یک فعال سیاسی معتقد است: تمکین به قانون از شاخصه‌های انقلابی بودن محسوب می‌شود و یکی از شاخص‌های ورود به عرصه اقدامات سیاسی است.

فرقی ندارد کجای این کره خاکی باشی؛ هرجای این دنیا که زندگی کنی برخی چیزها شبیه هم هستند. هرکشوری برای خودش چارچوبی دارد تا بتواند از قوانینش محافظت کند ، شاهد مثال این موضوع هم نهادهایی هستند که در کشورهای مختلف به مثابه شورای نگهبان ما عمل می‌کنند.

وقتی پای شورای نگهبان به آمریکا نیز باز می‌شود!

مثلا دادگاه قانون اساسی در ترکیه، محکمه النقد در مصر، شورای قانون اساسی و دیوان عالی عدالت در فرانسه، دادگاه قانون اساسی در آلمان، مجلس عوام در انگلستان و دادگاه قانون اساسی در روسیه درست نقشی شبیه به شورای نگهبان ما در انتخابات را ایفا می‌کنند.

موضوعی که حسین شریعتمداری روزنامه نگار نیز به آن اشاره کرده و در این زمینه گفته است: همه جای دنیا صلاحیت نامزد‌ها را بررسی می‌کنند. در آمریکا سوپریم‌کورت همین کار شورای نگهبان را انجام می‌دهد .

نمایی از کاخ سفید در آمریکا

اما بد نیست به مسئولیت های این نهاد نگاهی بیاندازیم نهادی که مسعود اکبری کارشناس مسائل حقوقی درباره آن گفته است:  «این نهاد در برخی از کشورها با عنوان «دادگاه قانون اساسی» در ساختار نظام گنجانده شده و از عالی‌ترین رتبه حکومتی برخوردار است و از این روی «‌دادگاه عالی» ‌نامیده می‌شوند.به عنوان نمونه دیوان عالی قانون اساسی در آمریکا (سوپریم کورت- Supreme Court of the United States) نامیده می‌شود و در هرم قضائی آمریکا از بالاترین جایگاه برخوردار است. سوپریم کورت از ۹ قاضی تشکیل شده است. قضات دیوان عالی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و با رای اعتماد مجلس سنا منصوب می‌شوند. ماموریت و مسئولیت قضات دیوان عالی مادام‌العمر است و هیچ مقامی حتی رئیس‌جمهور، سنا، مجلس نمایندگان و کنگره حق عزل آنها را ندارند. دیوان عالی آمریکا، تنها مرجع تفسیر قانون اساسی است.

وی ادامه داد: مأموریت دیگر سوپریم کورت نظارت بر مصوبات کنگره، مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکاست و چنان‌که قوانین تصویب شده با قانون اساسی آمریکا مغایرت داشته باشد به دستور سوپریم کورت از درجه اعتبار ساقط می‌شود. دیوان عالی قانون اساسی آمریکا بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه ماموریت‌ها و وظایف خود است و هیچ مقامی حق عدول و سرپیچی از تصمیمات آن را ندارد. اعضای سوپریم کورت براساس سلیقه و نظر خود تصمیم می‌گیرند و موظف به انطباق تصمیمات خود با هیچ قانون و دستورالعملی نیستند. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ آمریکا با وجود آنکه تعداد آراء «ال گور» از «جرج بوش پسر» بیشتر بود، سوپریم کورت، بوش را برنده انتخابات اعلام کرد و هیچ شخص و نهادی هم حق اعتراض نداشت!»

تفاوت عمده شورای نگهبان با دیگر نهادهای نظارتی در سایر کشورها چیست؟

در فرانسه هم برای اینکه فردی موفق به اخذ کرسی نمایندگی مجلس شود باید حدود ۵۰۰ نفر از نمایندگان  او را تأیید کنند و این نمایندگان باید دست کم از  ۳۰ استان مختلف فرانسه باشند؛ بنابراین نماینده شدن بی حساب و کتاب نیست .علاوه بر فرانسه  پارلمان آفریقا هم که حدودا ۳۰۰ عضو دارد ۶۰ نفرشان از سوی رییس جمهور انتخاب می‌شود و ۲۴۰ عضو دیگر از بین تمامی کاندیدا‌های سراسر کشور که بیش از ۱۰ هزار نفر هستند بر اساس شرایط و به وسیلۀیک کمیتۀدولتی گزینش می‌شوند. 

اما خب شورای نگهبان در ایران یک تفاوت عمده با سایر کشورها دارد و آن هم این است که صرفا در ایران می‌شود در آستانه هر انتخاباتی هر کس از راه می‌رسد تیغ تیز انتقادات خود را متوجه این نهاد کند .

تا جایی که سعید حجاریان در این باره گفته بود:  «ما اشتباه کردیم تن به نظارت استصوابی دادیم و از این به بعد نباید اشتباه‌مان را تکرار کنیم. اگر انتخابات نمایانگر اراده عمومی شهروندان است باید مسئله نظارت استصوابی از یک طرف و شهروند درجه دوم و باقی سازوکارهای تبعیضی از طرف دیگر حل شود. صریح بگویم، نمی‌شود سرنوشت کشور را به تیغ استصواب سپرد.» 

وقتی تمام نامزدها راهی زندان شدند

موضوعی حسن نقوی حسینی نماینده ادوار مجلس در پاسخ به آن گفته است: « پرداختن به این موضوعات ایجاد نوعی انحراف در انتخابات است و به جای اینکه به این موضوعات بپردازیم باید به جایگاه اجتماعی و مقبولیت خودمان در جامعه و به سطح رای آوری خود در جامعه نگاهی بیاندازیم، اما بسیاری موضوع را منحرف میکنند و شورای نگهبان را زیر سوال میبرند؛ بنابراین معتقدم که تمکین به قانون از شاخصه‌های انقلابی بودن محسوب میشود و یکی از شاخص‌های ورود به عرصه اقدامات سیاسی است؛ لذا همه جریانات باید به این نقش و جایگاه شورای نگهبان احترام بگذارند و با انتقادات مسیر مشارکت و رسیدگی به صلاحیت‌ها را منحرف نکنند. من چهار دور در شورای نگهبان تایید صلاحیت شدم، اما در دوره قبل تایید صلاحیت نشدم و نمیدانم در این دوره چه اتفاقی می‌افتد، اما اعتقاد به اصول فعالیت در چهارچوب قانون را نمیتوانم زیر سوال ببرم.

زندانی در زندان

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: معتقدم به جای پرداختن به صلاحیت‌ها بهتر است به پایگاه اجتماعی خود بپردازیم. برخی از جریانات متاسفانه، چون پایگاه رای ندارند و اگر نامزد هم شوند مردم به آن‌ها اقبال ندارند فرافکنی می‌کنند. درحالی که واقعیت این است که پایگاه رایی ندارند و مردم رضایتی از عملکرد آن‌ها ندارند.»

حسین شریعتمداری نیز در این باره به انتخابات یکی از شوراهای شهر اشاره کرده و در این باره گفته است: در انتخابات دور اول شورای شهر که نظارت استصوابی وجود نداشت، در یکی از شهر‌ها کل شورای شهر را به زندان انداختند.

وی در ادامه گفت:کار شورای نگهبان کمک به مردم است و اصلی‌ترین وظیفه شورای نگهبان معرفی افراد به مردم است. فردی در شمال کشور تایید صلاحیت شد، ولی رای نیاورد بعد از مدتی به جرم قتل دستگیر شد، زیرا از فردی پول زیادی برای تبلیغات انتخاباتی قرض کرده بود و، چون فرد راضی نشده بود به تهدیداتش تن دهد وی را کشته بود. اگر این جرثومه وارد مجلس می‌شد چه اتفاقی رخ میداد؟ مردم عادی چگونه می‌خواستند وی را بشناسند؟ شورای نگهبان افراد را به مردم می‌شناساند.

در پایان باید گفت هر کشوری برای خود قانونی دارد و اینکه بسیاری از کشورها متمدن شناخته میشوند خصوصیت اصلی شان این است که افراد درون آن به قانون احترام میگذارند، بنابراین بهتر است اگر قانونی به مذاق فردی خوش نمی‌آید سلیقه خود را تغییر دهد نه اینکه بخواهد قانون کل کشور طبق سلیقه وی نوشته شود.

فاطمه تورانلو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۲ دی ۱۴۰۲
از زمان ریاست احمدی نژاد نه تنها شورای نگهبان و مجلس بلکه رهبری هم فاقد قدرت، و کشور در چپاول غارتگران فرا قانون احمدی نژادی قرار گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۲ دی ۱۴۰۲
داری چرند می گی هان

اگه احمدی نژاد فرا قانون بود که تایید صلاحیت می شد ،حتی اگه صلاحیت هم نداشت

بیچاره

به نظرمن از همه افرادی که تایید شدن هم علم و دانش بیشتری و هم حداقل شش سال عالی و دو سال قابل قبول در ریاست جمهوری داشت

ولس متاسفانه تایید نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۱ دی ۱۴۰۲
بسمه تعالی ،آنهاییکه منفی می دهند ،اگرکاندیدای مورد نظرشان تأیید شده بود،شورای نگهبان خیلی خوب و عالی بود و حالا که رد صلاحیت شدند ، شورا ی نگهبان بد است .در صورتی که هر انسانی در قبال هر رأی خودمسئول است و باید احساس مسئولیت کند و اول خدا را در نظر بگیرد ،چون هر کدام از ما در انجام اعمال خوب و بد کاندیدای مورد نظرمان شریک هستیم و او با رای هر یک از ما نماینده همه ما محسوب می شود و فردا باید در مقابل وجدان خود و در دنیای آخرت جوابگوی خدا باشیم .دنیا شوخی بازی نیست ، با این همه مرگهای گوناگون که هر لحظه ممکن است خدای ناکرده برای یک از ما اتفاق بیفتد !! باید قبل از هر تصمیمی به حق یا ناحق بودن و نتیجه آن بیندیشیم ،و باید بدانیم که تحریم شورای نگهبان و انتخابات به نفع اجانب و بیگانگان و اول خیانت به خودمان و آینده فرزندانمان وبعد خیانت به اسلام و ارزشهای الهی و خون شهدا و کشور عزیزمان ایران اسلامی است .پس چه بهتر است که با توکل بر خدا ، آگاهانه در انتخابات شرکت کنیم و به فردی خدا شناس و دلسوز و لایق و اصلح و... رای دهیم .اجر کم عندالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
اطاعت از قانون وظیفه ی هر ایرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۱ دی ۱۴۰۲
اطاعت از قانون وظیفه هر ایرانی وسازمان ونهاد ایرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۱ دی ۱۴۰۲
اینهایی که کامنت منفی دادند ، یعنی معتقد هستند که اطاعت از قانون وظیفه ی هر فردی نیست و نباید باشه ؟!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
شمایی که کامنت منفی دادید بفرمایید که چرا وقتی افرادی از طریق شورای نگهبان تایید صلاحیت میشن ، شورای نگهبان خوب هست، کارش را دقیق انجام داده و بی طرفانه رفتار کرده ولی زمانی که همین افراد در فتنه ی ۸۸ ، شرکت کردند و اون همه خسارات جانی و مالی به مردم و کشور وارد کردند و رد صلاحیت میشن ، شورای نگهبان بد میشه ، کارش را درست انحام نداده ؟!!!!!! یعنی خوب و بد بودن شورای نگهبان را در تایید و یا عدم تایید این افراد می توان جستجو کرد؟!!!!!!!!
یعنی اینکه این افراد باید حتما" تایید شوند حتی اگر در فتنه ی ۸۸ هم شرکت کرده باشند !!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۲ دی ۱۴۰۲
اطاعت از قانونی که منطبق بر اسلام و عدالت باشذ

نه قانون ناعادلانه ظالمانه و استبدادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
خدا قوت به شورای نگهبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
هرهر کشوری قانون خودش و داره ئو باید ازش حمایت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۳ دی ۱۴۰۲
از قانون ناعادلانه و ظالمانه نباید حمایت کرد

و باید مانند حضرت امام ره در مقابل قوانین ظالمانه ایستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۱ دی ۱۴۰۲
سلام
من به شورای نگهبان احسنت و خدا قوت می گویم و از زحمات بی دریغ آنان تشکر می کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
والا انتخابات دیگه واسه مردم مهم نیست نمیدونم شما چرا انقدر گزارش تهیه میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۱ دی ۱۴۰۲
پس از مطالعه متن فوق سوال ذهن بنده اینه که امثال روحانی و خاتمی و ... رو که امروزه میگن خائن به مصالح ملی بودن مگر شورای نگهبان به من بعنوان یک فرد از مردم عادی معرفی و تاییدشون نکرده بود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۱ دی ۱۴۰۲
چطوریه وقتی یک سری از افراد در گذشته از فیلتر شورای نگهبان عبور می کنند ، شورای نگهبان خوب هست ، کارش را درست انجام داده . ولی وقتی همین افراد بعدها بخاطر سوء مدیریت و .... از شورای نگهبان تایید صلاحیت نمی گیرد ، شورای نگهبان بد میشه ؟؟ یعنی اینها ملاک بد یا خوب بودن شورای نگهبان را تایید و عدم تایید خودشان توسط شورای نگهبان می دانند . یعنی اینکه اینها باید همیشه تایید صلاحیت شوند تا شورای نگهبان خوب باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۱ دی ۱۴۰۲
چرا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۱ دی ۱۴۰۲
حالا ببینیم همین شوارای نگهبان به دلیل سومدیریت همین مجلس یا دولت ناکارامد سیزدهم را رد صلاحیت می کند یا نه که اگر رد صلاحیت کرد حرف شما درست است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۴ ۱۱ دی ۱۴۰۲
تشکر ویژه از شورای نگهبان به خاطر درایت های ویژه این شورا در انتخاب اعضای مجلس . باز هم سپاسگذارم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۱ دی ۱۴۰۲
شورای نگهبان یه نفر زور گیر را تابید صلاحیت کرده!!!پس علاوه برسوابق باید تست شخصیت شناسی هم ار نامزدها گرفته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
از آقای محسن هاشمی رفسنجانی بپرسید که دیشب داشت بی منطق بازی در می آورد. ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۱ دی ۱۴۰۲
شورای نگهبان ،شورایی تمام عیار و عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۱ دی ۱۴۰۲
قرار نیست با میل افراد زندگی کنیم.
تصور عده ای اینه هر کس با هر تفکری و کارنامه ای و بدون پایبندی هرکاری کرد هم باید تایید صلاحیت بشه.
شورای نگهبان کاری که درست هست رو انجام بده به بهانه انتخابات پر شور افراد نالایق رو تایید صلاحیت نکنه
Iran (Islamic Republic of)
یک ایران دوست
۰۹:۱۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
نظارت بر چند آبتم برای هر کاندیدایی لازم است چه ریاست جمهوری چه مجلس و چه خبرگان .
۱ مفسد اقتصادی نه خود باشد و نه اعضای خانواده و نزدیکان.
۲. در هیچ زمینه ای به کشور خیانت نکرده باشد.
۳ . خود و اعضای خانواده اش تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد و یا ساکن کشور دیگری نباشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۲ دی ۱۴۰۲
کاملا درسته

و بقیه موارد را دیگه ملت تصمیم می گیرند

به نظر من این نزدیکترین نظر به نظر و طرز فکر حضرت امام رضوان الله است

که ضامن پیشرفت و عظمت و اقتدار کشور و رفاه عمومی ملت هم هست

ولی متاسفانه مدتهاست که مهندس انتخابات کشور را از این کلام های درست و تضمین کنند عزت ، عظمت و اقتدار دور کرده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
شورای نگهبان ،شورایی تمام عیار و عالی است و ضرورتش به تمام معنا حس می شود.
استصوابی ودیگر نظارت های آن هم بسیار به صواب نزدیک است.
ولی چطور است که بعضی ها ازاین کانال عبور می کنندومانند اینکه درحاشیه ی امن قرار گرفته باشند دیگر خود را تافته جدا بافته
احساس کرده وباد نخوت وغرور آنها را درراه های غیر صواب
می اندازدوازشغل خود برای منافع شخصی استفاده می کنند.
به نظر شورای نگهبان باید به اختیارات بیشتری دست پیدا کندو
بتواند تمام کسانی را که واجد ودارای شرایط احرازمعرفی کرده را که از کانال خود عبور داده در
حین داشتن پست وصندلی مسوولیت به چالش بکشدواورا خلع
پست ومقام نماید.
وصبرنکند که تا آخر پستش که کلی خرابی بار آورد، نوبت بعدی
او را رد صلاحیت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
شورای نگهبان
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۱۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
؟؟؟
آخرین اخبار