جزئیات جشنواره هنر‌های تجسمی امام رضا (ع) اعلام شد/ «تولاء» موضوع محوری امسال

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی و فرهنگی هنری امام رضا (ع) صبح امروز، یازدهم دی ماه در حوزه هنری برگزار شد.

نشست خبری جشنواره های تجسمی جشنواره گرافیک،عکس و خوشنویسی امام رضا(ع)  با حضور فرهاد قائمیان مدیر بیست‌یکمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی امام رضا(ع)، زرویی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسول اولیازاده دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی، مسعود نجابتی دبیر نهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی، مهدی بابایی مجرد دبیر بیستمین جشنواره خوشنویسی رضوی در حوزه هنری برگزار شد.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای جلسه گفت: وقتی هنر مضمون محبت امام رضا (ع) پیدا می‌کند، خودش متبرک و مقدس می‌شود و می‌تواند بخشی از فرایند عبودیت و فراتر از تکنیک شود.

وی در ادامه افزود: افتخار موزه هنر‌های معاصر تهران است که در حاشیه جشنواره امام رضا (ع) میزبان هنرمندان تراز اول ایران و جهان شود و طبیعتا شان این موزه، لحاظ خواهد شد.

سپس فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره امام رضا (ع) در صحبت‌هایی گفت: من شاگرد مسعود نجابتی، استاد بابایی و رسول اولیازاده هستم فقط در کنار شما می‌خواهیم حرکتی جریان ساز انجام دهیم.

وی اظهار داشت: در این جشنواره چهار کارگاه و نمایشگاه تولیدی ادوار گذشته در دهه کرامت در حرم مطهر خواهیم داشت، در عرصه تجسمی نمایشگاه دوره‌ای در موزه هنر‌های معاصر و همینطور مشارکت و همکاری نهاد‌ها در اجرای جشنواره‌های دوره بیست و یکم را صورت خواهد گرفت.

مسعود نجابتی هنرمند پیشکسوت در بخش گرافیک در صحبت‌هایی گفت: تمام سعی عزیزان در بخش گرافیک جشنواره حفظ طراوت و تازگی است، چون هنر در ذات خود تکرار را نمی‌پذیرد، بخشی از رکود فضای برخی جشنواره‌ها همین تکرار بوده است.

وی درباره مضامین این دوره جشنواره گفت: مبارزه با طاغوت و ستمگر، مبارزه با بی عدالتی و مفاسد اقتصادی، مبارزه با تفرقه و اختلاف، وحدت و عبودیت خدا و سایر مسائل بندگی در اینجا مطرح است. جایزه بزرگ امسال به مبارزین فلسطینی و کسانی دراین عرصه ورود کردند، اعطا می‌شود و کاملا اثر باید تولیدی باشد. منظور ما اینجا از گرافیک هر اثر هنری و ایده است از کاریکاتور، پوستر، نقاشی، تایپو، دیزاین و ارتباط تصویری که کمک به حل معضلات کند.

رسول اولیازاده دبیر بخش عکس جشنواره رضوی نیز در صحبت‌هایی گفت: هر عکسی که ما میگیریم یک سند تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هم محسوب می‌شود که به آیندگان ارائه می‌شود حتی اگر حرفه‌ای نباشد به همین دلیل در سیزدهمین دوره بخش عکس رضوی در دو بخش حرفه‌ای با دوربین و عکس معمولی با گوشی همراه کار کردیم.

وی بااشاره به تفاوت بین کسی که عکس می‌گیرد و کسی که عکاس است، توضیح داد: خیلی هنرمندان عکاس هم جشنواره‌ای هستند و براساس موضوع دبیرخانه عکس از آرشیو می‌دهند، اما ما باید به عکس‌های به روز برسیم به همین خاطر ما بازه زمانی یک ساله مشخص کردیم، دوم کارگاه‌هایی برای بخش عکس درنظر گرفتیم که این‌ها کلاس توجیهی دارد تا هنرمندان با عکاسیآئینیی آشنا شوند که در تهران در آستانه حضرت عبدالعظیم حسنی، در قم در آستان حضرت معصومه، شیراز در حرم شاهچراخ و در مشهد نیز در حرم رضوی برپا می‌شوند.

وی درباره موضوعات جشنواره عکس گفت: آداب و مناسک زیارتی، وضعیت زائر، خانواده و معماری اماکن مقدسه موضوعات جشنواره است.

مهدی بابایی دبیر بیستمین جشنواره خوشنویسی نیز گفت: خوشنویسی با نزول قران ترویج شده است و این نکته است که ما بصورت منظم و منسجم باید نقاط قوت و ضعف را رصد کنیم، از ظرفیت خبرگان استفاده کنیم و ما واقعا وضعیت هنری مان قبل و بعذ کرونا تغییر کرده است.

مهدی زمانی مدیراجرایی جشنواره نیز عنوان کرد: امسال به نیت امام هشتم، از هشت بانوی خوش‌نویس نیز در رقابت ملیکه افتاب تجلیل خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار