بازدید میدانی استاندار سیستان و بلوچستان از طرح تامین آب اضطراری سیستان و زاهدان

استاندار سیستان و بلوچستان با همراهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان روند پیشرفت طرح تامین آب سیستان و زاهدان را از منابع آب زیرزمینی هامون هیرمند بررسی کرد.

 محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان   با همراهی منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مهرداد عرب اول رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، روند پیشرفت طرح تامین آب سیستان و زاهدان را از منابع آب زیرزمینی هامون هیرمند بررسی کرد.

خشکسالی در شمال این استان طی چند سال اخیر، باعث شده ذخایر آبی چاه نیمه ها به صورت بی‌سابقه‌ ای کاهش یابد پس با توجه به پایین آمدن سطح آب در چاه‌نیمه‌ها، برداشت آب از طریق بارج یا سکوهای شناور صورت می‌گیرد تا در روند تامین و توزیع آب به ساکنان دشت سیستان و کلان‌شهر زاهدان اختلالی صورت نگیرد.

با توجه به شرایط پیش‌آمده و به منظور جلوگیری از تنش آبی در این مناطق، مطالعات طرح تامین آب اضطراری از منابع آب زیرزمینی در سال گذشته آغاز شد، و در اقدامی بی‌سابقه و با تلاش و عزمی راسخ، این طرح اکنون از پیشرفت مطلوبی برخوردار است، به طوری‌که در حال حاضر امکان تأمین آب خام به میزان 1200 لیتر در ثانیه فراهم است.

شرکت آب و فاضلاب استان در راستای تعهدات خود در اجرای طرح تامین آب اضطراری سیستان، تاکنون 73 حلقه چاه حفر و تجهیز کرده است، اجرای 92 کیلومتر خطوط انتقال برق را انجام و عملیات اجرایی حدود 100 کیلومتر خطوط انتقال آب با پیشرفت 96 درصد نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

آب خام استحصالی از محل این چاه‌ها، پس از احداث و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن، وارد مدار مصرف می‌شود و دغدغه آب شرب مردم تا رسیدن طرح‌های آبرسانی پایدار از جمله طرح انتقال آب از دریای عمان برطرف خواهد شد، این در حالی است که پافشاری برای تحقق حق‌آبه شرب، کشاورزی و زیست‌محیطی مردم شریف منطقه سیستان پابرجاست که امید می‌رود با به ثمر نشستن تلاش و پیگیری‌های مصرانه دولت سیزدهم در این خصوص، این خواسته به حق مردم محقق و با رهاسازی آب هیرمند، سیستان جانی دوباره گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار