در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

قلب «نوسان» برای مردم فلسطین می‌تپد

یک تهیه‌کننده گفت: «نوسان» مجموعه مستند‌های کوتاه با موضوع اتفاقات روز دنیا بود، که بعد از طوفان‌الاقصی برای پوشش وقایع فلسطین روی آنتن شبکه دو رفت.

صحبت از ترویج یک گفتمان بود. گفتمانی که با وقوع طوفان الاقصی جانی دوباره به تن آزادی‌خواهان و مبارزان فلسطینی بخشید و ثابت کرد سیستم اطلاعاتی - امنیتی اسرائیل با آن همه دم و دستگاهی که بوق و کرنا کرده بود، ناگهان از حمله گروه مقاومت فلسطین غافلگیر می‌شود. 

به قولِ پیمان جبلی رئیس رسانه ملی، ما الان باید از دوران «بدون اسرائیل» صحبت کنیم. ما باید گفتمان «بعد از اسرائیل» را ترویج دهیم. ما باید از مقاومت فلسطین درس بگیریم. مقاومتی که نسل به نسل اعتقاد و باورش بیشتر شد؛ چون می‌دانست آینده فلسطین از آنِ اوست.

وقتی از قاسم عوض‌بیگی، تهیه‌کننده برنامه «نوسان» شبکه دو سیما می‌پرسم که آیا این برنامه که پیرامون اتفاقات غزه و با محوریت انعکاس این واقعه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی روانه آنتن شده، محدود به طوفان الاقصی است، یا می‌تواند مروّج گفتمان «بعد از اسرائیل» باشد؟ گفت: با وقوع طوفان الاقصی «نوسان» روزانه به طور زنده روی آنتن می‌رود و تاکنون وقفه‌ای در پخش آن حتی در زمان آتش بس چند روزه نبوده است. تمام تلاش این تیم نشان دادن مظلومیت، صبر و قدرت مقاومت مردم فلسطین و همراهی آحاد مردم در سراسر دنیاست. این بیداری مردم و حمایت از مظلوم در مقابل ظالم خود نوید بخش همان گفتمان دنیا بعد از اسرائیل خواهد بود. ان‌شاء‌الله. 

نوسان

عوض‌بیگی ادامه داد: برنامه «نوسان» مجموعه مستند‌های کوتاه و بلند با موضوع اتفاقات اجتماعی روز با نگاه بین‌المللی بود، که بعد از طوفان الاقصی برای پوشش وقایع فلسطین زنده روی آنتن رفت. اگرچه جنگ غزه موضوع روز سیاسی بود، ولی ما سعی کردیم با دید سبک زندگی، اجتماعی و هنری به این وقایع در فلسطین نگاه کنیم؛ آن هم از دید مردم کل دنیا، نه فقط ایران.

به گفته این تهیه‌کننده، «نوسان» تلاش می‌کند هم‌پای اتفاقات روز دنیا به مخاطب نشان دهد، که چه وقایعی مرتبط با موضوع فلسطین در سراسر دنیا در حال وقوع است؛ از اسرائیل و امریکا گرفته تا کشور‌های اروپایی و ....  

وی در پاسخ به این سوال که دست‌تان در انتخاب محتوا‌ها آن هم بعد از طوفان الاقصی و همراهی بیشتر ملت‌های آزادی‌خواه بیشتر باز بوده؟ آن هم در مقایسه با زمانی که جنایات رژیم صهیونیستی در خفقان مطلق رخ می‌داد، توضیح داد: بله، بیداری مردم و حمایت از مردم مظلوم غزه عمومی و همگانی شده و در همه کشور‌ها جا افتاده است. حتی مردم کشور‌های غیر مسلمان هم به حمایت از مردم فلسطین پرداختند؛ که این حمایت‌ها در قالب تظاهرات و اعتصابات یا تولید‌های هنری، تحریم شرکت‌های اسرائیلی، ساخت و تولید موسیقی‌های مختلف و ... بوده و ما تلاش کرده‌ایم که این حمایت‌ها را در قالب‌های متنوع و جذاب به مخاطب نشان دهیم.

نوسان

عوض‌بیگی در پاسخ به این سوال که بین محتوا‌هایی که از سوی جریان محور مقاومت تولید می‌شود با محتوا‌هایی که از سوی جریان‌های غیر همسو، اما جانبدارانه و با موضوع حمایت از فلسطین تولید می‌شود، کدام را اولویت قرار می‌دهید؟ گفت: محتوا‌های «نوسان» معطوف به اتفاقات روز است. از بین آیتم‌های مختلفی که در برنامه وجود دارد، مهمترین بخش شروع برنامه است، که معمولاً مرتبط با اتفاق خاص آن روز روانه آنتن می‌شود. «هشتگ غزه»، «غزه بدون مرز»، «چهره روز» و ... از دیگر آیتم‌های برنامه است. در واقع، گلچین کردن آیتم‌های برنامه مرتبط با موضوع روز «نوسان» است. 

به گفته این تهیه‌کننده، ما از آدم‌ها و جریان‌هایی در سراسر دنیا صحبت کردیم، که با وجود تفاوت‌های بسیار زیاد همگی حمایت خود را از مردم مظلوم غزه بلند بلند در فضای مجازی فریاد زده‌اند و هر کسی با هنر یا توانایی خود این همبستگی و همراهی را اعلام کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۹ آذر ۱۴۰۲
سلام بر فلسطین
آخرین اخبار