه فوتبال، زمانی که داور سوت پایان مصاف را به صدا درآورد، یک مدیر باشگاه به خود اجازه بدترین رفتار‌های انسانی را داد تا جایی که به زمین مسابقه رفت، داور را زیر مشت و لگد قرار داد، او را تهدید جانی کرد حتی باعث آسیب دیدگی قاضی میدان شد تا جایی که کارش به انتقال به بیمارستان و انجام مراقبت‌های شدید پزشکی کشیده شد.

این اتفاق در واقع هشداری تازه به فوتبال مدرن امروزی جهان بود که متاسفانه به تدریج آثار «انرژی و روحیه بخش» خود را به خاطر ورود بیش از پیش عواملی خارج از محدوده قانون به مستطیل سبز در حال از دست دادن است. در عین حال این پیام ناراحت کننده را داد که «فوتبال» از روح و اهداف خود در حال فاصله گرفتن است تا جایی که «پول و قدرت» بیش از پیش در حال تهدید و تخریب ساختار‌های «محبوب‌ترین ورزش دنیا» است.

مصدوم

ماجرا چه بود؟

دوشنبه هفته جاری اتفاقی در فوتبال ترکیه رخ داد که همه جهان را شوکه کرد. «فاروق کوچا»، رئیس باشگاه آنکاراگوجو، وقتی تیمش مقابل ریزه اسپور در رقابت هفته پانزدهم سوپرلیگ یک بر یک متوقف شد، به زمین آمد و به «هلیل اوموت ملر» داور بازی حمله کرد.

مدیرباشگاه در حالیکه به شدت عصبانی بود با مشت به صورت قاضی بازی ضرباتی زد و او را نقش زمین کرد.. اوموت ملر بعد از افتادن به روی زمین، توسط اطرافیان کوچا نیز مورد ضرب و شتم قرارگرفت. این اتفاق باعث شوکه شدن همه به خصوص تماشاگران شد.

در آن موقع نیرو‌های امنیتی به سرعت وارد عمل شدند و اطراف داور آسیب دیده را گرفتند تا مانع از درگیری و خشونت بیشتر علیه وی شوند. این در حالی بود که حتی وقتی روی زمین افتاد، دوتن از همراهان مدیر خاطی به او لگد زدند.

دیگران مقامات و افرادی که در محل حضور داشتند، تلاش کردند رئیس باشگاه آنکارا را آرام و از محل دورکنند. از طرفی داور نیز وقتی به مدت ۱۰ دقیقه تحت درمان پزشکان حاضر در محل مسابقه انجام گرفت، به بیمارستان انتقال یافت.

داور

در این اتفاق ملر به شدت از ناحیه سر، چشم و گردن صدمه دید. وی از ناحیه چشم دچار خونریزی بود و این نگرانی در جمع کادر پزشکی وجود داشت که از نظر دید، دچار صدمه دیدگی شده باشد. حتی از نظر مغزی و نخاعی نیز مسئولان بیمارستان، دچار نگرانی بودند و اقدام به گرفتن سیتی اسکن‌های مختلف کردند.

پس از آنکه مداوا روی داور نگون بخت انجام و مشخص شد، خطری جانش را تهدید نمی‌کند، ظهر سه شنبه از بیمارستان مرخص شد.

در ساعاتی که ملر در بیمارستان حضور داشت، گزارش‌های اولیه رسانه‌ها حکایت از این داشت کوچا به این دلیل عصبانی بوده که یکی از بازیکنان تیمش توسط داور کارت زرد گرفته و از زمین اخراج شده بود که ریزه اسپور توانست با این برتری عددی در لحظات پایانی گل مساوی را به ثمررسانده و به یک امتیاز برسد. در اخبار ارسالی همچنین عنوان شد حال کوچا هم پس از اتفاق رخ داده، خوب نبوده و او نیز راهی بیمارستان شده است، اما قرار است تنبیه جدی پس از مرخص شدن از بیمارستان برایش درنظرگرفته شود. البته در همان زمان اعلام شد که دو نفر نیز بازداشت شده اند.

دعوا

واکنش مقامات

نخستین نفری که به اتفاق ضرب و شتم داور واکنش نشان داد، محمد بویوک آکشی، رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه بود. وی به خبرنگاران گفت: حمله غیرانسانی و نفرت انگیز به هلیل اوموت ملر، داورمان را به شدت محکوم می‌کنیم. وضعیت سلامت وی را از نزدیک زیر نظرداریم و برایش آرزوی بهبودی عاجل داریم.

وی افزود: هرکسی که باعث برهم زدن امنیت داوران شود و اینگونه کار‌های زشت و پلید را انجام دهد، از نظر ما محکوم و مجرم است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در پیامی که از طریق پلتفرم توییتر منتشرشد، نسبت به این اتفاق تلخ واکنش نشان داد. وی گفت: خشونت هیچ جایی در ورزش ندارد و محکوم است.

عالی‌ترین مقام سیاسی کشور گفت: ورزش به معنی صلح و برادری است. ورزش با خشونت ناسازگار است. ما هرگز اجاز نخواهیم داد که خشونت در ورزش ترکیه رخ دهد.

همچنین در روز‌های اخیر مقام‌ها و شخصیت‌های ورزشی ترکیه این رفتار را مورد نکوهش قرارداده و آن را رد کردند. حتی باشگاه آنکاراگوجو هم در بیانیه‌ای از همه بابت رفتار مدیرش عذرخواهی کرد.

فیفا

واکنش فیفا

همچنین مقامات فدراسیون جهانی فوتبال نیز با اطلاع از این ماجرا به سرعت واکنش نشان دادند. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا گفت: وقایعی که پس از بازی رخ داد، کاملا غیرقابل قبول است و جایی در ورزش یا جامعه ما ندارد.

وی افزود: بدون مسابقه، فوتبال وجودندارد. داوران، بازیکنان، هواداران و دیگر دست اندرکاران یک بازی، باید ایمن و امن باشند تا از بازی لذت ببرند. من از مقامات مربوطه می‌خواهم اطمینان حاصل کنند این مورد در همه سطوح با دقت کامل اجرا و رعایت می‌شود.

حمله به داور

بازتاب حمله به داور در رسانه‌های اروپا

ماجرای حمله به هلیل اوموت ملر، داور بازی روز دوشنبه در مطبوعات اروپایی بازتاب گسترده‌ای داشت. هفته نامه کیکر آلمان این اقدام را به شدت محکوم کرد و از تیتر «اقدامی شرم آور علیه داور بازی» نام برد.

روزنامه ورزشی آس اسپانیا نیز در مقاله‌ای عنوان کرد: رئیس باشگاه آنکاراگوچو از دست داور بسیار عصبانی شد تا جایی که بعد از بازی به او مشت و لگد زد. این رفتاری وحشیانه و غیرقابل بخشش است.

مارکا، دیگر روزنامه ورزشی اسپانیایی‌ها هم از تیتر «غیرمعمول، شرم آور و غم انگیز» استفاده و این حمله را سرزنش کرد.

روزنامه گازتا دلواسپرت ایتالیا هم ماجرا را شرح داد و آن را غیرعادی و غیرقابل پذیرش تلقی کرد.

روزنامه دیلی میل انگلیس هم نوشت: تاسف بسیار. آنچه رئیس باشگاه با ضربات مشت و لگد خود به داور زد، نه فقط برای ترکیه بلکه برای کل فوتبال جهان مایه شرمساری بود.

روزنامه آبولا پرتغال هم عنوان کرد:این اتفاق برای همه فوتبال جهان دردناک و غیرقابل پذیرش است.

داور ترکیه

اعلام تعطیلی لیگ

در پی وقوع این حادثه ناگوار فدراسیون فوتبال ترکیه اعلام کرد تا اطلاع ثانوی لیگ به حالت تعلیق در می‌آید و مسابقات تعطیل خواهند بود؛ اما دو روز بعد همین ارگان در مورد زمان ازسرگیری بازی‌ها خبرداد.

بویوک آکشی، رئیس فدراسیون به مطبوعات گفت:ما تصمیم گرفتیم بازی همه لیگ‌ها رابه تعویق بیندازیم، اما با نظر هیات رئیسه، اکنون اعلام می‌کنیم همه لیگ‌ها از روز سه شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) از سرگرفته می‌شوند. وظیفه اصلی ما حفظ و مراقبت از فوتبال است. در نگرش ما جایی برای خشونت وجود ندارد. اتفاقی که در بازی آنکارا گوجو و ریزه اسپور رخ داد، به طور کامل غیرقابل قبول است. پس اعلام می‌کنیم به هیچ عنوان اجازه تکرار چنین اتفاقات تلخی را نمی‌دهیم.

فاجعه

اظهارات تکمیلی

بعد از آنکه ماجرای ناراحت کننده حمله به داور بازی رخ داد و حتی مقامات دادگستری ترکیه از مجازات شدید افراد خاطی در این ماجرا خبردادند، رسانه‌های کشور اروپایی تلاش کردند گزارش و خبر‌های جدیدی از وضعیت سلامت داور و همینطور مدیر در اختیار مردم قراردهند.

به همین دلیل، گزارشگر تلویزیون تی وی در محل بیمارستان مستقر شد و از وضعیت ملر خبر‌های را اعلام کرد. وی بعد از مصاحبه با پزشکان اعلام کرد: زیر چشم چپ هلیل ملر متورم شده و همچنین استخوان این محل شکسته، اما در عکسبرداری‌های انجام گرفته، کادر پزشکی به این نتیجه رسیده اند که هیچ ضربه‌ای به مغز و جمجمه وی وارد نشده است. از این رو خطری جان داور را تهدید نمی‌کند.

همین گزارشگر نیز با فاروق کوچا، رئیس خشونت طلب نیز گفتگو کرد که اظهار کرد: این اتفاق به خاطر تصمیمات تحریک آمیز داور رخ داد. هدفم این نبود داور را بزنم. ناراحت بودم و می‌خواستم به دلیل تصمیماتش به او ناسزا بگویم و آب دهان به صورتش پرتاب کنم؛ اما نمی‌دانم چطور شد که به صورتش مشت زدم. مشتی هم که زدم، آنقدر سنگین نبود که باعث شکستگی شود. بعد از آن ضربه به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه روی زمین افتاده بود. بعد هم نیرو‌های پلیس مرا از محل به سرعت دور کردند. چون خودم ناراحتی قلبی دارم. این که بعد ازان چه اتفاقی رخ داده، دیگر خبرندارم.

گزارشگر پرتلاش تلویزیون ترکیه همچنین این خبر را در اختیار بینندگانش قرارداد ۱۰ روز قبل ملر برای دومین مرتبه صاحب فرزند شده و می‌خواسته بعد از اتمام بازی سریع برای دیدار خانواده اش به ازمیر بازگردد که با این بدبیاری مواجه شد.

در عین حال عنوان کرد که کوچا در گذشته‌های دور در کار سیاست دستی داشته و در راه تاسیس حزب توسعه و عدالت نقش داشته و در پارلمان نیز به عنوان نماینده حضور یافته، اما در سال‌های اخیر به فعالیت گسترده در امور ساخت و ساز مسکن پرداخته و سرمایه گذاری داشته است. 

فوتبال

ماجرای دوشنبه از زاویه‌ای دیگر

طبق گزارشی که روزنامه حریت منتشرکرد، نکات تازه‌ای از حادثه رخ داده، فاش شد. این نشریه ابتدا عنوان کرد به دلیل واقعه اخیر، فوتبال ترکیه با بحرانی همه جانبه مواجه شده است.

در عین حال گزارشگر این نشریه نوشت کوچا، رئیس باشگاه خاطی داور را هنگام درگیری به قتل تهدید کرده است.

پس از فاش شدن این موضوع، خبرنگار خبرگزاری دولتی آنادولو با هلیل اوموت ملر داور مصدوم بعد از ترخیص از بیمارستان مصاحبه‌ای انجام داد که اظهار کرد: در آن لحظه فاروق کوچا با مشت زیر چشم چپم زد که روی زمین افتادم. در حالیکه روی زمین بودم، افرادی دیگر به صورت و دیگر اعضای بدنم لگد زند. کوچا به من گفت که زندگی ام را تمام می‌کند و مرا می‌کشد.

طبق اعلام همین خبرگزاری، دادگستری ترکیه حکم بازداشت کوچا و دو مظنون دیگراین حادثه را صادرکرد. یلماز تونچ، وزیر دادگستری نیز در مصاحبه‌ای این اتفاق را شرم آور خواند و با حمایت از فدراسیون فوتبال ترکیه اعلام کرد از دادستانی خواسته با خاطیان به شدت مقابله کند.

داور

مجازات رئیس خاطی

طبق آخرین اخبار کسب شده، فاروق کوچا که اکنون در حبس است، از طرف فدراسیون به شدت مجازات شد. هفته نامه کیکر آلمان نوشت این سازمان وی را تا ابد از حضور در فوتبال محروم کرده و مجازات‌های مشابه برای برخی مقامات باشگاه آنکاراگوچو در نظرگرفته است.

همچنین باشگاه مذکور موظف است مبلغ ۶۳ هزار یورو جریمه نقدی پرداخت کند و در ۵ بازی آینده خانگی محکوم به نداشتن تماشاگر در ورزشگاه خواهد بود. تیم آنکاراگوچو اکنون با ۱۸ امتیاز در رده یازدهم جدول ۲۰ تیمی سوپر لیگ ترکیه قراردارد.

مربی

هشدار به فوتبال جهان

آنچه در ترکیه رخ داد، فقط به محدوده فوتبال این کشورمربوط نمی‌شود و با تاسف باید گفت که «درد امروزی فوتبال جهان» است.

پرتال تخصصی اتلتیک انگلیس در این مورد در تحلیلی نوشت:باید بپذیریم فوتبال کنونی، ناله‌های زیادی دارد. از جمله این که به شدت امنیت داورانش زیر سوال است. این که بسیاری از گفتمان فوتبال مدرن امروزی حول محور داوری می‌چرخد و فقط و فقط پرسش می‌شود کدام داور و چرا «اشتباه» کرده در حالیکه در این ورزش، دیگر عوامل نیز مرتب دچار اشتباه می‌شوند. همینطور فقط درارتباط با داوران، بحث فساد مطرح است در حالیکه در همه جای دنیا، حتی در لیگ برتر انگلیس که عنوان بهترین لیگ جهانی کنونی فوتبال رادارد، داوران اولین، آماج حملات همه قرار می‌گیرند.

این رسانه می‌افزاید: مخالفت سنجیده با با تصمیمات یک چیز است، اما اجازه دادن به گسترش فرهنگ غلط «اوباشگری» موضوعی دیگر. این پدیده آنقدر در فوتبال رسوخ کرده که یک رئیس باشگاه احساس قدرت کافی برای زدن مشت و لگد به سر داور را پیدا می‌کند. چیزی که به هیچ وجه با اهداف و روحیات ورزش، همخوانی ندارد. اینجاست که سازمان‌های مرجع همانند فیفا باید مداخله کاملی انجام دهند. زیرا اگر فیفا فکر کند چنین اتفاقی، موردی استثنایی بوده و در هیچ جای دیگری نمی‌تواند رخ دهد، کاملا در اشتباه است.

منبع: آنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
همین؟..فقط اخراج و بازداشت؟
باید جفت چشاشو میترکوندند تا بفهمه انضباط و احترام به داور ینی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
همین؟..فقط اخراج و بازداشت؟
باید جفت چشاشو میترکوندند تا بفهمه انضباط و احترام به داور ینی چی
آخرین اخبار