فعالیت پژوهشگران جوان در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ژنتیک در قالب ۳۰ شرکت دانش‌بنیان

رئیس پژوهشگاه ژنتیک گفت: در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند.

نظام‌الدین زاهدی٬ سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران و رحمان اوف٬ دبیر اول این سفارت به همراه نماینده وزارت علوم از پژوهشگاه ژنتیک بازدید کردند و در نشستی مشترک با رپیس و مدیران این پژوهشگاه به تبادل نظر در مورد همکاری‌های علمی پرداختند.

در ابتدا جواد محمدی٬‌ رئیس پژوهشگاه ژنتیک اظهار داشت: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری تنها پژوهشگاه ملی جمهوری اسلامی ایران در حوزه ژنتیک و زیست‌فناوری است که در سطح منطقه و بین‌المللی شناخته شده است.

محمدی با بیان این که پژوهشگاه در ارتباط وسیع با نهاد رسمی ICGEB سازمان ملل متحد است، تاکید کرد: قبلاً با سه دانشگاه ملی، بوعلی (طبی) و دانشگاه فلاحت (کشاورزی) جمهوری تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است و همکاری‌های علمی وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه ژنتیک با اشاره به ماموریت‌محور بودن اهداف پژوهشگاه تصریح کرد: در حوزه پزشکی و در بحث ژن‌درمانی، سلول‌های بنیادی و تشخیص سرطان، در حوزه کشاورزی و در تولید گیاهان مقاوم به خشکی، در شاخه دام و طیور با تولید کیت‌های تشخیص بیماری و در حوزه صنعت با طراحی آنزیم‌های دارویی و صنعتی و بهداشتی در راستای کمبود‌های جامعه گام برداشته ایم. 

دکتر محمدی ضمن ابراز امیدواری از حضور سفیر تاجیکستان و اجرای همکاری‌های متقابل علمی پژوهشی ادامه داد: علاوه بر این در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه که با همکاری بخش خصوصی افتتاح شده ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در همین راستا و با تلاش پژوهشگران جوان در حال فعالیت هستند.

در ادامه این نشست، نظام الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در پژوهشگاه ژنتیک عنوان کرد: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری یک پژوهشگاه بانفوذ علمی در سطح منطقه و بین‌الملل است و فعالیت‌های علمی پژوهشگاه بسیار خوشحال‌کننده هستند.

وی افزود: دستاورد‌های علمی پژوهشگاه ژنتیک، منطقه‌ای است و برای کشور تاجیکستان هم مهم و مورد نیاز است و من ضمن این که از این همه پیشرفت علمی شگفت‌زده و خرسند شده ام، خدا را شکرگزارم که مناسبات همکاری دو کشور در تمامی سطوح در حال پیشرفت است و همکاری‌های علمی نیز در همین راستا خواهند بود.

سفیر تاجیکستان ادامه داد: خوشبختانه بستر‌های مساعد همکاری سیاسی، اجتماعی و علمی پس از نشست رؤسای جمهور دو کشور پدید آمده و این رفتار دیپلماتیک نتایج خوبی را در پی داشته و ما پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را مانند پیشرفت جمهوری تاجیکستان می‌دانیم و بالعکس.

دکتر زاهدی عنوان کرد: برآیند همکاری علمی، افتتاح خانه نوآوری و فناوری جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان است.

سفیر تاجیکستان در پایان اظهار داشت: ما قطعاً دانشگاه‌های تاجیکستان را که پیش از این یادداشت تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری داشته اند و نیز سایر مؤسسات علمی مربوطه را ترغیب خواهیم کرد تا اقدامات و فعالیت‌های عملیاتی را هر چه سریع‌تر اجرایی کنند.

پایان بخش این برنامه، بازدید سفیر تاجیکستان از قسمت‌های مختلف و دستاورد‌های پژوهشگاه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار