عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:

اقتصاد را باید به سمت حصول درآمد‌های پایدار مالیاتی با سامانه مودیان سوق دهیم

شهبازی گفت: وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کرده و اقتصاد کشور را باید با سامانه مودیان مالیاتی به سمت حصول درآمد‌های پایدار مالیاتی سوق دهیم.

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی گفت: نسبت به گذشته میزان وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی بسیار کاهش پیدا کرده است.

 وی ادامه داد: بیش از دو دهه است که در کشور ما شعار عدم وابستگی بودجه به نفت و رهایی از اقتصاد رانتی مطرح شده و در این راستا اقداماتی هرچند کوچک صورت گرفته است و هم‌اکنون وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کرده و اقتصاد کشور را باید با سامانه مودیان مالیاتی به سمت حصول درآمد‌های پایدار مالیاتی سوق دهیم.

شهبازی اضافه کرد: امسال در جریان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس به این مسئله اشاره شد، اما توقع و انتظاری که در راستای رهنمود‌های مقام معظم رهبری وجود دارد تاکنون محقق نشده است به همین دلیل ما همچنان در تلاش برای عدم وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی هستیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس بیان کرد: به‌دنبال افزایش مالیات از مردم به‌خصوص اقشار محروم و ضعیف نیستیم بلکه بیشتر به‌دنبال جلوگیری از فرار‌های مالیاتی در کشور هستیم.

وی اظهار کرد: این هدف‌گذاری که برای وصول درآمد‌های مالیاتی بیشتر انجام شده برای این است که دولت به این وسیله خود را اداره کند، چون در راستای شناسایی دانه‌درشت‌ها و مشاغلی که با وجود درآمد‌های بالا هیچ‌گونه مالیاتی نمی‌پردازند تاکنون موفق به شناسایی آن‌ها در سیستم مالیاتی نشده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: با شناسایی فرار‌های مالیاتی می‌توانیم درآمد‌های دولت را افزایش دهیم البته با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی این شفافیت به میزان زیادی ایجاد شده است.

وی افزود: امیدواریم در سال‌های آینده میزان وابستگی بودجه به نفت از این کمتر شود و بتوانیم به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

 شهبازی بیان کرد: سهم مالیات در بودجه از ۵۰ درصد بیشتر است. کمیسیون تلفیق و کمیسیون اقتصادی قطعا روی مسئله درآمد‌های پایدار مالیاتی بیشتر تاکید خواهند کرد، چون مجلس بر این اعتقاد است که ما باید تلاش کنیم تا همانند کشور‌های توسعه یافته از اقتصاد رانتی فاصله و به سمت اقتصاد مبتنی بر درآمد‌های پایدار مالیاتی برویم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس بیان کرد: ما باید درآمد‌های مالیاتی را در کشور بیشتر کنیم که لازمه این کار شناسایی فرار‌های مالیاتی است.

وی گفت: با سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی به میزان زیادی از سوءاستفاده برخی مشاغل جلوگیری کرده‌ایم و جلوی فرار‌های مالیاتی آن‌ها را گرفته‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۶ دی ۱۴۰۲
ابتدا باید درآمد پایدار وجود داشته باشد تا مالیات پایدار شکل بگیرد ! با ایجاد تورم نمی شود مالیات گرفت و اسم آن را درآمد پایدار مالیاتی نامید ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ دی ۱۴۰۲
درسته باید از انها که گران فروخته و میتوانند بیشتر مالی بپردازند حمایت شود به هر حال گرفتن مالیات به شیوه های مختلف اعم از مثلا هم خرید بسته و هم وقت پرداخت قبض باید اینطوری راههای کلاه گذاری پیدا نمود و با دانستن اینکه آخرش بر میگرده به سفره همان مردم از مسیر اآدم های عوضی و نا فهم باید زد رفت جلو مودی بتاز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۵ دی ۱۴۰۲
خدا لعنتت کند این مالیات که حرف می‌زنی از جیب مردم متوسط جامعه به پایین در می آید نه سرمایه دار و شرکت‌ها، خیلی نفهمید که مردم عادی بدبخت و سفرهایشان خالی وشرمند زن و بچه های خود هستند
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۰۸:۴۰ ۱۵ دی ۱۴۰۲
نخبه جهانی ! وقتی رونق اقتصادی وجود ندارد ، مودی درآمد پایدار و سود تضمین شده ای ندارد که بخواهد به شمای زحمتکش! مالیات هنگفت بپردازد.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۲۱ ۱۵ دی ۱۴۰۲
فقط همین رو بلدی ،نحوه آماده سازی و ایجاد اشتغال های پایدار (نه کاذب مانند بنگاه داری و دلالی) و حقیقی همانند تولید کارخانه های مختلف و ایجاد صنایع واز همه مهمتر ایجاد ارتباط با کشور های مختلف و راه فروش محصولات تولید شده ملت رو آماده بکن تا مردم به ثروت برسند و بعد ازشون نسبت به خدماتی که می‌دین ازشون مالیات بگیرین!!!!
Iran (Islamic Republic of)
م.ر
۰۷:۵۶ ۱۵ دی ۱۴۰۲
چرا هیچکس در خصوص سرمایه گذاری درست درآمدهای نفتی صحبت نمیکنه ' اگه بجای صندوق در آمدهای نفتی درست سرمایه گذاری بشه 'که میدونم با تحریمها نمیشه ' نماینده های بی رمق بیسواد دنبال میز و ثروت خود هستن ' برجام را تنها راه نجات ایران به خاطر یک مشت افراطی با خاک یکسان کردند ''' الان دارم صحبت از مالیات و افزایش مالیات نمی کردید '' خسته نشدید اینقدر از مردم هزینه کردید '
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۵ دی ۱۴۰۲
نمیشه عزیز فرض کن اگر تا بحال چارتا دیگه کارخانه مثل ذوب آهن که نصف غزه وسعت داره جاهای دیگه ساخته شده بود میشد نفس کشید عمرا تازه خوب شد همون ذوب آهن هم فهمیدن توسعه ندادن اگر نه بجای ده هزار کارگر مستقیم چهل هزارتا میداشت میدونی زاینده رود دیگه خشک شده بود ا نوقت
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۷:۳۹ ۱۵ دی ۱۴۰۲
از بیرون درامد ندارین دست کردین جیب مردم.لعنت به شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۵ دی ۱۴۰۲
بودجه رو با مالیات بستین و کمر ملت روشکستین.شما از نظام سرمایه دار غرب هم بدتر هستین.اونا اگه بودجشون روبامالیات میبندن مردم درآمد بالاوپایدار دارن و هرروز تورم ندارند.البته همینم کسایی ک باید مالیات بدن نمیدن و یقه کارمند وکارگر بدبختو گرفتین.

پارسال شبکه خبر مدام اعتراض مردم فرانسه رونسبت ب تغییرسن بازنشستگی نشون میداد ولی یک بار گزارشی از اعتراض مردم خودمان نشان نداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۵ دی ۱۴۰۲
اونوقت کل پول نفت رو خودتون بالا بکشید‌
ولی خشکسالی دودمان تون رو به باد میده غاصبهای بی پدر و مادر دزد
آخرین اخبار