۱.۳۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید محصولات بار اولی شرکت‌های دانش بنیان

عضو فراکسیون دانش بنیان مجلس یازدهم گفت: اجرای کامل قانون جهش تولید دانش‌بنیان ۲ سال زمان می‌برد.

مصطفی طاهری، عضو فراکسیون دانش بنیان مجلس یازدهم درباره‌ تاثیر تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و حمایت از محصولات و تولیدات بار اولی این شرکت‌ها در رشد اکوسیستم دانش بنیانی کشور گفت: تدوین آیین نامه‌های اجرایی این قانون بعد از تصویب آن مدت زمان زیادی طول کشید؛ زیرا نیازمند یک آیین نامه‌ اجرایی بود که باید تصویب می‌شد.

او در ادامه بیان کرد: کلا در این چنین قوانینی معمولا زمانی طول می‌کشد که قانون به ۷۰ تا ۸۰ درصد اجرا برسد ۲ سال زمان می‌برد و مثل قوانین بودجه‌ای و ... نیست.

طاهری گفت: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از محصولات تولیدی بار اولی این شرکت‌ها منجر به این شده که تاکنون بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این سازوکار توانسته است بیش از ۱.۳۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته باشد و همچنین شاهد بازارسازی تضمینی بیش از ۱۳۶ میلیون دلاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌ایم.

او ادامه داد: بومی‌سازی تجهیزات و فرآیند‌های استراتژیک و راهبردی صنایع ذیل سازوکار تولید بار اول با عقد بیش از ۹۲ قرارداد نهایی تاکنون بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان (معادل ۱.۳۶ میلیارد دلار) صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است؛ این سازوکار مهم و کلیدی تولید بار اول نقش به‌سزایی در خنثی کردن تحریم‌های صنعتی علیه کشور نیز دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: با استفاده از تولیدات بار اولی این شرکت‌های دانش بنیان ما از واردات این تجهیزات راهبردی گلوگاهی بخش صنعتی تا حدودی بی‌نیاز شده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم میزان قرارداد‌هایی که تاکنون منعقد شده اند تا سال آینده رشد ۴ تا ۵ برابری داشته باشد.

طاهری در ادامه گفت: اعطای مجوز ترک تشریفات قانونی به بخش‌های دولتی مثل مدیران بخش‌های صنعتی که از این تجهیزات تولیدی بار اولی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند، باعث شده که آن‌ها تشویق و ترغیب شوند که از این محصولات استفاده کنند و این مقاومت از بین رفته است.

او در ادامه بیان کرد: حتی این مورد در نظر گرفته شده که در قوه‌ قضائیه یک دادگاه ویژه برای رسیدگی به این موارد تشکیل شود و اگر دستگاه‌های دولتی به این امر تمکین نکنند پرونده‌ آن‌ها در آن جا مورد بررسی قرار گیرد.

طاهری توضیح داد: از سوی دیگر با این شرایط و تسهیلاتی که برای خرید تولیدات این شرکت‌ها فراهم شده اند، در واقع این شرکت‌ها در ابتدای کارشان می‌توانند رشد قابل توجهی پیدا کنند و به عبارتی بازار بعد از مدتی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: حتی این شرکت‌ها می‌توانند محصولات تولیدی خودشان را به کشور‌های منطقه‌ای صادر کنند و محصولات آن‌ها به مرور زمان می‌تواند قابل رقابت با کشور‌های خارجی و بخش‌های مختلف جهان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار